تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 فروردین 1400 - 13:18
کد خبر : 41994

سقوط آزادی اقتصادی ایران به رتبه ۱۶۸ جهانی 

سقوط آزادی اقتصادی ایران به رتبه ۱۶۸ جهانی 

  آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی، امتیاز شاخص آزادی اقتصادی ایران حدود ۴۷ بوده و به این ترتیب در سال جاری میلادی، ایران با افت دو درجه‌ای، در میان کشورهای جهان در رتبه ۱۶۸ قرار گرفته است. آنچه که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند، این است که در میان ۱۴ کشور خاورمیانه

 

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی، امتیاز شاخص آزادی اقتصادی ایران حدود ۴۷ بوده و به این ترتیب در سال جاری میلادی، ایران با افت دو درجه‌ای، در میان کشورهای جهان در رتبه ۱۶۸ قرار گرفته است.

آنچه که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند، این است که در میان ۱۴ کشور خاورمیانه و آفریقای شمالی، اقتصاد ایران از نظر این شاخص در رده آخر قرار گرفته است.

در میان کشورهای منطقه از نظر آزادی اقتصادی، عجیب‌ترین رتبه را گرجستان به دست آورده است. این کشور در منطقه اروپای شرقی با به دست آوردن امتیاز ۷۷، دوازدهمین اقتصاد آزاد جهان بوده است. پس از آن امارات متحده عربی با حدود ۷۷ امتیاز در رده ۱۴ جهانی قرار گرفته و قطر و ارمنستان به ترتیب در جایگاه ۳۱ و ۳۲ ایستاده‌اند.

در این آمار شرایط کشورهای عراق، یمن و سوریه بررسی نشده اما با این وجود تعداد زیادی از اقتصادهای بسته جهان متعلق به همین منطقه هستند.

بر اساس آمارها، افغانستان در رده ۱۴۶، پاکستان ۱۵۲، لبنان ۱۵۴ و تاجیکستان در رده ۱۶۷ قرار گرفته‌اند و پس از تمامی آنها، ایران در جای ۱۶۸ جهانی ایستاده است.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....