جواد اوجی، وزیر نفت که پنج‌شنبه در آیین امضای ۸ قرارداد شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با شرکت‌های داخلی به ارزش ۴۷۰‌میلیون یورو شرکت کرده بود، با اشاره به اینکه منتظر و معطل مذاکرات وین نمی‌‌‌مانیم، گفت: قول می‌‌‌دهم به محض روشن شدن چراغ سبز وین ظرف یک الی ۲ ماه به بالاترین ظرفیت صادرات نفت برسیم.

در صورت تحقق این وعده وزیر، ایران بسیار سریع‌‌‌تر از پیش‌بینی‌‌‌های بین‌المللی (۶ تا ۱۲ماه) به‌‌‌طور کامل به بازار جهانی بازخواهد گشت. علی عسکری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در حین مراسم امضای قراردادهای اجرای طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل شرق کارون، با اشاره به افتتاح تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج‌فارس گفت: در این اسکله، کشتی‌‌‌هایی تا صد‌هزار تن می‌توانند پهلو بگیرند. در این مراسم، محمود امین‌‌‌نژاد مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری انجام شده در ساخت تاسیسات و مخازن ذخیره‌‌‌سازی و اسکله مستقل بیدبلند خلیج‌فارس را ۲۷۰‌میلیون یورو عنوان کرد و گفت: این پروژه به‌‌‌منظور ذخیره‌‌‌سازی و صادرات محصولات ارزشمند پروپان، بوتان و پنتان‌‌‌پلاس اجرا شده است.

وعده اوجی به افزایش سریع صادرات نفت

وزیر نفت با بیان اینکه بارها عنوان کردم منتظر و معطل مذاکرات وین نمی‌‌‌مانیم و قول می‌‌‌دهم به محض روشن شدن چراغ سبز وین ظرف یک الی ۲ ماه به بالاترین ظرفیت صادرات نفت برسیم، تصریح کرد: ما در کنار مذاکرات وین که در جریان است، فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری را به‌صورت جدی شروع کردیم و در ۶ ماه اخیر ۵/ ۴میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم.

اوجی امضای قرارداد خط لوله تابش با بانک ملت، توسعه میدان‌‌‌های نفتی، حفظ و نگهداشت تولید، جمع‌‌‌آوری گازهای همراه مشعل را به‌‌‌عنوان بخشی از فعالیت صنعت نفت دولت رئیسی عنوان کرد و افزود: نگاه این دولت و وزارت نفت در بحث سرمایه‌گذاری به طور جدی استفاده از هلدینگ‌‌‌های بزرگ و بانک‌های داخلی است.

وی با اینکه اگر صنعت نفت راه بیفتد، کشور در بخش‌‌‌های مختلف از جمله درآمد و اشتغال راه خواهد افتاد و اقتصاد رونق خواهد گرفت، تصریح کرد: به جرات می‌‌‌گویم درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با درآمدهای نفتی برابری می‌کند. ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۲‌میلیارد دلار حاصل از صادرات و فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما عرضه می‌شود.  وزیر نفت، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را مطلوب و اقتصادی بیان کرد و گفت: با برنامه‌‌‌ریزی که برای بخش بالادست و پایین‌دست با استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی صورت گرفته است شاهد رونق بیشتر در صنعت نفت خواهیم بود.  اوجی بر ضرورت سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش‌‌‌های مختلف صنعت نفت تاکید کرد و افزود: اگر این اتفاق نیفتد ما در سال‌های آینده واردکننده گاز و فرآورده‌های نفتی خواهیم شد.

تکمیل «دلچسب» زنجیره پالایشگاه بیدبلند

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، وزیر نفت، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را از نان شب واجب‌‌‌تر دانست و گفت: قول می‌‌‌دهیم که در پایان این دولت گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌‌‌آوری شود.

اوجی، گاز را انرژی پاک، سازگار با محیط‌زیست، قابل دسترس و ارزان‌‌‌تر از دیگر سوخت‌‌‌های مایع فسیلی عنوان کرد و افزود: در گزارش‌های ارائه شده در کمیته‌‌‌های فنی و نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GCEF) بیان شد که عصر طلایی گاز آغاز شده و این روند تا سال ۲۰۵۰ صعودی است.

وی با بیان اینکه روند رشد گاز در سبد انرژی نسبت به سایر سوخت‌‌‌های فسیلی بالاتر است، یادآوری کرد: در نشست اوپک‌پلاس قیمت هر مترمکعب گاز ۲ دلار و ۲۰ سنت عنوان شد که البته بخشی به دلیل مسائل اوکراین و روسیه است که پیش‌بینی شد هر مترمکعب گاز به ۳ دلار هم برسد، اما در ایران، گاز به قیمت ۲۰ سنت به پتروشیمی‌‌‌ها و حدود یک تا دو سنت نیز با توجه به یارانه بالایی که به آن تعلق می‌گیرد، عرضه می‌شود.

وزیر نفت، تکمیل زنجیره پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس را بسیار دلچسب عنوان کرد و گفت: جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل یکی از آرزوهاست.

اوجی با اشاره به اینکه این نگاه واگذاری به بخش خصوصی در دولت و وزارت نفت وجود دارد و بن‌‌‌بستی برای ما نیست، تصریح کرد: امروز بالاترین خدمت در صنعت نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در این صنعت است. باید از افت فشار و به دنبال آن افت تولید در میدان‌‌‌های نفت و گاز جلوگیری کرد. اگر سرمایه‌گذاری نشود، با توجه به اینکه امسال ۲۵۰‌میلیون مترمکعب کسری گاز داشتیم، سال‌های آتی این شرایط نامناسب‌‌‌تر خواهد شد و چه بسا که مجبور به واردات گاز و فرآورده شویم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل عرض می‌‌‌کنم که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از نان شب هم واجب‌‌‌تر است. از طرفی نیز پایین‌‌‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری و بالاترین سودآوری در حوزه صنعت نفت و گاز کشور است.

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل و تولید ارزش افزوده از آن گفت: باید از سوزاندن این سرمایه‌‌‌ها جلوگیری کرد و به آقای رئیسی قول می‌‌‌دهیم که در پایان این دولت، گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌‌‌آوری شود که راهکار دارد و می‌شود.  وی با اشاره به اجرای قرارداد ۸پتروپالایشگاه و تغییر قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌‌‌دستی و موضوع تنفس خوراک اظهار کرد: وزارت نفت، چتر حمایتی خود را برای بخش خصوصی بازکرده و با توجه به ظرفیتی که این بخش دارد آینده درخشانی خواهد داشت.

جزئیات ۸ قرارداد بیدبلند

بیدبلند خلیج‌فارس، قراردادهای احداث ایستگاه‌‌‌های نمک‌زدایی و فشارافزایی مارون ۳ و ۵ و رامشیر را با شرکت‌های پترونیروصبا و خدمات مدیریت نورهان صنایع، احداث خطوط جمع‌‌‌آوری و انتقال گاز طرح جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل را با شرکت‌های سکاف و سروش انرژی پویا، احداث واحد نمک‌زدایی و فشارافزایی آغاجاری ۲ و نمک‌زدایی پازنان ۱ را با شرکت‌های پتروسازه مبین و مشاور پارس، خطوط لوله گاز رگ‌‌‌سفیدی۱ و ۲، لوله مایعات ان‌‌‌جی‌‌‌ال ۱۲۰۰ و خط لوله گاز بی‌‌‌بی‌‌‌حکیمه به سیاه‌مکان و لخته‌‌‌گیر سیاه‌‌‌مکان را با شرکت‌های صنایع ماشین‌‌‌سازی کاوه و مهندسان مشاور ستیران، احداث ایستگاه جدید تزریق گاز بی‌‌‌بی‌‌‌حکیمه و خطوط لوله مربوطه را با شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و پتروتدبیر پارس و احداث ایستگاه‌‌‌های نمک‌‌‌زدایی و فشارافزایی آغاجاری ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ را با شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک)، شرکت داریان و مهندسی مشاور نیروی خراسان برای اجرای پروژه برق‌‌‌رسانی به ایستگاه رگ سفید و شرکت پتروپایدار ایرانیان و پترو تدبیر پارس برای اجرای پروژه ایستگاه تصفیه گاز، امضا کرد. مجموع ارزش این ۸ قرارداد که میان محمود امین‌‌‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و مدیران‌عامل شرکت‌های ذکر شده امضا شد، ۴۷۰‌میلیون یورو است.

طرح‌‌‌های جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌‌‌شده در شرق رودخانه کارون و تامین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است. به این منظور، دو قرارداد «بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل» شهریورماه ۱۳۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفت‌‌‌خیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار امضا شد.

با اجرایی شدن این طرح‌‌‌ها حدود ۶۰۰‌میلیون فوت‌‌‌مکعب در روز، گازهای همراه جمع‌‌‌آوری و به پالایشگاه منتقل و سالانه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن C۲+ به خوراک پالایشگاه افزوده می‌شود که گامی بلند در رفع مشکل کمبود خوراک این پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته پایین‌‌‌دست به‌‌‌شمار می‎رود.

با اجرای این طرح و فرآورش گازهای همراه، روزانه حدود ۴۰۰‌میلیون فوت‌‌‌مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌‌‌های نفتی یا تامین سوخت کشور استفاده می‌شود.

صیانتی‌‌‌ترین قراردادهای بالادستی صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم گفت: سیاست ما در این شرکت گره‌زدن بخش پایین‌‌‌دستی با بالادستی صنعت نفت و تامین سرمایه موردنیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.  محسن خجسته‌‌‌مهر اظهار کرد: مایه مباهات و خوشحالی است که امروز در آیین انعقاد صیانتی‌‌‌ترین قراردادهای بالادستی صنعت نفت جمع شده‌‌‌ایم.

او تصریح کرد: گازهای مشعل یا گازهای همراه نفت که به‌‌‌صورت مشعل درآمده است، یا باید به‌‌‌صورت گاز به میدان‌‌‌های نفتی تزریق شود که بتوانیم حداکثر استحصال را داشته باشیم، یا اینکه این گازهای مشعل را به‌‌‌عنوان ارزش افزوده به منظور خوراک در اختیار واحدهای پایین‌‌‌دستی قرار دهیم.  خجسته‌‌‌مهر افزود: محیط‌زیست مقوله بسیار مهمی است که باید از سوی وزارت نفت دنبال شود. توسعه‌‌‌ای که همراه آن آلایندگی باشد، ممنوع است و ما در طرح‌‌‌های خود باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که آلایندگی صفر باشد. برنامه ما نیز این است که آن را دنبال می‌‌‌کنیم.

خجسته‌‌‌مهر با بیان اینکه ۵ طرح اصلی جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل در کشور داریم که ارزش این ۵ طرح حدود ۷‌میلیارد یورو است، گفت: طرحی که امروز انعقاد قرارداد آن انجام می‌شود حدود یک‌میلیارد یورو است که ۳۰۰‌میلیون یوروی آن قبلا انعقاد قرارداد شده و امروز حدود ۵۰۰‌میلیون یوروی دیگر در دولت سیزدهم امضا می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این ۵ طرح معادل دو فاز پارس جنوبی می‌تواند گازهای همراه را جمع‌‌‌آوری کند، تصریح کرد: با برنامه‌‌‌ای که دیده شد، ان‌‌‌جی‌‌‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ در غرب کارون و غرب کشور تا پایان سال آینده به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد، از این رو سیاست ما در شرکت ملی نفت ایران گره زدن بخش پایین‌‌‌دستی با بالادستی و تامین سرمایه موردنیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.

نمونه موفق همکاری وزارت نفت و بخش خصوصی

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام تکمیل زنجیره ارزش بیدبلند خلیج‌فارس با افتتاح تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی و اسکله صادراتی بیدبلند خلیج‌فارس توسط وزیر نفت، ماموریت بیدبلند خلیج‌فارس را جلوگیری از سوزاندن ثروت ملی در فلرها دانست و گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که این گازهایی که در فلرها می‌‌‌سوزد، باید تبدیل به ثروت بشوند و این تحقق یک آرزوی تاریخی است.

به گزارش روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، علی عسکری در این مراسم گفت: با افتتاح این پروژه ظرفیت صادراتی ۲‌میلیون تن برای محصولات پروپان، بوتان و پنتان‌پلاس ایجاد می‌شود و به نوعی شش تنفسی بیدبلند خلیج‌فارس است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: با افتتاح تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج‌فارس، زنجیره ارزش بیدبلند خلیج‌فارس تکمیل می‌شود.

علی عسکری با اشاره به سهامداری ‌میلیون‌‌‌ها نفر در هلدینگ خلیج‌فارس از طریق سهام عدالت، اظهار کرد: این هلدینگ و این تاسیساتی که امروز افتتاح می‌شود، متعلق به ‌میلیون‌‌‌ها نفر است؛ دیروز بیش از ۶هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان سود به سهامداران عدالت پرداخت کردیم و سود چنین پروژه‌‌‌های مهمی مطمئنا به جیب مردم خواهد رفت و افتخار می‌‌‌کنیم که خادم مردم هستیم.

وی تصریح کرد: بیدبلند خلیج‌فارس و پروژه جمع‌‌‌آوری گازهای مشعل، نمونه موفقی از همکاری و تعامل بخش خصوصی و وزارت نفت و بخش‌‌‌های مختلف وزارت نفت است و می‌تواند تبدیل به الگویی برای توسعه همکاری بخش خصوصی با وزارت نفت برای توسعه کشور شود.

علی‌عسکری با اشاره به نام‌گذاری اسکله صادراتی بیدبلند خلیج‌فارس به نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: در این اسکله، کشتی‌‌‌هایی تا صد‌هزار تن می‌توانند پهلو بگیرند و این نشان از عظمت این اسکله دارد.  وی با اشاره به سوختن حدود ۴۸۰‌میلیون فوت مکعب گاز همراه با نفت در فلرها، اظهار کرد: امیدواریم پروژه جمع‌‌‌آوری گازهای همراه با نفت در دولت انقلابی دکتر رئیسی به اتمام برسد و در این دولت خاموش شدن آخرین فلر را جشن بگیریم.

سرمایه‌گذاری ۲۷۰‌میلیون یورویی برای اسکله بیدبلند

تاسیسات و مخازن ذخیره‌‌‌سازی محصولات صادراتی و اسکله مستقل بیدبلند خلیج‌فارس در ماهشهر آماده بهره‌‌‌برداری رسمی شد.

محمود امین‌‌‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس در آستانه بهره‌‌‌برداری رسمی از تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج‌فارس در ماهشهر به «شانا» گفت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس و خطوط لوله این مجتمع سال گذشته به بهره‌‌‌برداری رسمی رسید و از آنجاکه عملیات اجرایی تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی و اسکله شرکت به دلیل اختلاف فاز، یک سال و نیم دیرتر از ساخت پالایشگاه آغاز شده بود، هم‌‌‌اکنون آماده افتتاح رسمی شده است.

وی با اشاره به اینکه محصولات صادراتی پالایشگاه گازبیدبلند خلیج‌فارس از زمان بهره‌‌‌برداری تاکنون با امکانات موجود پتروشیمی بندرامام راهبری می‌‌‌شد، افزود: پیش‌‌‌راه‌‌‌اندازی و راه‌‌‌اندازی تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج‌فارس از اوایل بهمن‌‌‌ماه امسال آغاز شد و هم‌‌‌اکنون آماده بهره‌‌‌برداری رسمی است.

امین‌‌‌نژاد، سرمایه‌گذاری انجام شده در ساخت تاسیسات و مخازن ذخیره‌‌‌سازی و اسکله مستقل بیدبلند خلیج‌فارس را ۲۷۰‌میلیون یورو عنوان کرد و گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۶۴ هکتار به‌‌‌منظور ذخیره‌‌‌سازی و صادرات محصولات ارزشمند پروپان، بوتان، و پنتان‌پلاس اجرا شده است.

به گفته وی، تاسیسات و مخازن ذخیره‌‌‌سازی بیدبلند خلیج‌فارس با دارا بودن دو مخزن ذخیره محصول پروپان با ظرفیت ۹۰‌هزار مترمکعب، دو مخزن ذخیره محصول بوتان با ظرفیت ۴۴‌هزار مترمکعب و دو مخزن ذخیره محصول پنتان‌پلاس با ظرفیت ۵۸‌هزار مترمکعب، قابلیت ذخیره‌‌‌سازی در مجموع ۱۹۲‌هزار تن محصولات صادراتی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس را دارد.