تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 مهر 1398 - 15:12
کد خبر : 1171

زنگنه: مجمع صادرکنندگان گاز درحال ایفای نقش مهم خود در عرصه جهانی است

زنگنه: مجمع صادرکنندگان گاز درحال ایفای نقش مهم خود در عرصه جهانی است

به نقل از ایرنا، بیژن نامداز زنگنه که برای شرکت در بیست و یکمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر کرده است روز پنجشنبه در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: به تدریج مجمع کشورهای صادر کننده گاز «جی.ای.س.اف» به عنوان یک سازمان نقش خود را در حوزه گاز در عرصه

به نقل از ایرنا، بیژن نامداز زنگنه که برای شرکت در بیست و یکمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر کرده است روز پنجشنبه در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: به تدریج مجمع کشورهای صادر کننده گاز «جی.ای.س.اف» به عنوان یک سازمان نقش خود را در حوزه گاز در عرصه جهانی با توجه به تفاوت ماهیتی بازار گاز بازی می‌کند.

وی در مورد نشست امروز وزیران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز در مسکو خاطرنشان کرد: در این نشست مسائل مربوط به روال عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز «جی.ای.س.اف» بررسی شد.

وزیر نفت افزود: در این نشست گزارش‌هایی هم از وضعیت بازار و عرضه و تقاضا ارائه شد.

زنگنه همچنین به موضوع تمدید دبیرکلی مجمع کشورهای صادر کننده گاز و عضویت ناظر جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی سازمانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگری از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد.

گاهی اوقات به دلیل شباهت با اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) این مجمع به نام اوپک گازی نیز خوانده می شود.

ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان از پیشنهاد دهندگان اصلی تشکیل مجمعی میان کشورهای صادرکننده گاز بوده است. ایران طی سال های طولانی از طریق رایزنی با دو غول گازی دیگر یعنی روسیه و قطر توانست،‌ سنگ بنای مجمع کشورهای صادر کننده گاز را پایه گذاری کند.

با وجود اینکه ایده اولیه تاسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود، دولت سابق ایران نتوانست از سمت‌های عالی‌رتبه این سازمان، سهمی را از آن خود کند؛ بدین ترتیب که دبیرکل مجمع از کشور روسیه انتخاب شده و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر می‌شود.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای ۱۷ عضو اصلی و ناظر است. ایران، روسیه، قطر،‌ الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند.

کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....