شب سال نو قبلا در سطح جهانی به شکلی آزادانه جشن گرفته می‌شد؛ اما مدتی است از ترس کرونا با ترس و لرز برگزار می‌شود. جشن ۲۰۲۲ هم از ترس نوع مسری کرونا یعنی اُمیکرون با احتیاط برگزار شد؛ چراکه این ویروس به سرعت در حال افزایش و سرایت است و دوباره بیمارستان‌ها، به‌ویژه در سراسر اروپا و ایالات متحده را پر کرده است. یک سال پیش که واکسن‌های جدید در دسترس قرار گرفت، این امیدواری پیش آمد که همه‌گیری کووید تا آغاز سال ۲۰۲۲ تحت کنترل قرار گیرد. نه تنها چنین نشد، بلکه خیز ناگهانی اُمیکرون باعث افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان شده است. «سو پارک» دانشجوی دانشگاه کلمبیا که یکی از آن ۱۵هزار نفری بود که اجازه تماشای حضوری یافت، می‌گوید: «اگر بگویم نگران نیستم، دروغ می‌گویم. قطعا من فکر می‌کنم ارزشش را دارد که بیایم و جشن بگیرم.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، نیمه‌شب در پاریس بدون نمایش آتش‌بازی برنامه‌ریزی‌شده و بدون حضور «دی‌جی»ها سپری شد؛ زیرا مقامات شهری به دنبال توصیه یک گروه علمی که تجمع‌های جمعی را بسیار خطرناک اعلام ‌کرد، رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده در شانزلیزه را لغو کردند. در برلین، پلیس از مردم خواست که در نزدیکی دروازه براندنبورگ، جایی که کنسرتی بدون تماشاگران زنده برگزار می‌شود، تجمع نکنند. در هلند، جایی که گروه‌های بیش از چهار نفر ممنوع است، پلیس چندین هزار نفر را که در میدان مرکزی دام آمستردام تجمع کرده بودند، متفرق کرد. اما در لندن، جایی که نمایش آتش بازی و نمایش نور در ماه اکتبر لغو شد، مقامات روز جمعه اعلام کردند که این نمایش روی صفحه تلویزیون زنده پخش می‌شود؛ زیرا «بیگ بن» در سال نو برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۷ پس از بازسازی آن به صدا درآمد. تصاویر خبرگزاری‌ها از آتش‌بازی نشان می‌دهد تردد وسایل نقلیه بسیار اندک بود و تماشاگران حضوری هم در تعدادی اندک حضور داشتند یا اصلا حضوری نداشتند. در کیپ‌تاون واقع در آفریقای جنوبی، در سیدنی (استرالیا)، در مادرید (اسپانیا)، در کره‌جنوبی و سایر کشورها هم مراسم سال نو میلادی به دستور مقام‌های دولتی یا در تعداد بسیار اندک برگزار شد، یا اصلا برگزار نشد یا فقط در صفحه تلویزیون قابل مشاهده بود.

«اما.جی.فیتزسیمون» هم در گزارش یک ژانویه ۲۰۲۲ در نیویورک‌تایمز درباره حواشی اخبار سال نو نوشت «اریک لروی آدامز» در اوایل روز شنبه یک ژانویه در مراسم جشن و شادی در میدان تایمز به‌عنوان صد و دهمین شهردار نیویورک سوگند یاد کرد. او در حالی وظیفه سنگینی بر دوش دارد که موارد ابتلا به ویروس کرونا دوباره افزایش یافته است. آدامز ۶۱ ساله، پسر یک نظافتچی خانه که پیش از ورود به سیاست، سروان پلیس نیویورک بود، خود را «آینده حزب دموکرات» نامیده و متعهد شده که به‌عنوان «نخستین شهردار یقه آبی» شهر، به نابرابری‌های طولانی‌مدت بپردازد و همزمان به استقبال از کسب‌وکارها برود. با این حال، از سال ۲۰۰۲ و زمانی که «مایکل آر.بلومبرگ» اندکی پس از حملات ۱۱ سپتامبر به قدرت رسید، یک شهردار جدید با چنین چالش‌های دلهره‌آوری در شهر نیویورک مواجه نشده است. حتی قبل از آخرین جهش اُمیکرونی، اقتصاد شهر با نرخ بیکاری ۴/ ۹درصدی بیش از دو برابر میانگین ملی همچنان در حال بهبود بود. قتل‌ها، تیراندازی‌ها و برخی نمونه‌های دیگر از جنایات خشونت‌آمیز در اوایل همه‌گیری افزایش یافتند و نسبت به قبل از شروع شیوع ویروس بیشتر شده‌اند. آدامز با پیام «ایمنی عمومی» نامزد شهرداری شد و با استفاده از پیشینه کارگری و سابقه پلیسی خود با بخش‌هایی از نیویورک که هنوز با اثرات جرم و جنایت دست و پنجه نرم می‌کنند، ابراز همدردی کرد.