تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 13:57
کد خبر : 105826

زنگ خطر دلار

زنگ خطر دلار

بعد از چند هفته نوسان محدود دلار در کانال قیمتی ۳۲ هزار تومانی، از دیروز شاهد پیشروی آرام اسکناس آمریکایی به سمت کانال جدید قیمتی بودیم. هرچند پیش از این نیز بازار ارز دلار ۳۳ هزار تومانی را به خود دیده است با این حال نفوذ دوباره اسکناس آمریکایی به این کانال قیمتی پیش‌بینی‌های چشم‌انداز

بعد از چند هفته نوسان محدود دلار در کانال قیمتی ۳۲ هزار تومانی، از دیروز شاهد پیشروی آرام اسکناس آمریکایی به سمت کانال جدید قیمتی بودیم. هرچند پیش از این نیز بازار ارز دلار ۳۳ هزار تومانی را به خود دیده است با این حال نفوذ دوباره اسکناس آمریکایی به این کانال قیمتی پیش‌بینی‌های چشم‌انداز قیمتی دلار را تغییر داده است. به تعبیر برخی فعالان، در صورتی که بازار ارز در معرض شوک تقاضایی قرار بگیرد احتمال حرکت دلار به سمت نیمه کانال ۳۳ هزار تومانی نیز وجود خواهد داشت. این موضوع توان بازارساز برای مدیریت قیمت‌ها در بازار را کاهش خواهد داد. به طور کلی دو دسته عوامل در ترسیم چشم‌انداز بازار ارز نقش دارند؛ عامل نخست اخبار منفی برجام و توافق است. در صورتی که مذاکرات همچنان در فاز بلاتکلیفی باشد و اخبار خوشایندی از برجام به گوش نرسد احتمال تشکیل صف‌های خرید دلار در بازار تقویت خواهد شد. عامل دوم اما وضعیت نامناسب اقتصادی است. در صورتی که سیاست‌های دولت به کنترل تورم منجر نشود و افزایش قیمت‌ها در سایه رشد نقدینگی کماکان تداوم داشته باشد، عقبگرد قیمتی دلار دور از انتظار خواهد بود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار ارز طی بیش از یک ماه اخیر در محدوده قیمتی مشخصی در نوسان بوده است. با آنکه پیش از این اخبار منفی برجامی و وضعیت نامناسب اقتصادی زمینه‌ساز جهش قیمت دلار می‌شدند اما طی بیش از یک ماه اخیر شاهد نوسان محدود قیمت دلار بوده‌ایم. برای مثال در دوره‌هایی که خبرهای منفی از مذاکرات می‌رسید دلار روند صعودی به خود می‌گرفت و در صورتی که خبرهای رسیده از مذاکرات مثبت می‌شد دلار نیز به استقبال این اخبار می‌رفت و به زیر کانال ۳۰ هزار تومان نفوذ می‌کرد. پایین‌ترین نرخ ثبت‌شده برای دلار از ابتدای سال و در واکنش به اخبار سیاسی نیز ۲۸ هزار تومان بوده است. هرچند دلار مدت زیادی در این کانال قیمتی ماندگار نشد و به سرعت به نرخ‌های بالای ۳۰ هزار تومان رسید. اما به نظر می‌رسد که اسکناس آمریکایی این روزها نسبت به اخبار سیاسی بی‌حس شده و سرنوشت مبهم برجام تاثیری بر خرید و فروش معامله‌گران ندارد. بررسی تابلوی معاملات قیمت دلار نیز به ما می‌گوید که اسکناس آمریکایی در هفته‌های اخیر بین ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۳ هزار تومان در نوسان بوده است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،    هرچند دامنه تغییرات قیمت دلار طی چند وقت اخیر محدود بوده با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار در طول یک هفته اخیر افزایش قیمت ۴۰۰ تومانی داشته است. به عبارتی اسکناس آمریکایی از حدود ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۳ هزار تومان در پایان هفته رسیده است. این مساله می‌تواند به این معنا باشد که بازار ارز از ابتدای آبان تمایل به صعود دارد. هرچند از ابتدای پاییز تاکنون، دلار یک ‌بار یازدهم مهرماه کانال ۳۳ هزار تومان را لمس کرد و پس از دو روز، از این کانال پایین آمد. یک‌بار دیگر نیز در بیست و چهارم مهرماه هر دلار آمریکا ۳۳ هزار و ۵۰ تومان شده بود. همان‌طور که اشاره شد حساسیت معامله‌گران نسبت به تحولات سیاسی کمتر شده با این حال اخبار برجام و مذاکرات همچنان یکی از دلایل اصلی رشد قیمت دلار است. کارشناسان نیز بر این باورند که بانک مرکزی در برهه کنونی با افزایش حجم تزریقات خود به معاملات بازار، در مقابل اخبار منفی برجامی ایستادگی کرده و از افزایش هیجانی و چشمگیر نرخ دلار جلوگیری می‌کند.اخیرا نیز علی صالح‌آبادی، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که در حوزه بازار ارز شاهد آرامش خوبی هستیم. وی در این خصوص گفته: «منابع صادرات نفتی و غیرنفتی به گونه‌ای است که حجم عرضه هر روز فزونی دارد و امیدواریم تا پایان سال تداوم داشته باشد. در بازار متشکل ارزی شاهد افزایش حجم معادلات اسکناس هستیم. ابتدا این بازار داخل صرافی‌ها بود، بعدا در تابلوی بازار متشکل ارزی معاملات را انجام می‌داد. نرخ ارز صرافی‌ها هم به گونه‌ای است که چند هفته‌ای است هر صرافی قیمت عرضه و تقاضای خود را در سایت بازار متشکل ثبت می‌کنند.» وی این را هم گفته که «با اقدامات بانک مرکزی شاهد عمق خوب بازار هستیم. علی‌رغم شرایط مختلف، نوسانات ارز در بازار کم بوده است. در بازار آزاد نیز نوسانات محدود بوده و در سامانه نیما هم نوسانات محدودی وجود دارد. امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی‌های مقرراتی و مکانیسمی در بازار شاهد این آرامش باشیم.»اما آیا طبق گزاره‌های اعلامی از سوی رییس بانک مرکزی شاهد برقراری آرامش در بازار ارز هستیم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار از سال گذشته تاکنون ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. از ابتدای سال و در شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی نیز شاهد رفت و برگشت‌های مکرر دلار در بازار بوده‌ایم به طوری که بالاترین نرخ ثبت شده دلار ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. روز گذشته نیز دلار تا نرخ ۳۳ هزار و ۱۱۰ تومان بالا رفت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر تغییری در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود و روند رو‌به رشد نقدینگی و تورم تداوم پیدا کند و نشانه‌ای از رشد اقتصادی هویدا نشود دلار کماکان بر مدار رشد در حرکت خواهد بود. به این ترتیب بر خلاف گفته‌های رییس بانک مرکزی که می‌گوید آرامش ارزی در بازار برقرار است باید اعلام کرد که شرایط نامناسب اقتصادی و فضای وهم‌آلود سیاسی اجازه برقراری آرامش در بازار ارز را نمی‌دهند و این یعنی امکان جهش قیمت دلار چندان دور از انتظار نخواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....