تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 - 23:56
کد خبر : 85307

سرمایه گذاری اقتصادی آمریکا در ترکیه

سرمایه گذاری اقتصادی آمریکا در ترکیه

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: • ۲۰۰۰ شرکت آمریکائی در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند. • ۱۰۰۰۰۰ شغل از طریق شرکت های آمریکائی در ترکیه بوجود آمده است. • اهداف تجاری بایدن و اردوغان به ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری • سرمایه گذاران ترک و خارجی در

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
• ۲۰۰۰ شرکت آمریکائی در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند.
• ۱۰۰۰۰۰ شغل از طریق شرکت های آمریکائی در ترکیه بوجود آمده است.
• اهداف تجاری بایدن و اردوغان به ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری
• سرمایه گذاران ترک و خارجی در مقابل قانون برابر الحقوق هستند
• سرمایه گذار خارجی بدون مجوز وارد ترکیه می شود.
• از ۲۰۰۳ الی ۲۰۲۱ دویست و چهل میلیارد دلار آمریکا و اروپا در ترکیه سرمایه گذاری کرده
بورداک اوغلو رئیس دفتر سرمایه گذاری ریاست جمهوری ترکیه در یک گفتمان تلویزیونی اعلام کرد که در سال گذشته چهارده میلیارد و یکصد میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه انجام شده است او که در موضوع سرمایه گذاری مستقیم بین المللی FDI صحبت می کرد گفت که این سرمایه گذاری نسبت به سال قبل که ۸/۷ میلیارد دلار بود و تقریبا دو برابر شده است.
منابع این سرمایه ها از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیا و بخش هایی از حوزه خلیج فارس بوده است.
سعدی اوزدمیر اقتصاددان ترک می گوید که این سرمایه گذاری خارجی شامل همه ذینفعان در حوزه های مختلف است از آن جمله ۷/۵ میلیارد دلار املاک ۳/۳ میلیارد دلار به عمده فروش و ۸/۱ میلیارد دلار به بخش صنعت و ۱ میلیارد و شصد میلیون دلار به اطلاعات و ارتباطات و بیمه، و حمل و نقل.
از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۲۱ بیشترین سرمایه گذاری بمبلغ ۲۴۰ میلیارد دلار از آمریکا و اروپا با ۶/۶۸ درصد از سرمایه گذاری خارجی و ۵/۱۴ درصد از آسیا و حوزه خلیج فارس ۱/۸ درصد از سرمایه گذاری بوده.
داغلی اوغلو رئیس دفتر سرمایه گذاری نهاد ریاست جمهوری ترکیه می گوید در سال ۲۰۰۳ مجلس ملی ترک قانونی را تصویب کرد که با کلیه سرمایه گذاران داخلی و خارجی رفتار یکسان و برابر باشد و فرقی میان سرمایه گذار داخلی و خارجی به هیچ وجه نباشد.
و این امکان برای سرمایه گذاران خارجی فراهم شد که بدون مجوز قبلی وارد ترکیه شوند.
در این قانون تمام انتظارات سرمایه گذاران در زمینه انتقال رایگان سود سهام، خرید املاک، حفاظت در مقابل سلب مالکیت و اشتغال در نظر گرفته شده است. گفته می شود میانگین سالانه سرمایه گذاری مستقیم بین المللی بین ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۲ یک میلیارد دلار بود.
در موضوع سرمایه گذاری خارجی ترکیه با دو گروه از سیاستمداران و اقتصاد سیاسی مواجه است :
گروه اول تفکر منفی در سرمایه گذاری خارجی دارند و معتقدند که اگر در کشوری سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد بمنزله این است که کشور سرمایه گذار قدرت سیاسی و نفوذ اقتصاد بیشتری پیدا می کند و می گویند کشورتان را به خارجی ها فروخته اید.
گروه دوم معتقدند وقتی سرمایه گذار خارجی وارد یک مملکت نمی شود باین دلیل است که وضعیت مملکت بقدری بد است که هیچ سرمایه گذار خارجی حاضر به حضور در آن مملکت نیست و اما سبب بالا رفت سرمایه گذاری آمریکا در ترکیه این است که در ۱۹۸۵ بین تورگوت اوزال و دونالد ریگان که هر دو به اقتصاد لیبرال معتقد بودند توافق شد که شورای بازرگانی ترکیه و آمریکا تشکیل شود اوزدمیر می گوید بدنبال این امر نزدیک به ۲۰۰۰ شرکت آمریکایی تا امروز در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند که یکصد هزار شغل ایجاد نموده اند و در همین شرایط تعداد شرکت های کوچک و بزرگ سرمایه گذاران ترک در آمریکا نیز در حال رشد است.
رئیس دفتر سرمایه گذاری اردوغان معتقد است هم اکنون زمان مشارکت کامل بین ترکیه و ایالات متحده فرا رسیده است و جو بایدن و اردوغان درست مثل ریگان و اوزال راه را برای اهداف تجاری یک صد هزار میلیارد دلاری باز کرده اند.

ح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....