تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1400 - 21:43
کد خبر : 60435

ریشه ایرانی نام گرجستان

ریشه ایرانی نام گرجستان

  مقصد روز هشتم، موزه قوم شناسی تفلیس بود. این موزه هم روی یک بلندی ساخته شده و می توان پیاده با ماشین یا با فونیکولار به بالای آن رسید که ما راه اول را انتخاب کردیم. این موزه برعکس موزه های دیگر در یک فضای بسته ساخته نشده است بلکه در یک فضای سبز

 

مقصد روز هشتم، موزه قوم شناسی تفلیس بود. این موزه هم روی یک بلندی ساخته شده و می توان پیاده با ماشین یا با فونیکولار به بالای آن رسید که ما راه اول را انتخاب کردیم.
این موزه برعکس موزه های دیگر در یک فضای بسته ساخته نشده است بلکه در یک فضای سبز بزرگ ، خانه های مربوط به اقوام مختلف گرجستان بازسازی شده و در داخل هر خانه وسایل زندگی آن ها قرارداده شده است. معمولا یک فرد راهنما برای پاسخ به سوالات در آن حضور داشت.
نکته جالب درباره اقوام گرجی، آن است که خود مردم گرجستان به جای استفاده از واژه “گرجی” از واژه “کارتلی” برای اشاره به کشورشان استفاده می کنند.
بر اساس یافته های متعدد تاریخی، ریشه نام گرجی تغییر یافته واژه فارسی گرگی است. ایرانی های باستان احتمالا به خاطر نوع لباس یا آداب این مردم یا … ، آن ها را با نام گرگی می شناختند.
همچنین نام چند تن از افراد مشهور گرجی در زبان فارسی به صورت مشتقات واژه گرگ تلفظ می شده است مثل گرگ سر در دوره ساسانی یا گرگین خان در دوره صفوی .
نام گرجی و گرجستان از طریق ایرانیان به اروپا و روسیه و سایر کشورها رسید و به جای واژه بومی کارتلی، تلفظ نام این کشور در زبان های مختلف ریشه در همین واژه فارسی دارد:
Georgia در انگلیسی
Gruziya در روسی
Gürcistan در ترکی

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....