تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 21:01
کد خبر : 68792

زخم کهنه بورس سر باز کرد

زخم کهنه بورس سر باز کرد

نماگر اصلی بازار سهام در جریان بازار امروز ۰.۱ درصد (معادل ۱۲۹۹ واحد) رشد را تجربه کرد و در سطح ۱.۳۶۸ میلیون واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد بازار امروز همچنان در سطوح بسیار پایینی قرار دارد و همین موضوع سبب شده است که بازار وارد حالت رکودی شود. لازم به ذکر است که ارزش معاملات

نماگر اصلی بازار سهام در جریان بازار امروز ۰.۱ درصد (معادل ۱۲۹۹ واحد) رشد را تجربه کرد و در سطح ۱.۳۶۸ میلیون واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد بازار امروز همچنان در سطوح بسیار پایینی قرار دارد و همین موضوع سبب شده است که بازار وارد حالت رکودی شود. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۳۳۷۸ میلیارد تومان رسید. در این بین شاهد خروج پول ۲۸۷ میلیارد تومانی از بازار سهام بودیم.

نقشه بازار امروز
00e2821a 20ac 41dc 959f c9f12c089866 SunNov282021 اقتصاددان نوشته

ردپای علوم رفتاری در بورس تهران

نظریه چشم انداز یا دورنما (prospect theory) یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دنیل کانمن و تورسکی در سال ۱۹۷۹ است. این تئوری نحوه تصمیم‌گیری افراد در زمان مواجهه با گزینه‌های حاوی ریسک را نشان می‌دهد. این نظریه نشان می‌دهد که افراد در ناحیه زیان ریسک‌‌پذیرتر و در ناحیه سود ریسک‌گریزتر می‌شوند. به طور مثال سهامدارانی که سهامشان در ضرر هستند، سهام خود را نگه می‌دارند و به فروش نمی‌رسانند اما در سمت مقابل سهامی که در سود هستند را فورا به فروش می‌رسانند، این در صورتی است که با فروختن آن سهامی که در ضرر بوده است، می‌توانستند از زیان بیشتر جلوگیری نمایند. این موضوع در حالی‌ست که شاید با صبر کردن روی سهامی که در سود بودند می‌توانستند سود خود را رشد بیشتری دهند.

نظریه چشم‌انداز یا دورنما
9ff864ac 024b 46b4 b289 206ae07dc6a5 SunNov282021 اقتصاددان نوشته

مبحث دیگری در حوزه مالی به نام نوسان نامتقارن (Asymmetric Oscillations) وجود دارد. بدان معنا که روندهای صعودی بازار آهسته و آرام شکل می‌گیرند اما در سمت مقابل روندهای نزولی سریع و تند و تیز رخ می‌دهند. روانشناسی بازارهای مالی این پدیده را اینگونه توضیح می‌دهد که چون مردم در بازارهای مالی دخیل هستند فلذا سریعتر در فروش سهام خود به نتیجه می‌رسند و اقدام می‌کنند. دلیل این موضوع آنجاست که سرمایه‌گذاران قصد محافظت از دارایی خود را به موجب این اقدام دارند.

این روزها می‌توان دو پدیده مطروح را در بازار سهام خودمان یافت و سرمایه‌گذاران در غالب سهام بازار به محض آنکه تقاضایی به وجود می‌آید آن تقاضا را با به فروش رساندن سهام خود سرکوب می‌نمایند. بنابراین می‌توان ریشه روانشناختی رفتار سهامداران این روزهای بازار را اینگونه توضیح داد.

زخم کهنه بازار سهام سرباز کرده است

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، همانند زخم عمیقی که هرچندوقت یکبار سرباز می‌کند، هر بار وضعیت بازار سهام رو به وخامت می‌رود و سرمایه‌گذاران از وضعیت حاکم بر بازار کلافه می‌شوند به یاد مشکل قدیمی بازار یعنی دامنه نوسان می‌افتند. این مهم بر کسی پوشیده نیست که اگر دامنه نوسان نبود شاهد خیل عظیمی از دستکاری‌هایی که در بازار رخ می‌دهد نبودیم. اما حتما فعالین و کارشناسان بازار تاکنون متوجه شده‌اند که سیاست‌گذار اگر قصدی برای اصلاح این رویه داشت بسیار زودتر می‌توانستیم برطرف شدن این مشکل را دور هم جشن بگیریم و بازار مدام به حالت اغما و فرسایشی وارد نمی‌شد.

دیگر موضوعی که به واسطه حل این مشکل می‌توانست از بازار سهام رخت بربندد، فسادی است که به واسطه صف خرید و فروش کردن سهام مشاهده می‌شود. اما نباید فراموش کرد در این گیر و دار بسیاری از نوسهامدارانی که در جریان یکی دوسال اخیر وارد بازار شده‌اند عطای بازار را به لقایش می‌بخشند و به سمت بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال که نه تنها شفاف‌تر هستند بلکه ریسک‌های سیستماتیکی اعم از دامنه نوسان و یک‌طرفه بودن را هم ندارند می‌روند. قصد بر قضاوت تصمیم سهامدارانی که این بازار را رها کرده‌اند نیست؛ اما ما و سیاست‌گذار همواره باید این موضوع را بدانیم که پول و سرمایه‌ افراد چیزی نیست که با وعده و وعید در بازاری با ریسک‌های متعدد سیستماتیک و غیرسیستماتیک باقی بماند تا هر بلایی سر آن بیاید؛ این پول راه امن را دیر یا زود پیدا خواهد کرد.

بورس تهران به قلم اعداد

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در تمامی صندوق‌ها به عدد ۴۰۳۷ میلیارد تومان رسید. از این میان شاهد خروج پول ۱۳۱ میلیارد تومانی بودیم. لازم به ذکر است که سرانه خرید هر کد حقیقی در کلیت بازار به عدد ۱۵.۳ میلیون تومان و در سمت مقابل سرانه فروش هر کد حقیقی به ۱۵.۸ میلیون تومان رسید.

با نگاهی بر عملکرد صنایع معامله شده در بازار امروز متوجه خواهیم شد که صنایع رایانه، هتل و رستوران و پیمانکاری صنعتی بیشترین سهم را در جذب پول حقیقی ایفا کردند و مجموعا ۱۱.۷ میلیارد تومان پول حقیقی را جذب نمودند. در سمت مقابل گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و بیمه به ترتیب پررنگ‌ترین نقش را در جذب پول حقوقی اجرا نمودند.

بررسی صفوف خرید و فروش بازار امروز نشانگر آن است که تعداد صف‌های خرید ۱۱۴ عدد بود که ارزش تجمیعی آنها به ۴۰۷ میلیارد تومان رسید. از طرفی شاهد این بودیم که ۳۷ نماد همراه با صفوفی به ارزش ۲۲۸ میلیارد تومان از خط پایان بازار امروز گذر کردند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....