تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 20:09
کد خبر : 94587

ریزش بورس در روز درخشش دارویی‌ها

ریزش بورس در روز درخشش دارویی‌ها

بورس تهران در اولین روز هفته کاری جدید کار خود را با بازدهی منفی به پایان رساند تا روز سخت دیگری را نیز برای سهامداران و فعالان خود رقم بزند. شاخص کل بورس امروز در نهایت ۰.۶۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا رویای برگشت دوباره به کانال ۱.۵ میلیون واحدی دورتر شود.

بورس تهران در اولین روز هفته کاری جدید کار خود را با بازدهی منفی به پایان رساند تا روز سخت دیگری را نیز برای سهامداران و فعالان خود رقم بزند. شاخص کل بورس امروز در نهایت ۰.۶۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا رویای برگشت دوباره به کانال ۱.۵ میلیون واحدی دورتر شود. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن که در ابتدای معاملات روندی صعودی به خود گرفته بود، زیر فشار عرضه‌ها تاب نیاورد و نهایتا ۰.۳۵ درصد کاهش را تجربه کرد.
ارزش معاملات امروز نیز بسیار پایین بود و ثبت عدد نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان نشان داد که همچنان انگیزه کافی برای بازگشت پول‌های بزرگ وجود ندارد. در کنار این موضوع خروج ۲۹۰ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی پس از بیش از یک ماه کاری خروج مداوم، نشان از روزهای بی‌توجهی به بورس تهران دارد.

مقدمه‌ای برای ساماندهی ارز دارو

امروز اما برای همه صنایع روز سختی نبود و برخی از گروه‌ها توانستند شرایط خوبی را دنبال کنند. در این میان صنعت دارویی با وجود بازاری سرخ رنگ، رنگ سبز یک دست خود را تا انتهای معاملات حفظ کرد و اکثر سهام آن نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند. خبر مجوز شرکت‌های دارویی برای افزایش نرخ دلیل این موضوع بود. اتفاقی که می‌تواند شرایط شرکت‌های دارویی را تغییر داده تا پس از مدت‌ها بتوانند به دور از قیمت‌گذاری دستوری به تولید و فروش خود بپردازند.

کرک پالایشی‌ها نزولی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،   در کنار این صنعت می‌توان به گروه پالایشی و به خصوص سهم شاوان نیز اشاره کرد. پس از افزایش قیمت نفت بعد از بحبوحه همه‌گیری کرونا، در زمان ریزش سنگین کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نیز، نفت شاید از معدود کالاهایی بود که ریزش کمتری را تجربه کرد. همین موضوع باعث شد که چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های پالایشی با توجه به کرک اسپرد مناسب افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذاران به سمت این سهام رو بیاورند. در این میان گزارش ۳ ماهه شاوان نیز این موضوع را تایید کرد و از ارزندگی بالای این نمادها خبر داد. اکنون اما پس از ریزش‌های اخیر حال خطر مهمی این سهام را تهدید می‌کند و آن نیز کاهش کرک اسپردها به واسطه کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی است.

بازگشت امید به بازارهای جهانی در دقیقه ۹۰

اما دیگر صنایع که اغلب صنایع بزرگ بازار را شامل می‌شوند، همچنان درگیر اتفاقات بازارهای جهانی و سردرگمی موجود در آن هستند. پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه ژوئن (ثبت تورم سالانه ۹.۱ درصدی)، انتظارات برای افزایش شدیدتر نرخ بهره بیش از پیش تقویت شده است و همین موضوع سرمایه‌گذاران در بورس تهران را نیز به احتیاط بیشتری دعوت می‌کند. البته روز گذشته که آخرین روز هفته کاری میلادی بود، بازارهای جهانی روند مثبتی به خود گرفتند و کمی از ریزش‌ها را جبران کردند و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا فدرال رزرو با توان بیشتری به جنگ با تورم خواهد رفت یا خیر.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....