تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 - 12:28
کد خبر : 24958

سبزپوشی یک هفته ای بورس

سبزپوشی یک هفته ای بورس

درهفته‌ای که گذشت تمامی بازارمالی تکان خوردند و برخی نزول و برخی دیگر صعود را تجربه کردند. در مدت مذکور بازارهای سکه، طلا و دلار به ترتیب بیشترین ریزش را داشتند و در مقابل بازار سرمایه بر خلاف هفته‌های گذشته توانست رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کند و تنها بازاری باشد که آبان

درهفته‌ای که گذشت تمامی بازارمالی تکان خوردند و برخی نزول و برخی دیگر صعود را تجربه کردند. در مدت مذکور بازارهای سکه، طلا و دلار به ترتیب بیشترین ریزش را داشتند و در مقابل بازار سرمایه بر خلاف هفته‌های گذشته توانست رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کند و تنها بازاری باشد که آبان ماه را با نتیجه مثبت به پایان می‌رساند. 

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تعادل ،  بازار سهام هفته گذشته وضعیت متفاوتی را پشت سرگذاشت و به نظر می‌رسد بورس پر قدرت به میدان رقابت بازگشته است. شاخص بورس که هفته گذشته را با یک میلیون و ۲۲۱هزار ۷۴٫۸۰ هزار واحد به پایان رساند، پایان این هفته به یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰۱٫۴۰ واحد رسید. بر این اساس بازار سهام با رشدی ۱۲۴ هزار ۲۲۶٫۶ واحدی تنها بازار با بیش از ۱۰ درصد بازدهی مثبت در این هفته شد.

همچنین قیمت هر دلار پایان دوهفته گذشته ۲۶ هزار و ۸۵۲ تومان بود اما پنجشنبه هفته گذشته با هزار و ۲۳۲ تومان کاهش تدریجی به ۲۵ هزار ۶۲۰ تومان رسید. بر این اساس ارز که هفته گذشته تنها بازار با بازدهی مثبت بود، در هفته آخر آبان ماه ۴٫۵ درصد بازدهی منفی از خود برجای گذاشت.

گفتیم که طلا ریزش عمده‌ای داشته و رکورد دومین ریزش در بازار‌های مالی در دست طلا است. این فلز گران‌بها با ثبت ۱۰۰ هزار و ۴۰۰ تومان ریزش، دومین رتبه نزول در جدول بازدهی‌ها را به دست آورد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته گذشته یک میلیون ۲۱۳ هزار ۴۰۰ تومان بوده و پایان این هفته تا یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان کاهش داشته است.

در این میان و در پایان معاملات هفته اخیر بازار سهام ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۲٫۵ میلیون تومان رسید. با این حساب ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۷٫۵ میلیون تومان و ۳۰ درصد آن به ۳٫۷ میلیون تومان رسیده است. ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی نیز به حدود ۲۵ میلیون تومان رسیده است. ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت یک میلیون تومانی قابل فروش به حدود ۱۵ میلیون تومان و ۳۰ درصد آن به ۷٫۴ میلیون تومان رسیده است.

اما؛ در هفته‌ای که گذشت هیچ یک از بازارها مثل سکه ریزش تجربه نکرد. هر سکه بهار آزادی که پایان هفته پیش با قیمت ۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان معامله می‌شد در پایان هفته جاری به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. در واقع سکه در عرض یک هفته یک میلیون و ۱۹۸ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.

    زمان آغاز معاملات پالایشی یکم همچنان مشخص نیست

با پایان یافتن معاملات بورس هفته گذشته، نمادهای حاضر در صندوق پالایش یکم یعنی «شتران»، «شپنا»، «شبریز»، و «شبندر» روند صعودی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. در پنجمین روز معاملاتی، «شپنا» با رشد پنج درصد بیش از نیمی از ساعت معاملات به صف خرید نشست. شبریز متعادل معامله شد و با رشد پنج درصدی قیمت ۲۹۶۲۰ ریال را ثبت کرد. شتران نیز به صف خرید نشست و رشد پنج درصدی را از آن خود کرد. در ادامه شبندر نیز معاملاتش را با صف خرید آغاز کرد و همچنان با صف خرید به کار خود پایان داد. در پایان نیز با رشد پنج درصدی روز معاملاتی بعد را با قیمت ۲۷۴۲۰ آغاز خواهد کرد.

بنابراین «صندوق پالایش یکم» با وجود تخفیف ۳۰ درصدی هنگام عرضه، حال زیانی هشت درصدی برای سهامدارانش رقم زده است. با توجه به زیان ۲۴ درصدی هفته گذشته، با معاملات این هفته ۱۶ درصد از زیانش را جبران کرده است. بنابراین دارایی فردی که در زمان پذیره‌نویسی پنج میلیون تومان پالایش یکم خریده است؛ اکنون به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

    وضعیت بورس در یک ماهه اخیر

اولین هفته آبان ماه با افت ۸٫۸ درصدی شاخص کل بورس تهران به پایان رسید. در هفته منتهی به ۷ آبانماه، بار دیگر صحبت‌هایی در خصوص دستوری شدن نرخ‌گذاری فولاد به بازار مخابره شد. در حالی که دولت و مجلس بارها به قیمت‌گذاری دستوری فولاد انتقاد کرده‌اند اما کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در طرحی پیشنهادی ضمن تاکید بر مخالفت با این مهم، کف و سقف قیمتی برای فولاد پیشنهاد داد که تفاوتی با دستور کردن قیمت‌گذاری ندارد. همچنین در این هفته گروه صنعتی بهشهر (غبشهر) با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال عنوان کرد: به دلیل اتمام موجودی روغن خام شـرکت، عملیات تولیدی شـرکت به مدت ۹ روز از تاریخ یک آبان سال جاری متوقف می‌شود. با توجه به عدم تامین ارز توسـط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شـرکت بازرگانی دولتی ایران، دستیابی به ظرفیت تولید کامل شـرکت در کوتاه‌مدت میسـر نیست. ضمن اینکه درگروه خودرو و ساخت قطعات، شرکت سایپا از دریافت مجوز افزایش ۲۵ درصدی نرخ چهار محصول از یکم مهر ماه خبر داد.

بر اساس اطلاعیه «خساپا» این افزایش قیمت مربوط به خودروهای تیبا صندوقدار، تیبا۲، ساینا و کوئیک می‌شد. در دومین هفته آبانماه نماگر اصلی بازار سهام با افزایش ۰٫۱۷ درصدی به محدوده یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد بازگشت. افزایش احتمال برنده شدن دونالد ترامپ در آخرین روز کاری این هفته سبب بازگشت قیمت سهام به مدار صعودی و جبران زیان سه روز معاملاتی اول هفته شد. در دومین هفته آبان سهامداران شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی که با توجه به کمبود روغن خام با توقف فعالیت مواجه شده بودند با خبر پهلوگیری کشتی ۳۳ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندرعباس روبرو شدند و در سهام روانکار نیز خبرهایی از احتمال بالای افزایش قیمت روغن موتور به گوش رسید. در گروه خودرو و ساخت قطعات، رسانه‌های خبری در خصوص افزایش ۲۵ درصد نرخ تمام خودروها در شرکت ایران‌خودرو خبر دادند و در گروه قندوشکر، شرکت صنعت و کشاورزی شیرین خراسان با افشای اطلاعات با اهمیت، از افزایش نرخ فروش شکر از ۶۳ هزار ریال به ازاء هر کیلوگرم به ۷۳ هزار ریال رونمایی کرد. در سومین هفته آبانماه مجددا شاهد افت قیمت سهام و کاهش ۵٫۴ درصدی شاخص کل بودیم اما در روز پایانی بازار هفته جانی تازه گرفت و با رشد ارزش دادوستدها همراه شد. در این هفته اخباری از آزادسازی نرخ لاستیک و شکر به بازار مخابره شد. طبق مصوبه جدید مقرر شد، لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن در سامانه جامع تجارت ثبت شود، توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری شوند.

همچنین بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار اولویت ارزی واردات شکر برداشته شد و ارز این محصول از نرخ ۴۲۰۰ تومان، رسما به ارز نیمایی تغییر کرد. هر چند در ادامه با تعیین قیمت برای شکر این مصوبه زیرسوال رفت. اما؛ آخرین هفته آبانماه شاهد جهش قیمت‌ها و رشد ۱۰٫۲ درصدی شاخص کل و بازگشت این نماگر به محدوده یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی بودیم. جایی که ۲۱ گروه از صنایع ۳۸ گانه بورسی با رشد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و تنها ۷ صنعت به حرکت در مسیر کاهشی ادامه دادند. در این هفته گروه مخابرات با رشد ۲۲٫۷ درصدی صدرنشین شد و پس از آن شاهد افزایش ۲۰٫۱ درصدی شاخص گروه فلزات اساسی بودیم. در آنسوی بازار نیز گروه ساخت دستگاه و وسایل ارتباطی با افت ۱۸ درصدی قعرنشین شد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....