تاریخ انتشار : دوشنبه 17 بهمن 1401 - 15:46
کد خبر : 114597

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه را لرزاند

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۷.۷ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است. احساس زمین‌لرزه در چند کشور تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۷.۷ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

احساس زمین‌لرزه در چند کشور

تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و… ثبت شده است.

مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن صدها و مجروحیت هزاران نفر در شهرهای مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه امشب حکایت دارد. همچنین برخی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه و سوریه، در حال پخش زنده تصاویر دلخراشی از بیرون‌کشیدن اجساد از زیر آوار ساختمان‌ها هستند.

سفارت عربستان سعودی در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است.

ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

ثبت ۶ پس‌لرزه بالاتر از ۶ ریشتر در ترکیه

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است.

اردوغان: نمی‌توان برآورد واضحی از خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد.

وی افزود: همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.

اردوغان اعلام کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.

وی برای تمامی آسیب‌دیدگان از زمین‌لرزه استان قهرمان‌مرعش آرزوی سلامت کرد.

آمار تلفات زلزله در ترکیه و سوریه

شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت سوریه گزارش داد که در‌ این زمین‌لرزه حداقل ۹۹ نفر جان باخته و ۳۳۴ تن هم مجروح شدند.

سازمان بحران ترکیه نیز اعلام کرد که در پی وقوع زلزله در جنوب این کشور، تاکنون ۷۶ نفر کشته و ۴۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

هشدار آمریکا درباره مرگ احتمالی هزاران نفر در زلزله ترکیه و سوریه

همزمان با ادامه انتشار خبرها درباره زلزله شدید روز دوشنبه (امروز) در منطقه مرزی ترکیه با سوریه، مرکز‌ لرزه‌نگاری آمریکا هشدار داد که احتمال کشته شدن هزاران نفر وجود دارد.

این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق شهر «غازی ‌انتپ» ترکیه رخ داده است. آنکارا شدت این زلزله را ۷.۴ ریشتر اعلام کرده اما مرکز لرزه‌نگاری آمریکا بزرگی آن را ۷.۸ ریشتر خوانده است.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا همچنین هشدار داد که احتمال کشته شدن هزاران نفر در ترکیه و سوریه در نتیجه این زلزله سهمگین وجود دارد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و… ثبت شده است.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی به وقوع زلزله در مرز ترکیه و سوریه واکنش نشان داده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده به شدت از گزارش‌های زلزله ویرانگر امروز در ترکیه و سوریه نگران است. ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم. رئیس‌جمهور بایدن به آژانس توسعه جهانی ایالات متحده (USAID) و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های واکنش ایالات متحده را برای کمک به کسانی که بیشتر آسیب دیده‌اند ارزیابی کنند. ما با هماهنگی دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد».

هشدار مرکز لرزه نگاری آمریکا درباره احتمال تلفات هزاران نفری زلزله در ترکیه و سوریه در شرایطی مطرح شده که گزارش‌های رسمی در این دو کشور تا به این لحظه حاکی از کشته شدن صدها نفر حکایت دارد.

افزایش شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه در سوریه و ترکیه

 

بر اساس آخرین آمار، شمار تلفات این زمین‌لرزه در ترکیه به ۲۸۴ نفر و در سوریه به ۴۲۷ نفر رسیده است.

شمار زخمی‌ها نیز در سوریه ۶۳۹ و در ترکیه ۲۳۲۳ نفر اعلام شده است.

خطر وقوع سونامی در سواحل دریای مدیترانه

در پی وقوع زلزله سنگین در ترکیه و سوریه احتمال وقوع سونامی در سواحل دریای مدیترانه وجود دارد.دستگاه دفاع شهری ایتالیا اعلام کرد که خطر وقوع سونامی در جنوب کشور در پی وقوع زلزله امروز صبح در ترکیه و سوریه وجود دارد. این دستگاه چند ساعت بعد پایان خطر احتمال وقوع سونامی را اعلام کرد.

نجات یک کودک از زیر آوار زمین‌لرزه در ترکیه

رسانه‌ها می‌گویند یک دختربچه در شهر «دیاربکر» ترکیه پس از اینکه هفت ساعت در زیر آوار بود، توسط نیروهای امدادی نجات پیدا کرد.

زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

زلزله ترکیه منجر به خسارا بافت تاریخی شد، به گونه‌ای که در پی این زلزلع قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) فرو ریخت.

خسارت زلزله ترکیه به میراث جهانی یونسکو در سوریه

زلزله شدید ۷.۴ ریشتری در ترکیه به «قلعه حلب»، کاخ قرون سطایی واقع در سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خسارت‌هایی وارد کرد.

«همام سعد»، یکی از مقامات ارشد اداره آثار باستانی و موزه‌های سوریه در این باره گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر شکاف در ارگ حلب دریافت کرده‌ایم و تیمی از متخصصان را برای بازرسی محل و ارزیابی خسارات اعزام کردیم.»

روزنامه دیلی صباح نیز از تخریب قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) در ترکیه خبر داده است که بر اثر وقوع این زلزله بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی «غازیان تپه»، نابود شد و ویرانه‌های آن در جاده فرو ریخته است. همچنین گنبد و دیوار شرقی «مسجد شیروانی» که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود، ویران شده است.

ترکیه دارhی ۱۹ و سوریه دارای ۶ محوطه ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

زلزله ترکیه تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است. این زلزله در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان “قهرمان‌مرعش” در ترکیه بوده است. شهرهایی از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و کشورهایی همچون عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

پروازهای ترکیش ایرلاین به مقصد ترکیه لغو شد

شرکت هواپیمایی ملی ترکیه ۱۷۰ پرواز خود را به دلیل آب و هوای نامناسب لغو کرد. یحیی اوستون، معاون ارشد روابط رسانه‌ای ترکیش ایرلاینز، در توییتر اعلام کرد که این لغو مطابق با تصمیم محدودیت اتخاذ شده توسط کمیته اضطراری هواشناسی (MADKOM) انجام شده است.

وی افزود: در مجموع ۱۵۲ پرواز به مقصد یا از فرودگاه استانبول و ۱۸ پرواز به مقصد یا از فرودگاه صبیحه گوکچن لغو شد.

جزئیات جدید زلزله ترکیه

این زمین‌لرزه در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داده و کانون آن استان “قهرمان‌مرعش” در ترکیه بوده است.

به گفته مقامات ترکیه، شمار کشته شدگان زمین‌لرزه در این کشور به ۷۶ نفر رسیده و ۴۴۰ نفر دیگر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.

همچنین بنابر اعلام اسپوتنیک نیوز، در سوریه نیز این زلزله دست کم ۹۹ کشته و بیش از ۳۳۰ زخمی برجای گذاشته است.

درخواست کمک ترکیه از اروپا

آژانس مدیریت بحران و اورژانس ترکیه از «عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا» درخواست کرد که به آنکارا در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده کمک کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....