تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 - 20:59
کد خبر : 87902

سرانجام محسن رضایی سکوت را شکست

سرانجام محسن رضایی سکوت را شکست

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ بود اما رای نیاورد مانند انتخابات‌ ریاست‌جمهوری ۸۸ و ۹۲! محسن رضایی در ذهن خود برنامه‌های زیادی برای بهبود شرایط کشور دارد و بیشتر این برنامه‌ها در چارچوب اقتصادی جا می‌گیرد. پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی بود که پس از حضور در پاستور سعی کرد از توانایی رقبای انتخاباتی خود

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ بود اما رای نیاورد مانند انتخابات‌ ریاست‌جمهوری ۸۸ و ۹۲! محسن رضایی در ذهن خود برنامه‌های زیادی برای بهبود شرایط کشور دارد و بیشتر این برنامه‌ها در چارچوب اقتصادی جا می‌گیرد.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی بود که پس از حضور در پاستور سعی کرد از توانایی رقبای انتخاباتی خود بهره بگیرد و در همین راستا بود که ۳ شهریور سال گذشته طی حکمی محسن رضایی را به عنوان معاون اقتصادی دولت معرفی کرد. او در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد که برنامه اقتصادی سه هزار صفحه‌ای در سال ۹۲، حالا ۱۰ هزار صفحه شده و با این برنامه ۱۰ هزار صفحه‌ای اقتصاد ایران را نجات خواهد داد.

حتی تصریح کرد: «اگر مشکل اقتصادی را حل می‌کردند من هیچ گاه به صحنه نمی‌آمدم.» رضایی معتقد بود که «اقتصاد ایران یک درد بزرگ تاریخی است» و می‌خواهد برای درمان این درد بزرگ دست به اصلاحات گسترده بزند. در نهایت اعلام کرد: «برای حل مشکلات اقتصادی کشور برنامه دارم، تحصیلم در رشته اقتصاد بوده و تخصص اقتصادی دارم و در ایام انتخابات سال ۹۲ هم گفتم که می‌خواهم جلوی کاهش ارزش پول ملی را بگیرم. آن روز از مشکلات شما و دیگران خبر داشتم. معتقدم دست دولت نباید در جیب نانوایان باشد.» احتمالا رئیسی هم با توجه به این اظهارات بود که محسن رضایی را معاون اقتصادی خودش کرد اما ظاهرا اوضاع آنچنان که مورد انتظار بود پیش نرفت!

محسن رضایی حذف شد؟

زمان زیادی نگذشت که معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرائی و اقتصادی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت را ابلاغ کرد. براساس این گزارش هیات وزیران در جلسه هفتم فروردین ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت موضوع بند (۱) ماده (۶) اصلاحی آیین‌نامه داخلی هیات دولت، حذف شوند و به‌این‌ترتیب محسن رضایی و سید صولت مرتضوی معاونان اقتصادی و اجرایی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت حذف شدند.

درباره کنار گذاشتن محسن رضایی گمانه‌های زیادی مطرح شد که یکی از آنها طرح وعده‌هایی از سوی او است؛ وعده‌هایی که امکان تحقق نداشت مانندروزی که گفت: «خبر خوشی در راه است و یارانه نقدی مردم از دی ماه دو برابر می‌شود.» این ادعا با بودجه کشور همخوانی نداشت و تنها توقعات جامعه از پاستور را افزایش می‌داد و از سوی دیگر در صورت عملیاتی نشدن این وعده، نوعی بدبینی به وعده‌های دولت شکل می‌گرفت.

البته علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که حذف رضایی و مرتضوی بنا به خواسته خود آنها بوده است. ۵ اردیبهشت هم غیبت محسن رضایی در جلسه ستاد اقتصادی بر شایعات افزود. در آن روز خبرگزاری دولت نوشت: «یک منبع آگاه در دفتر محسن رضایی گفت که علت غیبت وی در آخرین جلسه ستاد اقتصادی دولت گذراندن دوران نقاهت بعد از بیماری بود که چند روز پیش به‌خاطر آن در بیمارستان بستری شده و گمانه‌زنی‌ها و ادعاها درباره کناره‌گیری یا برکناری از مسئولیت‌هایش در دولت صحت ندارد.» ایرنا همچنین نوشت: «با این وجود گمانه‌ها و شایعات درباره قهر، کناره‌گیری و عزل معاون اقتصادی رئیس‌جمهور که برخی حتی به‌صورت مبالغه‌آمیز از آن با عنوان «آغاز فروپاشی تیم اقتصادی دولت» یاد کردند، امروز هم ادامه یافت و ادعا شد محسن رضایی نه تنها از کمیسیون اقتصاد دولت حذف شد، بلکه در جلسه ستاد اقتصادی دولت هم غایب بود!»

پایان شایعات یا تغییر رضایی؟

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه آرمان ملی،  چند روز قبل محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در توییتر نوشت: «‏پرداخت یارانه سیصد و چهارصد هزار تومانی تلاشی در جهت افزایش قدرت خرید مردم و گامی در جهت تحقق اهداف بلند دولت سیزدهم خواهد بود. از جناب آقای رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم.

صداقت و تلاش ایشان می‌تواند به تحقق اهداف دولت در تمامی ابعاد کمک کند.» روز گذشته اتفاق جدیدی رخ داد. خبرآنلاین نوشت: «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت : متاسفانه بعضی گروه‌های داخلی، متخصص جنگ روانی برای تخریب دولت استخدام کرده‌اند… اگر هیچ تولیدی نداشته باشیم و فقط تجارت جنوب و شمال را تقویت کنیم، سالی ۱۰۰ میلیارد دلار در آمد خواهیم داشت.

محسن رضایی گفت: دولت خواهان نقد است، ولی باید در چارچوب اسلامی و منصفانه باشد و همه کمک کنند که نقدها غیرمغرضانه و خیرخواهانه باشد. متاسفانه بعضی گروه‌های داخلی، متخصص جنگ روانی برای تخریب دولت استخدام کرده‌اند، مگر در کشور می‌خواهیم باهم بجنگیم؟ هرچه مردم با برنامه‌های دولت بهتر آشنا شوند، بهتر همراهی می‌کنند. وی اظهار داشت: طبیعی است که برنامه‌های دولت موافق و مخالف دارد که باید با بحث‌های کارشناسی از آنها بهره ببریم. سند تحول اقتصادی، قرار است اصلاحات عمیق و اساسی و بنیادی را در کشور انجام دهد که ۲۰ سال است روی زمین مانده است.

رضایی گفت: اقتصاد ایران، یک انقلاب اقتصادی می‌خواهد که عدم اجرای آن در ۲۰ سال گذشته، این همه مشکلات را به‌وجود آورده است. متأسفانه در دولت‌های گذشته تدبیر و فکر اساسی برای اقتصاد نکردند و هر بار مُسکن‌های موقتی تجویز می‌کردند.

وی تصریح کرد: اصلاحات باید در مرحله اول در یارانه‌ها اتفاق بیفتد که ما بتوانیم این رانت را از دست ویژه خواران، قاچاقچیان و… خارج کنیم. با مدیریت صحیح یارانه‌ها و مردمی و عالانه نمودن آنها وضعیت تولید کشور بهبود پیدا می‌کند. به گفته رضایی دولت برنامه‌های کوتاه و بلندمدت جهت اصلاح اقتصاد دارد که به شرح ذیل است: ۱_ اصلاح یارانه‌ها۲_ اصلاح ساختار بودجه کشور ۳_ اصلاح تجارت کشور ۴_ اصلاح تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال ۵_ پایان دادن به فقر شدید در طبقات ضعیف کشور. اگر هیچ تولیدی نداشته باشیم و فقط تجارت جنوب و شمال را تقویت کنیم، سالی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت وی معتقد است: زیرساخت‌های ترابری مثل فرودگاه‌ها، قطار پرسرعت و… باید اصلاح و تقویت شوند.

اصلاح بنادر، گمرک و… را هم شروع کردیم. تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال با رویکرد دانش بنیان در برنامه دولت است. در کشور، یک بحث گرانی داریم که به سیاست‌های پولی دولت‌ها بر می‌گردد، یک بحث گران‌فروشی که به نحوه نظارت و فرهنگ‌سازی بر می‌گردد. در۵۰ سال گذشته متأسفانه فروش نفت متمرکز با فروش به بانک مرکزی انجام می‌شد که خودِ این، حرکت غلط رشد نقدینگی و خلق پول را به‌همراه داشت.

محســن رضایــــی باید در یک چارچـــوب دولتی موضع‌گیری کند

از سوی دیگر روز گذشته قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس در واکنش به زمزمه‌های صورت گرفته مبنی بر حذف محسن رضایی از تیم اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: محسن رضایی، معاون رئیس‌جمهور است، طبعاً باید در یک چارچوب دولتی موضع‌گیری کند. البته خود دولت هم باید بتواند در حوزه حکمرانی سیاست اقتصادی حرف واحد، اجرای واحد و در عین حال یک وحدت فرماندهی داشته باشد که مقدمه این موضوع، حوزه اطلاع‌رسانی است. درباره اینکه چه فردی یا افرادی دولت را نمایندگی کنند، نکته قابل توجه این است که باید در کلیت دولت تصمیم گرفته شود و این اقدام ستادی است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....