تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 خرداد 1401 - 21:11
کد خبر : 89774

سرگیجه بورس در جهت‌یابی

سرگیجه بورس در جهت‌یابی

در هفته دوم خرداد که خبرهای خوبی از برجام به گوش نمی‌رسد و اوضاع نگران‌کننده شده است. دلار چندان به نتیجه برجام خوشبین نیست و طی هفته‌های اخیر رشد زیادی کرده است، اما بورس واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد و در فضایی کم‌رونق و نزولی به سر می‌برد.  در روز چهارشنبه ارزش معاملات بورس به کمترین مقدار

در هفته دوم خرداد که خبرهای خوبی از برجام به گوش نمی‌رسد و اوضاع نگران‌کننده شده است. دلار چندان به نتیجه برجام خوشبین نیست و طی هفته‌های اخیر رشد زیادی کرده است، اما بورس واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد و در فضایی کم‌رونق و نزولی به سر می‌برد.

 در روز چهارشنبه ارزش معاملات بورس به کمترین مقدار خود از ابتدای سال جاری رسید، موضوعی که نشان می‌دهد انگیزه‌های خریداران برای قرارگیری در سمت عرضه کاهش یافته، اما در عین حال حجم و ارزش صف‌های فروش حاکی از آن است که در این بازار فروشنده‌ قوی و مصمم نیز وجود ندارد. پس از ریزش سال ۹۹ به نظر می‌رسد رفتار و الگوی معاملاتی سهامداران نیز دستخوش تغییراتی شده است.

برعکس تجربیات گذشته که افزایش نرخ دلار و افزایش تورم و نقدینگی به رشد سهام منتهی می‌شد، حالا با وجود صعود نرخ‌ها در بازار ارز، کاهش امید به احیای برجام و با نزدیک شدن به فصل مجامع، بورس واکنش مثبتی نشان نمی‌دهد و در فضایی کم‌رونق و نزولی به سر می‌برد.

گویا سهامداران به این واقعیت پی برده‌اند که باقی ماندن یا تشدید ریسک غیر اقتصادی و متغیرهای اقتصاد کلان مانعی جدی برای عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و کسب سود واقعی است.

بی‌اعتنایی بورس به دلار

آژانس انرژی اتمی گزارش نسبتا تندی در مورد فعالیت‌های هسته ای کشورمان منتشر کرده است که اوضاع را به سمت بدتر شدن سوق می‌دهد.

در حال حاضر که خبرهای خوبی از برجام به گوش نمی‌رسد و اوضاع نگران‌کننده شده است. دلار چندان به نتیجه برجام خوشبین نیست و طی هفته‌های اخیر رشد زیادی کرده است. معمولا دلار و طلا توانایی پیش‌بینی رخدادهای آینده را دارند و به پیشواز آن رخدادها می‌روند . اینکه دلار خارج از مرز و داخل تهران اینگونه رشد کرده یعنی به نتیجه برجام امیدی ندارد.

به نظر می‌رسد در صورتی که رسما شکست برجام اعلام شود، دلار از سقف تاریخی عبور کرده و می‌تواند موج صعودی جدید بسازد.

نکته جالب توجه در معاملات هفته گذشته ادامه بی‌واکنشی بورس به رشد قیمت دلار در بازار آزاد و غیررسمی است. گرچه قیمت نیمایی مبنای تسعیر منابع و مصارف ارزی شرکت‌های بورسی است اما تجربه تاریخی نشان داده که چنین فاصله زیادی میان نیما و بازار آزاد نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد مگر این‌که قیمت دلار در بازار آزاد با سیگنال مذاکرات نزولی شود در غیر این صورت دیر یا زود و با ادامه رالی قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز و برخلاف خواسته سیاست‌گذار احتمالا نیما نیز رشد خواهد کرد و این موضوع اثر خود را در قیمت سهام منعکس می‌کند.

به نظر می‌رسد بورس نیز بعد از یک شوک روانی که چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید، می‌تواند به مدار صعود برگردد و اینبار به دلیل تورم، تمام سهم‌ها پتانسیل رشد خواهند داشت.

 

روند قیمت دلار آزاد و نیمایی در ۷ روز اخیر (تومان)
روند قیمت دلار آزاد و نیمایی در ۷ روز اخیر (تومان)

 

شاخص کل و هم‌وزن در مسیر نزولی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، شاخص کل بورس در هفته گذشته بازدهی نزولی داشت که با افت ۱.۳ درصدی، از یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحد به یک میلیون و ۵۴۲ واحد رسید.

عملکرد شاخص هم‌وزن برخلاف هفته‌های گذشته حتی مقداری از شاخص کل نیز بدتر بود و افت ۱.۵ درصدی را تجربه کرد.

در بازار جهانی نفت روند صعودی داشت و تا کانال ۱۲۰ دلار هم پیش رفت و همچنان بحث تورم در اقتصادهای بزرگ داغ است. بایدن حساسیت زیادی را در خصوص نرخ تورم نشان می‌دهد و فشار بر پاول برای کاهش نرخ تورم بالا است که احتمال فشار بیشتر و فرود سخت (احتمالا همراه با رکود) را پررنگ می‌کند. شاخص کل بورس تهران با تغییر اندک به نوسان خود ادامه می‌دهد. فروشندگان فعلا از ادامه فروش دست کشیده‌اند و اما تقاضا هنوز منتظر تلنگری در بازار است. نرخ دلار در بازار آزاد همچنان در سطوح بالاتر از ۳۱ هزار تومان قرار دارد گرچه نیما با اصرار دولت زیر ۲۵ هزار تومان حفظ شده است.

در پالایشی‌ها رشد دوباره قیمت نفت به محدوده ۱۲۰ دلار با ادامه تنگنای سمت عرضه نفت در کنار کاهش محدودیت کرونایی شانگهای جالب توجه است. همچنان وضعیت کرک اسپرد این صنعت در سطوحی قرار دارد که در صورت انعکاس در صورت‌های مالی شرکت‌های داخلی می‌توان ساخت سود مناسب را از این شرکت‌ها داشت. فولاد و فملی نیز انتظار انتشار عملکرد ۱۲ ماهه را می‌کشند.

روند تغییرات شاخص کل و هم‌وزن بورس در ۷ روز معاملاتی اخیر
روند تغییرات شاخص کل و هم‌وزن بورس در ۷ روز معاملاتی اخیر

 

کاهش ارزش معاملات به کمترین مقدار از ابتدای سال

میانگین ارزش معاملات در هفته گذشته به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید که ادامه روند نزولی ارزش معاملات، نسبت به هفته اول خرداد که در محدوده ۶۰۰۰ میلیارد تومان و هفته آخر اردیبهشت که در محدوده ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود را نشان می‌دهد، در روز چهارشنبه ارزش معاملات بورس به کمترین مقدار خود از ابتدای سال جاری است.

موضوعی که نشان می‌دهد انگیزه‌های خریداران برای قرارگیری در سمت عرضه کاهش یافته؛ اما در عین حال حجم و ارزش صف‌های فروش حاکی از آن است که در این بازار فروشنده‌ قوی و مصمم نیز وجود ندارد.

در این هفته در قسمت ورود و خروج پول حقیقی شاهد خروج ۱۸۰۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بودیم، که حاکی از فضای تردید و ترس در بازار است و گویا همچنان ترس سهامداران خرد از سال ۹۹ باقی مانده و با کوچکترین افت و روند نزولی در بازار سرمایه های خود را از این بازار خارج می‌کنند.

 

ارزش معاملات خرد و خالص ورود پول حقیقی در ۷ روز معاملات اخیر
ارزش معاملات خرد و خالص ورود پول حقیقی در ۷ روز معاملات اخیر

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....