تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 مهر 1401 - 18:27
کد خبر : 105026

رکوردزنی دوماهه فروش دولت در یک بازار مهم +جدول

رکوردزنی دوماهه فروش دولت در یک بازار مهم +جدول

حجم خرید اوراق بدهی دولتی در هفته چهارم مهر ماه به رکورد دوماهه رسیده و برابر با تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. بررسی ها نشان می دهد این سطح بالای خرید اوراق بدهی دولتی در این هفته بیش تر از ناحیه خرید اوراق در پذیره نویسی بوده است. اقتصاددان: در

حجم خرید اوراق بدهی دولتی در هفته چهارم مهر ماه به رکورد دوماهه رسیده و برابر با تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. بررسی ها نشان می دهد این سطح بالای خرید اوراق بدهی دولتی در این هفته بیش تر از ناحیه خرید اوراق در پذیره نویسی بوده است.

اقتصاددان: در هفته های متوالی بازار اولیه مهر ماه روند تزریق پول پایین بوده اما در آخرین هفته این شاخص مسیری صعودی پیدا کرده است.

در این بازار فعالان بازار پول و بازار سرمایه از دولت اوراق خریداری کرده و این نهاد نیز عایدی به دست آمده را در مسیر بهبود وضعیت درآمدزایی خود مصرف می کند. برخی از کارشناسان این نحوه درآمدزایی دولت را یکی از ایمن ترین راه های تامین کسری بودجه می دانند که با رشد آن احتمال افزایش تورم کمتر خواهد شد.

در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته منتهی به ۲۵ مهر ماه نشان می دهد در این مقطع میزان خرید اوراق مشتریان از دولت برابر با تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و از هفته های قبل بالاتر آمده است.

رکوردزنی اوراق بدهی دولتی در هفته چهارم مرداد

در آخرین هفته از ماه مهر ۱۴۰۱ به طور کلی درکشور ۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده است. این بالاترین میزان خرید اوراق بدهی دولتی در دو ماه اخیر بوده است.

طبق بررسی ها تمامی اوراق خریداری شده در این مقطع در بازار سرمایه بوده و بخش اعظمی از آن به صورت پذیره نویسی فروخته شده است.

درهمین رابطه بررسی آماری داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مراحل متوالی حراچ نشان می دهد کل اوراق را به نحوی بورسی ها خریداری کرده و بانک ها برای چهارمین هفته متوالی هیچ مشارکتی را در این بازار ثبت نکرده اند. این در حالی است که دراولین ماه پاییز به صورت پی در پی وپژگی اوراق فروخته شده ثابت مانده است.

رکوردزنی اوراق فروخته شده در بازار اولیه

در هفته چهارم مهر ماه مانند سایر مقاطع حراج، در این ماه به طور کلی دو دسته اوراق در بازار اولیه عرضه شده است. اراد ۱۱۲ و اراد ۱۱۷ که یکی نرخ سود بالاتر و دیگری تاریخ سررسید کوتاه مدت تر دارد.

طبق داده های بانک مرکزی در این هفته اراد ۱۱۲ نرخ سودی معادل با ۲۲٫۲۹ درصد داشته و تاریخ سررسید آن تقریبا ۳ ساله بوده و در مقابل اراد ۱۱۷ با نرخ سود ۲۱٫۸ درصدی تاریخ سررسید آن حدودا به مدت دوسال است.

با این حال در این هفته به طور کلی ۱۹۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده و مابقی به صورت پذیره نویسی بوده است. به عبارت دیگر باز هم ویژگی اوراق عرضه شده در این بازار نتوانسته مشتریان برای خرید اوراق را راغب کند و در نهایت سطح بالایی از آن به صورت پذیره نویسی فروخته شده است.

 رکوردزنی دوماهه فروش دولت در یک بازار مهم +جدول

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....