تاریخ انتشار : یکشنبه 14 خرداد 1402 - 22:16
کد خبر : 127834

ستیران یا برگی از تاریخ‌ توسعه متوازن ایران

ستیران یا برگی از تاریخ‌ توسعه متوازن ایران

قبل از انقلاب قراردادی با شرکت ستیران فرانسه امضا شد برای مطالعات ( سند آمایش سرزمین ) . ایجاد ( طرح آمایش سرزمین ) شرکت ستیران در سال { ۱۳۴۷ } شروع شد و در سال { ۱۳۵۳ } تحویل داده شده که افق آن { ۲۵ } ساله و تا سال { ۱۳۷۸ }

قبل از انقلاب قراردادی با شرکت ستیران فرانسه امضا شد برای مطالعات ( سند آمایش سرزمین ) .
ایجاد ( طرح آمایش سرزمین ) شرکت ستیران در سال { ۱۳۴۷ } شروع شد و در سال { ۱۳۵۳ } تحویل داده شده که افق آن { ۲۵ } ساله و تا سال { ۱۳۷۸ } بوده است .
نکته‌ای که در این طرح به درستی به آن توجه شده بود این است که ایران کشوری خشک است و در فلات مرکزی به منابع آب پایدار دسترسی ندارد و همچنین با این فرض و با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و همچنین داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز در جنوب ایران جمعیت ایران در این طرح در افق یعنی در سال { ۱۳۷۸ } کلا { ۵۰ } میلیون پیش‌ بینی شده بود و قرار بود از این { ۵۰ } میلیون جمعیت { ۲۵ } میلیون آن در سواحل شمالی خلیج فارس ( سواحل مکران ) مستقر شوند .
در این طرح گفته شده بود دلیل این استقرار اولاً موقعیت ترانزیتی مرزهای آبی ایران در خلیج فارس و ثانیاً دسترسی به آب فراوان و پایدار اقیانوس هند به خصوص برای سیستم سرمایشی صنایع که این چنین آبی در داخل سرزمین ایران برای صنایع آب‌ بَر وجود ندارد ثالثاً وجود انرژی در پهنه سواحل ایران در خلیج فارس است و مضافا قرار شد که سالانه در سواحل مکران { ۱۰۰ } میلیون تن محصول ( کشاورزی ، صنعتی ) تولید شود .
در طرح آمایش سرزمین همچنین گفته شده است که { ۲۵ } سال بعد از سال { ۱۳۷۸ } و در صورت تحقق اهداف میتوان { ۲۵ } میلیون نفر دیگر را در این سواحل مستقر کرد و کلا { ۵۰ } میلیون نفر را در این سواحل استقرار داد .
در حال حاضر جمعیت کل مناطق ساحلی خلیج فارس به { ۲ } میلیون نفر هم نمیرسد ( شرکت ستیران فرانسه ) معتقد بود همه فعالیتهای صنعتی باید در این سواحل مستقر شوند خودروسازیها در کنار ساحل استقرار یابند و حدوداً { ۱۰۰ } میلیون تن ظرفیت تولید در این منطقه پیش‌ بینی کرده بودند که { ۱۵ } میلیون تن آن در شعاع { ۲۵ } کیلومتری بندرعباس مستقر میشد .
{ ۲ } میلیون تن از آن { ۱۵ } میلیون تن همان فولاد بندرعباس بود که بعد از انقلاب دولت جمهوری اسلامی ایران به اشتباه به منطقه ( مبارکه اصفهان ) منتقلش کردند .
بنابراین شما هر فعالیت صنعتی که تصور کنید در آن منطقه دیده شده بود این طرح هم به دنبال استقرار فعالیت در آن منطقه بود و هم استقرار جمعیت که اگر آن طرح محقق شده بود به نظر شما بشاگرد و تمام شهرهای جنوب ایران با این وضعیت باقی میماند ؟؟
تمام استانهای جنوبی ایران در این صورت در خدمات مولد ، صنعت و کشاورزی مدرن و گلخانه‌ای به‌ شدت فعال میشدند .
به نظرم طرح آمایش سرزمین ستیران در واقع طرح محرومیت‌ زدایی از کشور و به‌ ویژه مناطق جنوبی ایران بود .
ولی شوربختانه در بعد از انقلاب به دلیل باورهای کاملا غلط مسئولین نسبت به عملکرد رژیم سابق اغلب پروژه ها و طرحهایی که برای آنها سرمایه گذاریها شده بود همه و همه یا به دست فراموشی سپرده شد و یا اینکه مسئولین این طرح ها و پروژه ها را خیانت به ایران میدانستند و بعد از آن چون رویه کورکورانه ای در کشور حاکم شده بود به نام مقدس انقلابیگری مسئولین یک توسعه کاملا نامتوازن را در کشور شکل دادند و آب برترین صنایع را در خشکترین استانها مانند ( اصفهان ، یزد ، کرمان ، خراسان رضوی ، سمنان و . . . ) به خدمت گرفتند و نتیجه کار بعد از { ۴۳ } سال شده این که بعضی از متولیان امر تازه متوجه شدند که عملکرد رژیم سابق در قبال تهیه و تدوین و تنظیم ( سند آمایش سرزمین ) کاملا بجا و منطقی و درست بوده ولی حیف و هزاران حیف که شد نوشدارو بعد از مرگ سهراب .
همین توسعه نامتوازن موجب شده که از سال { ۱۳۵۷ } تاکنون بیش از { ۵۰% } وسعت جنگلهای هیرکانی شمال ایران را از دست بدهیم و نابود کردند و در طی { ۲۵ } سال اخیر { ۴,۰۰۰,۰۰۰ } هکتار از اراضی مستعد کشاورزی ایران دچار تغییر کاربری شدند و غالبا تبدیل به ویلاسازی شدند و کشاورزی در ایران رو به نابودی رفته است و همین توسعه نامتوازن موجب شد ( دریاچه ارومیه ) کلا خشک شود و ( تالاب گاوخونی ) تبدیل به کانون ریزگرد شود و . . .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....