تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 فروردین 1400 - 20:47
کد خبر : 42924

سرنوشت را برای روستاهای خوزستان باید از سر نوشت!؟

سرنوشت را برای روستاهای خوزستان باید از سر نوشت!؟

جواد الهایی سحر خوزستان تنها استان کشور و (شاید دنیاست) که نحوه استقرار جوامع محلی آن از روستاهای سـاحلی، جلگـه ای، کوهپایـه ای، کوهسـتانی و جلگه ای کوهستانی، جلگه ای جنگلی، ناحیه کوهپایه ای تشکیل شده است که این مهم مدیون منابع آب، محیط زیست، توان طبیعی که بر بستر جغرافیای طبیعی و آب نقش

جواد الهایی سحر
خوزستان تنها استان کشور و (شاید دنیاست) که نحوه استقرار جوامع محلی آن از روستاهای سـاحلی، جلگـه ای، کوهپایـه ای، کوهسـتانی و جلگه ای کوهستانی، جلگه ای جنگلی، ناحیه کوهپایه ای تشکیل شده است که این مهم مدیون منابع آب، محیط زیست، توان طبیعی که بر بستر جغرافیای طبیعی و آب نقش بسته است.

جوامع محلی خوزستان با توجه به پتانسیل عظیم نفت گاز پتروشیمی وداشتن سواحل ۳۰۰ کیلومتری با آبهای آزاد، خورهای متعدد و رودخانه های پـرآب و دائمی زمینه های هر دو فعالیت صید و تولید و پرورش آبزیان مبادی واردات و صادرات کالا از لحاض اقتصادی و اشتغال و تاب آوری در وضع ناهنجاری و ضعف و ناتوانی قرار دارند.

بدمدیریتی ، انتقال آب ، عدم تعهد شرکت های نفتی به مسئولیت اجتماعی و نداشتن برنامه حمایتی توسط اداره جات مسئول باعث شده تا مشکلات ذیل گریبانگیر تاب آوری روستا و روستانشین باشد.

سهم روستاهای خوزستان در کسب و کار گردشگری با توجه به تنوع اقلیمی و برخورداری از اقلیم بسیار متفاوت در فصول گرم و سـرد سـال و به ویژه در سالهای اخیر برای یادمانهای دفاعی، وجود منابع گردشگری نظیر منـابع طبیعی، آبی، صنعتی، فرهنگی، مذهبی و تجاری نزدیک به صفر است.

در دامداری گاوهای شیری وپرواربندی گوساله های گوشتی هنوز تعاونی های روستایی بعلت نبود بسته حمایتی از طرف استانداری نقش مهمی ایفا نمی کنند رشدگوسفند و گاو گوساله هر دو با نرخ رشد نزدیک به ۲/۶ درصد در سال جوابگوی رشد جمعیت و اشتغال جوامع روستایی نیست.

کاهش تولیدات دامی گاومیش که در سـال ۱۳۸۲ اسـتان خوزسـتان بـیش از ۴۳ درصـد از تعـداد گاومیش کشور را در خود جای داده است نگران کننده است.

فاجعه اینجاست که روستاهای بعضی از شهرستانهای استان همانند ابادان اندیکا اندیمشک و… تولیدات شتر و حیوانات تک سمی صفر میباشد، هنوز پرورش دام های کوچک در روستاها بصورت شبانی انجام میشود.

تخریب تالابها و جنگل ها و عدم حمایت از اکوسیستم های حساس و شکننده.

بسترسازی برای توسعه و فعالیت پرورش ماهی و دیگر آبزیـان بـه صـورت آمـوزش، هدایت احداث زیربناها، مطالعات زیربنایی، توسعه و پیشنهاد روشهای نوین، شناخت سایتهای پرورش آبزیان و نظارت بر ظرفیتها وغیره ضعیف ومتروک است.

حال باتوجه به وضع نگهداشـت جمعیـت آبـادیهـای اسـتان هنوز موانع اشتغال و بروکراسی اداری پابرجاست
با توجه به اینکه وابستگی معیشت و تولید اصلی روستا به منابع آب و خاک و مواهب طبیعی است و نـخ رودخانـه در اسـتان دانه های تسبیح روستاها را در امتداد خطی حاشیه رودخانه ها که دسترسی به آب و خاک در آن بیش از هر جایی به آسانی فراهم و به هم اتصال داده است.حال با کمبود آب ناشی از انتقال به کویر باید به فکر مطالبه حقآبه استان و تعریف اشتغال نو بر پایه آمایش استان جهت جلوگیری از تخریب و تخلیه این روستاها باشیم

راهکار:
برای به روز رسانی دانش جوان روستایی تشکیل پارک علم و فنآوری جوامع روستایی استان به منظور آموزش جوانان روستایی تحصیل کرده جهت شرکت در اقتصاد پویای استان با محورهای فعالیت؛ تولید و انتقال و ارتقاء فنآوری در زمینه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی − کشاورزی و بیوتکنولوژی− فرآورده های پزشکی و دارویی − شیلات و صنایع تبدیلی − فولاد و صنایع وابسته − انرژی و منابع آب − فناوری اطلاعات، ارتباطات و سپس جذب نیروی کاربرای شرکت های صنعتی و نفتی از این پارک علم و فناوری.

اهمیت پارک علم و فـنآوری روستایی در این است که بتواند شرکتهای دانش بنیان بیشتری را مدیریت کرده و تسـهیلات و خـدمات مـورد نیـاز این شرکتها را برای ایجاد زمینه های پژوهش و نوآوری به منظور تولید فرآوردههای مـورد نیـاز صـنعت در روستا وتجاری سازی ایده ها و تولید محصول را فراهم نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....