تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1399 - 14:06
کد خبر : 27044

ریزش قیمت مسکن در راه است؟

ریزش قیمت مسکن در راه است؟

افزایش قیمت مسکن در آبان ۹۸ به ۱.۸ درصد رسید که نسبت به مهرماه با رشد ۱۰ درصدی نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران است. به گزارش اقتصادادن به نقل از میزان، بررسی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که که قیمت هر متر مربع آپارتمان

افزایش قیمت مسکن در آبان ۹۸ به ۱.۸ درصد رسید که نسبت به مهرماه با رشد ۱۰ درصدی نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران است.

به گزارش اقتصادادن به نقل از میزان، بررسی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که که قیمت هر متر مربع آپارتمان با شیب کمتری نسبت به مهرماه افزایش داشته و با رشد ۱.۸ درصدی به قیمت ۲۷ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

این درحالی است که در مهرماه نسبت به شهریورماه امسال قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران حدود ۱۰ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد در آبان ماه سرعت رشد قیمت مسکن کاهشی بوده است.

البته قیمت مسکن در آبان ماه نسبت به سال گذشته حدود ۱۱۸ درصد افزایش داشته است و از رقم ۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان در آبان ۹۸ به رقم ۲۷ هزار و ۱۹۰ تومان در آبان ۹۹ رسیده که رقم قابل توجهی است.

این نکته حائز اهمیت است که تعداد معاملات در آبان ماه با ۴. هزار و ۵۰۰ فقره معامله با کاهش ۴۸ درصدی نسبت به ماه قبل روبرو بوده، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹ درصدی را به ثبت رسانده است.

بیشترین سهم معاملات در آبان ماه مربوط به واحد‌های ۶۰ تا ۷۰ درصدی بوده که حدودا ۱۵ درصد معاملات کل را به خود اختصاص داده است.

بررسی واحد‌های معامله شده براساس ارزش نیز نشان می‌دهد اغلب معاملاتمربوط به واحد‌های با قیمت ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومام بوده است.

روند صعودی قیمت مسکن چند ماهی می‌شود که بازار مسکن را آشفته کرده و برخی از خریداران ملک را به جهت افزایش‌های بیش از حد از خرید منصرف کرده است.

البته برخی از کارشناسان انصراف از خرید ملک و کاهش معاملات را به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش بیش از حد قیمت ملک می‌دانند و نبود ثبات در بازار را عامل مهمی در کاهش معملات مسکن عنوان می‌کنند.

در همین راستا احمدرضا سرحدی در خصوصی شرایط بازار مسکن گفت: پس از فروکش کردن آثار روانی انتخابات آمریکا قیمت دلار با کاهش چند هزار تومانی قیمت روبرو شد که تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن خواهد داشت.

این کارشناس بازار مسکن معتقد است قیمت‌ها بیشتر میل به روند کاهشی دارند که دو دلیل عمده برای آن مطرح است یکی اینکه قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بسیار بالا است و خریداران توان خرید ملک را ندارند و به امید کاهش قیمت هستند دلیل دوم اینکه فروشندگان از شکست قیمت‌ها و کاهش سود در آشفته بازار مسکن واهمه دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اکثر افراد میل به فروش ملک خود دارند و فروشندگانی که تا چند وقت پیش قصدی برای فروش نداشتند از ترس اُفت قیمت‌ها فروشنده شدند.

سرحدی اظهار کرد: اغلب خریداران با وجود عرضه بالای ملک در مدت اخیر به دلیل امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید ملک منصرف شدند.

این کارشناس بازار مسکن اعلام کرد: با توجه به روند نزولی قیمت ارز و روشن شدن روابط بین الملل پیش بینی کاهش قیمت مسکن در بازار دور از انتظار نخواهد بود.

وی در توضیح وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی گفت: قطعا شاهد یک شیب به شدت نزولی در قیمت‌های مسکن خواهیم بود و مسکن از جمله کالا‌های اساسی است که در مدت اخیر با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده بود.

سرحدی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی به دلیل نداشتن توان خرید و امید به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن خریدار به شدت کاهش یافته و اغلب در بازار مسکن فروشنده هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....