تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 فروردین 1402 - 20:06
کد خبر : 119557

سرمایه گذاری در صندوق های طلا چگونه است؟

سرمایه گذاری در صندوق های طلا چگونه است؟

خرید طلا یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری پرسود به حساب می‌آید و سهامداران بورسی نیز می‌توانند به صورت غیرمستقیم در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. اما سرمایه‌گذاری در طلا از مسیر بازار سرمایه چگونه است؟ یکی از بهترین و سودسازترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. انواع متنوعی از صندوق‌ها در بازار سرمایه

خرید طلا یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری پرسود به حساب می‌آید و سهامداران بورسی نیز می‌توانند به صورت غیرمستقیم در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. اما سرمایه‌گذاری در طلا از مسیر بازار سرمایه چگونه است؟

یکی از بهترین و سودسازترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. انواع متنوعی از صندوق‌ها در بازار سرمایه وجود دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، یکی از صندوق‌های پربازده صندوق طلا محسوب می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سازوکار سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه و طلا و مابقی آن را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیر صندوق، سکه‌های مورد نظر خود را از بازار یا بانک گارگشایی می‌خرد و در یک بانک خاص (با توجه به نوع سرمایه‌گذاری، بانک نیز متفاوت است) سرمایه‌گذاری می‌کند.

همان‌طور که گفته شد بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری این صندوق ‌ها روی گواهی سکه طلاست. در این میان نکته قابل توجه این است که قیمت طلا به دو مولفه نرخ دلار و اونس جهانی وابسته است. در نتیجه می‌توان گفت خرید صندوق طلا یک سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی ارز و طلای جهانی بوده و سود آن نیز وابسته به این دو پارامتر است.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، مزایای زیادی دارد؛ از جمله اینکه مشکلات خرید فیزیکی طلا و احتمال کلاهبرداری از بین خواهد رفت. همچنین کارمزد معاملات برای صندوق‌های طلا تنها مبلغ ۰.۱۵ درصد است!

یکی دیگر از مزایای صندوق‌های طلا، خرید و فروش آسان و غیرحضوری است. همچنین این صندوق‌ها نقدشوندگی بسیار بالایی دارند.

فقدان محدویت در مبلغ سرمایه‌گذاری نیز جزو مهم‌ترین مزیت‌های این صندوق‌هاست. برای نمونه هر فرد با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشد.

مدیریت حرفه‌ای نیز از مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به حساب می‌آید.

معایب صندوق طلا

به طور کلی نمی‌توان ایراد خاصی از صندوق طلا بیان کرد. علت آن به شرایط اقتصادی کشور برمی‌گردد و البته نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا که در بلندمدت سودده است؛ اما ممکن است در کوتاه‌مدت به‌واسطه نوسان قیمت طلا این صندوق‌ها کمی زیان‌ده باشند.

نکته اساسی اینجاست که سود صندوق طلا بر اساس نوسان قیمت سکه و طلا تعیین می‌شود و سود تضمین شده‌ای ندارند.

به طور کلی صندوق طلا را می‌توان یکی از سودآورترین و مهم‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست که با استفاده از طلا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اما سودآوری برای سهامداران بورسی به ارمغان می‌آورد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....