تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 19:43
کد خبر : 88917

سرگیجه‌ تحلیلی بورس تهران؟

سرگیجه‌ تحلیلی بورس تهران؟

 شاخص کل بورس تهران امروز دوباره صعودی شد و رشد ۰.۶ درصدی را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند. گرچه سهام نوسان شدیدی را در این روزها تجربه نمی‌کند با این حال رفتار زیگزاگ شاخص کل و قیمت سهام در این روزها جالب توجه است. در یک دامنه نسبتا

 شاخص کل بورس تهران امروز دوباره صعودی شد و رشد ۰.۶ درصدی را تجربه کرد و شاخص هم‌وزن رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند.

گرچه سهام نوسان شدیدی را در این روزها تجربه نمی‌کند با این حال رفتار زیگزاگ شاخص کل و قیمت سهام در این روزها جالب توجه است. در یک دامنه نسبتا محدود قیمتی سهام در حال نوسان است و خبری از رشدها یا افت‌های مداوم در چند روز معاملاتی متوالی نیست. واقعیت ماجرا این است که به نظر می‌رسد شاهد ابهام در وضعیت تحلیلی بازار هستیم. بخشی از این موضوع طبیعی است و طبیعتا بازار انتظار تعیین تکلیف متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها را می‌کشد و از سوی دیگر بعضا هیجان معاملات در بورس تهران افزایش می‌یابد. این شرایط وضعیت گنگ و مبهمی را برای سهام رقم زده است.

امروز دوباره شاهد افزایش تقاضا در سهام کالای اساسی بودیم. شفاف‌سازی روز گذشته غبشهر از برآورد فروش و بهای تمام‌شده باعث شد که امروز این سهم مورد استقبال بازار قرار گیرد و همراه با آن سایر نمادهای کالاهای اساسی مسیر صعودی را در پیش بگیرند. در نمادهای بزرگتر نیز گرچه بازار به عملکرد درخشان فولاد مبارکه در اردیبهشت واکنش خنثی نشان داد اما همچنان بازار سهام شرکت‌های که انتظار سودآوری مناسب را در آن‌ها دارد را می‌خرد و امروز نیز سهام پالایشی‌ها را تا صف خرید پیش برد گرچه در ادامه با افزایش فشار فروش برخی از سهام از سقف عقب‌شینی کردند.

ابهام در آینده تحلیلی سهام؟

وضعیت مبهم در پیشبینی سود شرکت‌ها کاملا میان تحلیلگران بنیادی مشخص است. اختلاف نظر برای محاسبه سودآوری شرکت‌های بزرگ کوچک تا حدود زیادی افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده که یک روند صعودی یا نزولی دوام چندانی نداشته باشد. برای مثال برخی به گزارش‌های زمستان پالایشی‌ها نگاه می‌کنند و آن را ضعیف خطاب می‌کنند و مانع رشد ادامه‌دار قیمت سهام پالایشی می‌دانند و برخی دیگر بر اجرای فرمول ابلاغی وزارت نفت تاکید دارند و کرک اسپرد بهار را دلیلی برای رشد سهام پالایشی می‌دانند. این جدال نظرات برای سایر گروه‌ها به خصوص کالای اساسی بیشتر است. تحلیل‌ها از متغیرهای اثرگذار بر سهام نیز اختلاف زیادی دارد. برخی به احتمال رکود جهانی اشاره می‌کنند و خرید سهام کالایی را پرریسک می‌دانند و برخی دیگر اما سطوح قیمتی کنونی قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی را قابل اعتماد مطرح می‌کنند و در کنار آن به دلار ۳۰ هزار تومانی اشاره می‌کنند.

دلار نیما رشد می‌کند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، همین موضوع در قبال دلار نیز مطرح است. برخی به دلار نیمای ۲۴ هزار تومانی اشاره می‌کنند و رشد هزینه شرکت‌ها در کنار عدم متناسب رشد فروش شرکت‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهند. برخی دیگر بر لزوم در نظر گرفتن سابقه تاریخی کاهش فاصله نرخ دلار دستوری و دلار بازار آزاد در بازه میان‌مدت تاکید دارند. در این میان حساسیت قیمت کالاهای اساسی و تورم عمومی به نرخ نیمایی بالا رفته است و بر این اساس همین موضوع مانعی در برابر رشد دلار نیما مطرح می‌کنند. افزایش درآمد صادراتی دولت از فروش نفت و عرضه این ارز در نیما باعث شده که امید به رشد نیما در کوتاه‌مدت کم شود.

آیا سهام رشد می‌کند؟

همان‌طور که بورسان در مطالب ماه‌های گذشته بارها مطرح کرده است ضامن رشد قیمت سهام ثبات متغیرهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها هستند. و مطابق با انتظار قیمت سهام در این مدت با سیگنال متغیرهای اثرگذار رشد کردند. از این به بعد نیز به نظر می‌رسد ثبات متغیرهای اثرگذار می‌تواند مسیر آتی سهام را مشخص کند. طبیعتا برای کالاهای اساسی نرخ‌های فروش در گزارش‌های ماهانه (گزارش اردیبهشت را نمی‌توان مبنا قرار داد) از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای گروه کالاهای اساسی رشد قیمت دلار نیما به ضرر شرکت‌های این گروه است. برخلاف گروه کالای اساسی رشد نیما می‌تواند درآمد گروه کالایی را افزایش دهد و این گروه‌ها را به کانون توجه معامله‌گران بازگرداند. در گروه کالایی تمرکز ویژه‌ای به وضعیت بازار جهانی وجود دارد و برای مثال حفظ سطوح کنونی نفت و فرآورده‌های نفتی به سود شرکت‌های پالایشی با فرض ثبات رویه قیمت‌گذاری نهاد بالادستی است. برای دلار نیز حفظ دلار آزاد در سطوح بالا در نهایت سایر نرخ‌های دلار در اقتصاد ایران را به سمت خود می‌کشد. با این رویه افت محسوس قیمت سهام چندان مورد انتظار نیست مگر رخدادی پیش‌بینی‌نشده رخ دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....