تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 - 11:43
کد خبر : 87851

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج‌فارس

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج‌فارس

شرکت ملی نفت ایران در راستای توسعه میادین نفتی و گازی، جمع‌آوری گازهای مشعل و افزایش ضریب استحصال اتان در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی، چهار تفاهمنامه به ارزش ۸/۲ میلیارد دلار امضا کرد. این چهار تفاهمنامه به ارزش ۸/۲ میلیارد دلار با شرکت‌های پتروشیمی، صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایش پارسیان سپهر در حاشیه بیست و ششمین

شرکت ملی نفت ایران در راستای توسعه میادین نفتی و گازی، جمع‌آوری گازهای مشعل و افزایش ضریب استحصال اتان در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی، چهار تفاهمنامه به ارزش ۸/۲ میلیارد دلار امضا کرد.
این چهار تفاهمنامه به ارزش ۸/۲ میلیارد دلار با شرکت‌های پتروشیمی، صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایش پارسیان سپهر در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی به امضا رسید. آن‌طور که شرکت ملی نفت اعلام کرده این تفاهمنامه با هدف تامین رشد سالانه مصرف گاز کشور و کمبود خوراک صنایع پایین‌دستی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی و همکاری شرکت‌های اکتشاف و تولید E&P در دولت سیزدهم تهیه و ارائه شده است.
در این طرح با سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی و اجرا و تکمیل طرح‌ها با استفاده از توان شرکت‌های تخصصی بالادستی، ضمن بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط شرکت ملی نفت ایران، از محل محصولات تولیدی، امکان تامین مطمئن و پایدار خوراک صنایع پتروشیمی پایین‌دست فراهم می‌شود.در این راستا کنسرسیوم شرکت‌های پتروشیمی در توسعه پنج میدان/ مخزن گازی و یک میدان نفتی مشارکت خواهند کرد. اولین تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای انجام مطالعه توسعه مخزن گازی مارون خامی و جمع‌آوری گازهای مشعل واحدهای فرآورش دارخوین و غرب کارون خواهد بود. تفاهمنامه دوم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم شرکت‌های پتروشیمی باختر و پترو فرهنگ و پارس پترو زاگرس برای انجام مطالعه توسعه میادین گازی گردان، خارتنگ و پازن امضا شد. تفاهمنامه سوم هم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم صندوق بازنشستگی نفت و شرکت مهندسی و ساختمان نفت OIEC برای انجام مطالعه توسعه مخزن گازی قلعه نار و میدان نفتی آذر امضا شده و در نهایت چهارمین تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پالایش پارسیان سپهر برای انجام مطالعه افزایش ضریب استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس‌جنوبی به امضا رسید.
در صورتی که این مطالعات در نهایت منجر به عقد قرارداد و اجرای پروژه‌ها شود، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام و گاز کشور به میزان ۳۷ هزار بشکه در روز نفت‌خام، ۵۴ میلیون مترمکعب در روز گاز غنی و ۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی، روزانه ۱۰۵ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود و سالانه یک میلیون تن افزایش استحصال اتان از پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی صورت می‌پذیرد، ضمن آنکه سبب رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال گسترده در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و ایلام شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آورد.

تضمین ۱۰ تا ۲۰ ساله از سوی دولت

در جریان امضای این چهار تفاهمنامه محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت ملی نفت ایران در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۲۰ ساله تامین خوراک هلدینگ‌های پتروشیمی حاضر در بخش‌های بالادستی صنعت نفت را تضمین می‌کند.
او با بیان اینکه همه ما از گذشته تاکنون به‌دنبال جهش در تولید پتروشیمی‌های کشور بوده‌ایم، اما توسعه و افزایش تولید در این صنعت بدون تامین پایدار خوراک ممکن نیست، اظهار کرد: هم‌اکنون به‌دلیل کمبود خوراک بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی کشور با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی امروز با امضای این تفاهمنامه قدم در مسیر اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های خود برای تامین خوراک در سال‌های آینده گذاشتند، اظهار کرد: این شرکت در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۲۰ ساله تامین خوراک هلدینگ‌های پتروشیمی حاضر در تفاهمنامه‌های امروز را تضمین خواهد کرد. به نظر بنده شرکت‌های پتروشیمی با سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی سود مضاعفی را نصیب سهامداران خود خواهند کرد. این موضوع به‌معنای واقعی جهش در تولید به‌شمار می‌آید.
خجسته‌مهر تاکید کرد: شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی آغاز به مطالعه و تهیه طرح جامع توسعه (MDP) میدان‌های نفت و گاز واگذار شده خواهند کرد. باید تلاش کنیم از بخش‌های مقدماتی این طرح‌ها عبور کنیم و هرچه سریع‌تر آنها را به مرحله امضای قرارداد برسانیم.به گفته وی امروز شرکت هلدینگ خلیج‌فارس تفاهمنامه‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مارون و خامی‌ مارون و جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های دارخوین و غرب کارون را با شرکت ملی نفت، همچنین کنسرسیوم پتروشیمی باختر، پتروفرهنگ و پارس‌پتروزاگرس تفاهمنامه‌ای برای توسعه میدان‌های گردان، خارتنگ و پازن به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و گروه اویک برای توسعه میدان نفتی قلعه‌نار و میدان نفتی آذر به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار و شرکت پالایش پارسیان‌سپهر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای توسعه طرح استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس‌جنوبی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با شرکت ملی نفت ایران امضا کردند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: با اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها تولید روزانه ۳۷ هزار بشکه نفت‌خام و ۵۵ میلیون مترمکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، یک میلیون تن اتان در سال و جمع‌آوری ۱۰۵ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه نفت محقق خواهد شد.

کمبود خوراک باعث کاهش ۲۵ تن تولید

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت ،  در ادامه این مراسم مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: کمبود خوراک باعث کاهش ۲۵ میلیون تنی محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها شد. مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز در نشست خبری در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: امضای چهار تفاهمنامه برای سرمایه‌گذاری کنسرسیوم شرکت‌های پتروشیمی در بالادست نفت امروز انجام می‌شود و این به معنای پیوند و اتحاد بالادست و پایین‌دست صنعت نفت است.وی گفت: سال گذشته ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۰ میلیون تن بود اما عمدتا به دلیل کمبود خوراک گاز، تنها ۶۵ میلیون تن محصول تولید شد.
شاهمیرزایی تاکید کرد: اولویت شرکت‌های پتروشیمی، سرمایه‌گذاری در پایین‌دست است اما بنابر اقتضای شرایط باید در حوزه توسعه بالادست نیز ورود کنند.

هدفگذاری برای رشد ۹ درصدی

عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس هم در این مراسم با اشاره به امضای تفاهمنامه تازه با شرکت ملی نفت برای مطالعه توسعه مخزن مارون خامی و جمع‌آوری گازهای مشعل دارخوین و غرب کارون گفت: برای سرمایه‌گذاری در این عرصه به میدان آمدیم و می‌خواهیم در سه میدان نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم که مذاکرات آنها در حال انجام است و امروز یکی از آنها به نتیجه رسیده است.
او با بیان اینکه امسال ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کنیم، اظهار کرد: ۱۱ میلیون تن از این مقدار محصول داخلی و بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فروش خارجی است. به این ترتیب حدود ۵/۵ میلیارد دلار ارزش فروش محصولات خارجی و حدود هفت میلیارد دلار ارزش فروش محصولات داخلی خواهد بود، همچنین مجموع فروش محصولات خلیج‌فارس در سال جاری بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود.علی‌عسگری با اشاره به اولویت‌ها و سیاست‌های این مجموعه، گفت: افزایش تولید از پلنت‌های موجود یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هلدینگ خلیج‌فارس است و امسال هم ۹ درصد رشد تولید را شاهد بوده‌ایم. همچنین اجرای هشت پروژه میان‌دست پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد.
وی صیانت از بورس را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هلدینگ خلیج‌فارس برشمرد و گفت: ارزش سهام هلدینگ خلیج‌فارس در بورس ۱۶ میلیارد دلار است که با محاسبه شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه به ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد.علی‌عسگری افزود: تسریع در پیاده شدن ۲۱ طرح جاری هلدینگ خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها است که از این میان، ۱۴ طرح بزرگ و مگاپروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است که هم‌اکنون سرمایه‌گذاری فعال دارند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در بخش پایین‌دستی می‌تواند زمینه اشتغال و ارتباط مستقیم با بخش‌های دانش‌بنیان را فراهم کند، افزود: مطالعه‌ای را روی پارک‌های فناوری کشورهای دیگر انجام داده‌ایم که بیش از چند ۱۰ میلیارد فروش دارند و تجربه‌های خوبی به دست آورده‌اند و در تلاش هستیم تا مقدمات راه‌اندازی چند پارک علم و فناوری پتروشیمی را فراهم کنیم.
اکنون مقدمات و مذاکراتی برای پارک فناوری پتروشیمی در عسلویه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده و تعدادی دیگر هم در حال مطالعه و بررسی هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....