تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آبان 1399 - 10:29
کد خبر : 23022

ریزش بورس با اعتماد غیرمنطقی به دلار و حقوقی‌ها

ریزش بورس با اعتماد غیرمنطقی به دلار و حقوقی‌ها

برای ریزش های دنباله دار بورس علل مختلفی ذکر می شود که یکی از قابل تامل ترین آنها اعتماد غیرمنطقی بورس‌بازان به همبستگی قیمت سهام و نرخ دلار و همچنین اتکای بیش از حد به این فرضیه بود که حقوقی ها و دولت جلوی ریزش بورس را می گیرند. ریزش های بورس وارد مرحله جدیدی

برای ریزش های دنباله دار بورس علل مختلفی ذکر می شود که یکی از قابل تامل ترین آنها اعتماد غیرمنطقی بورس‌بازان به همبستگی قیمت سهام و نرخ دلار و همچنین اتکای بیش از حد به این فرضیه بود که حقوقی ها و دولت جلوی ریزش بورس را می گیرند.

ریزش های بورس وارد مرحله جدیدی شده و اکنون سقوط شاخص به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار و کف شکنی هایی که یک ماه قبل کابوس سهامداران به شمار می رفت به واقعیت عینی بازار سرمایه تبدیل شده است.

فرضیه ای که به پوست موز زیر پای بورس‌بازان تبدیل شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از  کاماپرس، اگر چه دلایل مختلفی درباره علت این ریزش ها بیان می شود اما روشن است که تورم و نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر بورس داشته و به نظر می رسد این فرضیه که بورس تا زمانی که دلار افزایشی باشد به رشد خود ادامه می دهد ، به پوست موزی تبدیل شده که بورس بازان روی آن لغزیده اند.

اقتصاد نیوز در گزارشی با عنوان سه خطا در بورس‌تهران به تحلیل وضعیت بازار سهام پرداخته و در بخشی از این گزارش به سوء تفاهم های بورسی اشاره کرده و نوشته است؛  یک نمونه از گمانه های خطا در بورس این بود که رشد دلار می‌تواند مانع از سقوط قیمت‌های حبابی سهام شود که این فرضیه نیز با رشد ۳۵ درصدی ارز و افت همزمان ۳۲ درصدی شاخص درست از آب در نیامد.

فرضیه دیگری که در مورد بازار سهام اشتباه از آب درآمد و ریزش های کنونی را می توان به آن نسبت داد این است که چون در گذشته حقوقی ها و دولت در بورس مداخله داشته و اجازه ریزش نمی داده اند اکنون نیز چنین اتفاقی رخ می دهد آنها توانایی دولت در جلوگیری از هر گونه افت سنگین و سریع بازار سهام را دست بالا فرض کرده بود این سناریو هم به رغم تلاش زیاد دولت به دلیل ابعاد نامتناسب رشد بازار سرمایه عملا موفق نشد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....