درحالی که هنوز اطلاعات دقیقی از سویه جدید کرونا در دسترس نیست، بسیاری از کشورها تمهیدات سختی را در پیش گرفته‌‌اند تا  از انتشار بیشتر این سویه جلوگیری کنند. بر اساس اطلاعات اولیه واریانت جدید کرونا نسبت به نوع بتا و دلتا سرعت انتشار بسیار بالاتری داشته و می‌‌تواند تلفات بیشتری ایجاد کند. بسیاری از کشورها پرواز با مبدا یا مقصد آفریقای جنوبی را لغو کرده تا شرایط مشخص‌‌تر شود، هرچند که در تعدادی از مسافران هنگ کنگی نشانه‌‌‌‌های اولیه این ویروس دیده شده است.

تشدید نگرانی‌‌های ناشی از گسترش سویه جدید کرونا، بازارهای مالی را نیز دچار نوسان کرده و درحالی که بازارهای ریسکی مانند رمزارزها و بازار سهام با فشار فروش و افت قیمت مواجه هستند، بازار دارایی‌‌های امن مانند طلا و اوراق بدهی روزهای بهتری را سپری می‌‌کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد   ،  بیت‌‌کوین پس از ۸ درصد ریزش در روز جمعه وارد محدوده معاملاتی ۵۴ هزار دلار شد و همچنان در همین محدوده درحال معامله است. طلا هم که در هفته گذشته در پی انتشار خبر ادامه ریاست جرمی پاول بر فدرال رزرو با فشار فروش شدیدی روبه‌رو شده بود، همچنان در محدوده ۱۷۹۰ دلار درحال معامله است گرچه پس از انتشار خبر کشف سویه جدید کرونا جهشی به سمت بالای ۱۸۰۰ دلار داشت ولی نتوانست خود را بالای این محدوده حفظ کند.

رفتار معامله‌‌گران و سرمایه‌‌گذاران بازارهای مالی و سردرگمی آنها نشان از آن دارد که این دسته از افراد ترس ایجاد رکود تورمی در سطح جهان را دارند.

بسیاری از صاحبنظران حوزه اقتصاد نگران وقوع رکود تورمی هستند. این دسته از افراد معتقدند که هنوز آسیب وارد شده بر پیکره زنجیره تامین در سطح جهان رفع نشده است و این موضوع اقتصاد را به سمت ایجاد تورم سوق می‌‌دهد. از طرف دیگر ایجاد محدودیت‌‌های جدید و حتی موج جدید قرنطینه می‌‌تواند جهت اقتصاد را به سمت رکود تازه‌‌ای هدایت کند. این دو عامل اصلی نگرانی اقتصاددانان را برای ایجاد یک رکود تورمی در سطح جهان تقویت می‌‌کند. البته در میان این سردرگمی‌‌ها برخی افراد ریسک‌‌های جالبی را می‌‌پذیرند.

 ۱۰۰ بیت‌‌کوین دیگر در جیب السالوادور

نائب بوکله، ریس جمهور کشور السالوادور روز جمعه در حساب توییتری خود اعلام کرد که پس از افت قیمت بیت‌‌کوین، این کشور ۱۰۰ بیت‌‌کوین دیگر نیز به دارایی‌‌های خود اضافه کرد. بیت‌‌کوین در ماه سپتامبر، سه ماه پس از تصویب لایحه قانون بیت‌‌کوین توسط مجلس مقننه السالوادور، به پول رسمی این کشور تبدیل شد و معاملات آن در سطح کشور به عنوان ابزار پرداخت آغاز شد.

با توجه به موضوعات بیان شده، چشم‌‌انداز آینده بازارهای مالی سطح جهان به نتایج محققان ویروس‌‌شناسی بستگی دارد. چنانچه خطرات جدی از سوی این واریانت جدید متوجه جان افراد باشد، با توجه به مقاومت آن نسبت به واکسن، بحران تازه‌‌ای گریبانگیر اقتصاد جهانی خواهد شد و به احتمال زیاد دارایی‌‌های امن بازده مناسبی را ارائه خواهند کرد.