تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 11:43
کد خبر : 112130

زراعت اکالیپتوس کم آب بر و پرمحصول

زراعت اکالیپتوس کم آب بر و پرمحصول

مجری طرح زراعت چوب گفت: اکالیپتوس محصولی کم آب بر و پربازده است و از آنجاییکه گونه ای مقاوم به شمار می رود توسعه آن برای گلستان بسیار مناسب است. هاشم فاطمی با بیان اینکه در مساحت ۴۰ هکتار زراعت چوب انجام می دهد، اظهار کرد: در زراعت چوب گونه اکالیپتوس پس از چهار سال بین

مجری طرح زراعت چوب گفت: اکالیپتوس محصولی کم آب بر و پربازده است و از آنجاییکه گونه ای مقاوم به شمار می رود توسعه آن برای گلستان بسیار مناسب است.

هاشم فاطمی با بیان اینکه در مساحت ۴۰ هکتار زراعت چوب انجام می دهد، اظهار کرد: در زراعت چوب گونه اکالیپتوس پس از چهار سال بین ۷۰ تا ۱۰۰ تن برداشت انجام می شود.

یک بهره بردار اکالیپتوس در توضیح اینکه چند سال زمان برای بهره برداری از چوب لازم است، گفت: بسته به زمان کاشت نهال از سه تا پنج سال برداشت اکالیپتوس گونه کامالدولنسیس انجام می شود.

وی با بیان اینکه نهال اکالیپتوس هر ۱۵ روز آبیاری نیاز دارد، افزود: از آنجاییکه زراعت این گونه در اراضی شیبدار است با آبیاری آن با تراکتور و تانکر انجام می‌شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،   فاطمی ضمن تاکید بر صرفه اقتصادی زراعت این گونه در استان، گفت: با قطع درخت اکالیپتوس پس از سه سال، جای آن حدود ۲۰ تا ۳۰ جوانه سبز می شود که کارگران این جوانه ها را وجین کرده و در مکانی دیگر به عنوان نهال کشت می شود.

یک مجری طرح زراعت چوب به کارگیری تعداد نیروی کار را بسته به زمان کاشت، داشت یا برداشت دانست و اضافه کرد: به طور میانگین ۲۵ نفر در این زمین ها در بازه های زمانی مختلف مشغول به کار هستند.

او کم آب بری این محصول و سرعت رشد مناسب را از دیگر مزایای گونه اکالیپتوس برشمرد و گفت: این درخت فقط در سال اول به آبیاری منظم نیاز دارد و در سال های بعد با باران های فصلی رشد می کند .

فاطمی مقاومت این گونه به آفت را یکی دیگر از شاخصه های اکالیپتوس معرفی کرد و افزود: این گونه، در منطقه شرق گلستان به خوبی رونق داشته ضمن اینکه به آفات و بیماری ها مقاوم بوده و به کود و سم نیازی ندارد.

یک مجری طرح زراعت چوب که در سال گذشته به عنوان مجری نمونه کشوری معرفی شده معتقد است: برای بهره وری بیشتر از اراضی در کنار زراعت گونه اکالیپتوس با کاشت این درخت در فواصل هشت متری توانسته محصولاتی نظیر گندم، جو، سویا یا هندوانه کشت کند.

وی ادامه داد: حفظ فاصله هشت متری برای کاشت درختان به جهت تسهیل در ورود تراکتور و کمباین به داخل اراضی برای استفاده از زمینه در مرحله کاشت و برداشت محصولات است.

او یکی دیگر از مزایای استفاده از تراکتور برای شخم زمین را حذف علف های هرز با هددف جلوگیری از آتش سوزی اعلام کرد.

یک مجری طرح زراعت چوب معتقد است: زراعت چوب به لحاظ اقتصادی به صرفه است چراکه با تحمل یک بازه زمانی سه تا پنج ساله می توان به برداشتی معادل پنج برابر مساحت زمین دست یافت.

او آتش سوزی، یخبندان و سرقت را از مشکلات این کسب و کار دانست و گفت: در کنار مزایایی که از زراعت اکالیپتوس طرح شد باید این نکته را در نظر گرفت که احتمال خسارت سنگین به واسطه آتش سوزی یا یخبندان وجود دارد که آن هم با مراقبت های اصولی قابل کنترل است.

وی با تاکید بر اینکه گونه پالونیا و اکالیپتوس با هم قابل مقایسه نیستند، گفت: پالونیا ضمن استفاده آب زیاد امکان کشت در اراضی شیب دار ندارد ضمن اینکه زمان انتظار برداشت پالونیا دو برابر اکالیپتوس است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....