تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398 - 12:59
کد خبر : 3153

سفر با اتوبوس به‌صرفه‌تر از خودروی شخصی

سفر با اتوبوس به‌صرفه‌تر از خودروی شخصی

به گزارش اقتصاددان به نقل از هفت صبح، اغلب اتوبوس‌های بین شهری گازسوز هستند و حتی انواع بنزینی آنها هم زیاد تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین نیستند. چراکه بنزین تنها بخشی از هزینه سفر اتوبوس را تشکیل می‌دهد و از طرفی این هزینه بین ۳۰مسافر تقسیم می‌شود و نمی‌تواند تاثیر چندانی روی قیمت بلیت داشته

به گزارش اقتصاددان به نقل از هفت صبح، اغلب اتوبوس‌های بین شهری گازسوز هستند و حتی انواع بنزینی آنها هم زیاد تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین نیستند. چراکه بنزین تنها بخشی از هزینه سفر اتوبوس را تشکیل می‌دهد و از طرفی این هزینه بین ۳۰مسافر تقسیم می‌شود و نمی‌تواند تاثیر چندانی روی قیمت بلیت داشته باشد. قطار و هواپیما هم که به‌کلی سوخت متفاوتی دارند. این موضوع باعث شده سفر با اتوبوس، قطار و حتی هواپیما خیلی بیشتر از خودرو شخصی صرفه اقتصادی داشته باشد.

در این گزارش هزینه‌های سفر با هر کدام از این موارد را به شش‌مقصد پرطرفدار یعنی مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت و اهواز، بررسی کرده‌ایم. با توجه به مسافت هر کدام از شهرها، مصرف سوخت را با در نظر گرفتن میانگین هفت‌لیتر در ۱۰۰کیلومتر محاسبه کردیم و نرخ آزاد سه‌هزار تومانی را برای هر لیتر بنزین مبنا قرار دادیم تا خرج سفر با خودرو شخصی به دست بیاید. در اغلب موارد این هزینه دوبرابر قیمت بلیت اتوبوس، یک‌و‌نیم‌برابر قیمت بلیت قطار و تقریبا ۶۰درصد قیمت بلیت هواپیما است که نشان می‌دهد خرید دو بلیت اتوبوس، ارزان‌تر از سفر با خودرو شخصی تمام می‌شود.

*** تهران-مشهد؛ ۱۹۰هزار تومان با خودرو شخصی

فاصله ۹۰۰کیلومتری بین تهران و مشهد را اگر بخواهید با خودرو شخصی بروید حدود ۹ساعت در راه خواهید بود. اگر مصرف سوخت ماشین را به طور میانگین هفت‌لیتر در ۱۰۰کیلومتر در نظر بگیریم، این یعنی برای سفر تهران-مشهد حدود ۶۳لیتر بنزین می‌سوزانید که اگر با نرخ آزاد سه‌هزار تومانی حساب کنیم، خرج ۱۹۰هزار تومانی روی دستتان می‌گذارد.

* قیمت بلیت هر صندلی اتوبوس تهران-مشهد بین ۷۷ تا ۹۷هزار تومان و بسته به نوع اتوبوس متفاوت است؛ در هر صورت کمتر از نصف هزینه خودرو شخصی برایتان خرج خواهد داشت.

* قطار دیگر گزینه به‌ صرفه‌تر نسبت به خودرو شخصی است، چراکه بلیت قطار مشهد از مبدا تهران، نهایتا ۱۸۰هزار تومان است. می‌توان روی بلیت ۷۰هزار تومانی قطار‌های سالنی هم حساب باز کرد.

* بلیت هواپیما به مقصد مشهد در روزهای وسط هفته تقریبا ۲۰۰هزار تومان است و اگر بخواهید آخر هفته به مشهد بروید، می‌توانید با ۳۰۰هزار تومان بلیت هواپیما بخرید.

*** تهران-اصفهان؛ ۹۵هزار تومان با خودرو شخصی

سفر به اصفهان با خودرو شخصی برایتان رقمی ‌درحدود ۹۵هزار تومان هزینه خواهد داشت. فاصله این دوشهر تقریبا ۴۵۰کیلومتر است و چهارساعت تا رسیدن به اصفهان راه دارید. اگر خودرو شما به طور میانگین در هر ۱۰۰کیلومتر هفت‌لیتر بنزین مصرف کند، طی کردن این فاصله ۴۵۰کیلومتری حدود ۳۲لیتر بنزین لازم دارد که با نرخ سه‌هزار تومانی تقریبا ۹۵هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

* اگر با اتوبوس به اصفهان بروید، هزینه سفرتان به حدود ۴۵هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. قیمت بلیت اتوبوس‌های معمولی در این مسیر ۴۳هزار تومان و اتوبوس‌های VIP نهایتا ۴۸هزار تومان است.

* قطار گزینه نسبتا مناسبی برای سفر به اصفهان به نظر می‌رسد. چراکه قیمت بلیت آن حدود ۵۰هزار تومان است و راحتی بیشتری نسبت به اتوبوس دارد.

* قیمت بلیت هواپیما برای سفر تهران-اصفهان در روزهای میانی هفته تا ۱۶۰هزار تومان پایین می‌آید. البته آخر هفته‌ها هم می‌شود با ۲۵۰هزار تومان بلیت پرواز اصفهان را تهیه کرد.

*** تهران-شیراز؛ ۱۹۰هزار تومان با خودرو شخصی

سفر ۹ساعته از تهران به شیراز با خودرو شخصی حدود ۱۹۰هزار تومان برایتان خرج دارد. هزینه سفر به شیراز تقریبا با مشهد برابر است، چراکه هردو حدود ۹۰۰کیلومتر با تهران فاصله دارند.

در این سفر اگر خودرو شما مصرف سوخت هفت‌لیتر در ۱۰۰کیلومتر داشته باشد، تقریبا ۶۳لیتر بنزین می‌سوزاند که هزینه آن با نرخ سه‌هزار تومانی بنزین، تقریبا ۱۹۰هزار تومان خواهد شد.

* خرید بلیت اتوبوس تهران-شیراز بین ۷۷ تا ۹۷هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت که بسته به نوع اتوبوس متفاوت است.

* بلیت قطار برای سفر به مقصد شیراز، تقریبا ۱۳۰هزار تومان هزینه دارد و در مدت زمان بیشتری نسبت به اتوبوس و خودرو شخصی شما را به مقصد می‌رساند.

* بلیت هواپیمای تهران-شیراز در روزهای میانی هفته تفاوت چندانی با آخر هفته‌ها ندارد. در هر صورت هزینه تهیه بلیت پرواز دست کم ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان خواهد بود.

*** تهران-تبریز؛ ۱۳۰هزار تومان با خودرو شخصی

یک خودرو معمولی برای طی‌کردن فاصله ۶۲۰کیلومتری اتوبان تهران-تبریز، حدود ۴۳لیتر بنزین می‌سوزاند. البته اگر خودرو شما مصرف سوخت هفت‌لیتر در ۱۰۰کیلومتر داشته باشد. اگر در این مسیر بنزین با نرخ آزاد سه هزار تومانی بزنید، باید مبلغی حدود ۱۳۰هزار تومان به پمپ بنزین‌ها بپردازید. طی‌کردن این مسیر با خودرو شخصی تقریبا پنج‌ساعت‌و‌نیم زمان می‌برد.

* هزینه تهیه بلیت اتوبوس به مقصد تبریز همه‌روزه ۶۵هزار تومان است و اتوبوس‌ها هم از پایانه آزادی و هم از پایانه بیهقی به سمت تبریز حرکت می‌کنند.

* خرج بلیت قطار تهران-تبریز در بعضی موارد از هزینه بلیت اتوبوس هم کمتر است. طوری که بلیت قطار‌های سالنی ۶۰هزار تومان و قطارهای کوپه‌ای در این مسیر ۹۰هزار تومان هزینه دارد.

* اگر بخواهید در روزهای وسط هفته به تبریز سفر کنید، می‌توانید با ۲۰۰هزار تومان بلیت هواپیما بخرید. این رقم برای آخر هفته‌ها به دست کم ۳۵۰هزار تومان می‌رسد.

*** تهران-رشت؛ ۶۶هزار تومان با خودرو شخصی

اگر به ترافیک نخورید، سفر تهران-رشت با خودرو شخصی تقریبا سه‌ساعت زمان می‌برد. در این مدت شما باید ۳۲۰کیلومتر رانندگی کنید که با احتساب مصرف سوخت حدود هفت‌لیتر در ۱۰۰کیلومتر، حدود ۲۲لیتر بنزین مصرف خواهید کرد. اگر نرخ سه‌هزار تومانی بنزین آزاد را مبنای محاسباتمان قرار دهیم، سفر تهران-رشت با خودرو شخصی تقریبا ۶۶هزار تومان هزینه خواهد داشت.

* اتوبوس شما را از شر ترافیک تهران-رشت در روزهای تعطیل خلاص نمی‌کند، اما هزینه سفر را به ۴۲هزار تومان کاهش می‌دهد که قیمت بلیت رشت به ازای هر مسافر است.

* قطار تهران-رشت همین چندماه پیش راه افتاده و قیمت بلیت آن بسته به نوع قطار بین ۴۶ تا ۸۲هزار تومان متفاوت است.

* اگر بخواهید آخر هفته با هواپیما به رشت بروید، باید دست کم ۲۲۰هزار تومان هزینه کنید. این رقم برای روزهای میانی هفته حدود ۱۵۰هزار تومان خواهد بود.

*** تهران-اهواز؛ ۱۷۰هزار تومان با خودرو شخصی

فاصله تهران تا اهواز تقریبا ۸۱۰کیلومتر است. طی‌کردن چنین مسیری حدود هشت‌ساعت طول می‌کشد و اگر خودرو شخصی شما در هر ۱۰۰کیلومتر، هفت‌لیتر بنزین مصرف کند، مجبور به پرداخت هزینه ۱۷۰هزار تومانی برای بنزین خواهید بود. چراکه ماشینتان در این مسیر ۵۷لیتر بنزین می‌سوزاند. البته این در صورتی است که قیمت بنزین را با نرخ آزاد حساب کنیم.

* ‌قیمت بلیت هر صندلی اتوبوس تهران-اهواز بین ۷۸ تا ۹۸هزار تومان بسته به نوع اتوبوس متفاوت است و در هر صورت کمتر از نصف هزینه خودرو شخصی برایتان خرج خواهد داشت.

* قطار دیگر گزینه به صرفه‌تر نسبت به خودرو شخصی است، چراکه بلیت قطار اهواز از مبدا تهران، نهایتا ۱۳۰هزار تومان است.

*خرید بلیت هواپیما به مقصد اهواز در روزهای وسط هفته تقریبا ۱۵۰هزار تومان خرج دارد و اگر بخواهید آخر هفته به مشهد بروید، می‌توانید با ۲۲۰هزار تومان بلیت هواپیما بخرید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....