تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 14:56
کد خبر : 105727

سفر رهبری حزب کمونیست به «یان‌آن» نشانه چیست؟

سفر رهبری حزب کمونیست به «یان‌آن» نشانه چیست؟

اما یان‌آن کجاست و چرا اعضای ارشد حزب حاکم چین به آنجا رفتند؟ وقتی دو حزب سیاسی در ایالات متحده مشغول کشمکش پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند، وقتی رهبران کشورهای غربی مانند انگلیس و ایتالیا مثل چرخ و فلک عوض می‌شوند، وقتی رواج پوپولیسم در سراسر غرب بیداد می‌کند و دستیابی به اتحاد در

اما یان‌آن کجاست و چرا اعضای ارشد حزب حاکم چین به آنجا رفتند؟

وقتی دو حزب سیاسی در ایالات متحده مشغول کشمکش پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند، وقتی رهبران کشورهای غربی مانند انگلیس و ایتالیا مثل چرخ و فلک عوض می‌شوند، وقتی رواج پوپولیسم در سراسر غرب بیداد می‌کند و دستیابی به اتحاد در آنجا امری صعب‌الوصول است، اولین سفر جمعی رهبری جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به یان‌آن سیگنالی آشکار برای مردم چین و جهان ارسال می‌کند.

یان‌آن نام شهری در استان «شا‌آن‌شی» واقع در شمال غربی چین است که مکانی مقدس و مهد انقلاب چین محسوب می‌شود. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین طی ۱۳ سالِ مثال‌زدنی در یان‌آن مجموعه‌ای از مسیرها، اصول و سیاست‌های صحیح را فرمول‌بندی و اجرا نمود،‌ به توسعه بزرگ نیروهای انقلابی دست یافت، جنگ مقاومت خلق چین علیه تجاوز ژاپن در پیروزی نهایی را رهبری کرد و بنیانی مستحکم برای پیروزی انقلاب دموکراتیک جدید و تاسیس جمهوری خلق چین بنا نهاد.

یان‌آن کلید اسرار چگونگیِ گذار چین از یک کشور فقیر و ضعیف به دومین اقتصاد بزرگ جهان را در دست دارد. فقط با درک مفهوم یان‌آن می‌توان حزب کمونیست چین، مدرنیزاسیون چینی و اینکه چرا چین بر توسعه صلح آمیز اصرار دارد را متوجه شد.

در حال حاضر، ایالات متحده و غرب، چین را به عنوان یک «رقیب» برای خود در نظر گرفته‌اند و سعی دارند نظریه «تهدید چین» را با سوءاستفاده از تفاوت‌های ایدئولوژی و سیستم‌های سیاسی میان دو طرف، بزرگ کرده و چین را به عنوان چالشی برای «نظم» ترسیم کنند.

آنها از سفر رهبری حزب کمونیست چین به یان‌آن می‌توانند ببینند که حزب حاکم پرجمعیت‌ترین کشور جهان، حزبی با بیش از ۱۰۰ سال سابقه تاریخی است و چین را هدایت خواهد کرد.

ضرب‌المثلی قدیمی در چین وجود دارد که می‌گوید: «مرور گذشته، به پیش‌بینی آینده کمک می‌کند». مرور الهام‌های اصیل حزب کمونیست چین و تاریخ و تجربیات مبارزه‌های حزب، انسان را قادر می‌سازد تا متوجه شود حزب کمونیست برای چه کسانی در حال مبارزه است.

این حزب برای مردم چین مبارزه می‌کند.

بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین این موضوع را روشن ساخت که از امروز به بعد، وظیفه اصلی حزب کمونیست چین ساخت همه جانبه کشور قدرتمند سوسیالیستی مدرن و تحقق دومین هدف صدساله با کمک همبستگی و در رأس قرار دادن مردم اقوام مختلف و پیشبرد رستاخیز بزرگ ملت چین با مدرنیزاسیون همه جانبه به سبک چین است.

به بیان واضح‌تر، هدف حزب کمونیست چین قدرتمند ساختن کشور برای اطمینان از این موضوع است که از سوی امپریالیست‌ها و استعمارگران مورد هجوم قرار نمی‌گیرد و تک تک مردم چین بتوانند زندگی مرفهی داشته باشند.

به همین دلیل است که حزب کمونیست بر حفظ روحیه یان‌آن تاکید دارد. اعضای حزب حاکم چین از گذشته تا کنون این روحیه را نسل به نسل انتقال داده‌اند. آنها هیچگونه منعفت‌طلبی خودخوانه‌ای ندارند و از صمیم دل به مردم خدمت می‌کنند. آنها جرأت خوداصلاحی، سازگار شدن با زمانه و حفظ حس مسئولیت‌پذیری در قبال مردم را دارند.

«سونگ لو‌جِنگ» پژوهشگر «موسسه چین» در دانشگاه «فودان» در این رابطه می‌گوید: کارکرد اصلی یک سیستم فراهم آوردن ملزومات عمومی ضروری از جمله امنیت،‌ نظم و معیشت مردم است.

و افزود: نظام‌های آمریکا و اروپا نقایص بزرگی در این زمینه دارند زیرا حزب حاکم فقط به فکر منافع خودش است. بالعکس حزب کمونیست چین توانسته قیدوبندهای منافع را از بین ببرد و گرفتار منفعت‌های گروهی نشود و جرأت اصلاح خود را داشته باشد.

دشواری حکمرانی در کشورهای مختلف متفاوت است اما اینکه این حکمرانی می‌تواند موثر باشد یا خیر به طور عمده به اینکه آیا دولت در قابل مردم مسئولیت‌پذیر هست یا خیر بستگی دارد.

نظام‌های غربی در موضوع حکمرانی فقط بر نهادها تاکید دارند و بنا بر این انتخاب یک «آماتور سیاسی» به محصول نهادی منحصربفرد آن تبدیل می‌شود.

در این نظام‌ها، سخنوری، وجهه و محبوبیت، جنسیت و دین همگی می‌تواند بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارد اما «مسئولیت‌پذیری» مهم‌ترین فاکتور محسوب نمی‌شود. کسانی که در قدرت هستند توجه واقعی به نیازهای مردم و ضروریات آنها ندارد و فقط به فکر منافع حزب خودشان هستند. وقتی حزب مخالف به قدرت می‌رسد، دوباره این داستان تکرار می‌شود.

طی چند سال گذشته شاهد بحران‌ها و چالش‌های جهانی بوده‌ایم که هر روز بیشتر شده‌اند و حکمرانی به شکل روزافزونی پیچیده‌تر گشته است. پدیده‌های نادر خطرناک هر زمانی می‌تواند اتفاق بیافتد. کل جهان در یک حالت نااطمینانی و تردید به سر می‌برد. تغییرات خارجی آزمون‌های جدی را پیش روی احزاب حاکم در سراسر جهان قرار داده است.

در این شرایط است که حزب کمونیست چین بسیاری از مشکلات حکمرانی را حل کرده، مشکلاتی که آمریکا و کشورهای غربی در مواجهه با آنها ناکام بوده‌اند.

چین مشکلی برای جهان ایجاد نمی‌کند بلکه با حل مسائل خود، نیرو و انگیزه برای توسعه مشترک جهان تزریق می‌کند.

سفر رهبران چین به شهر یان‌آن نشان‌دهنده اعتماد آنها به تحقق هدف توسعه پایدار، کامل و قابل‌پیش‌بینی است. این سرمنشاء برتری چین و حزب کمونیست این کشور است.

ثبات و قابل‌پیش‌بینی بودن چین تحت رهبری حزب کمونیست از اهمیت جهانی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. چین‌ِ امروز به یک عامل ثباتِ جهان و لنگر امنیت تبدیل شده است.

در پایان باید گفت مدرنیزاسیون چینی به رهبری حزب کمونیست، مدرن‌سازی رفاه مشترک برای همه است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....