تاریخ انتشار : دوشنبه 28 شهریور 1401 - 13:12
کد خبر : 101893

رونمایی وزیر صمت از شروط سه‌گانه واردات خودرو

رونمایی وزیر صمت از شروط سه‌گانه واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: شرایطی را برای واردات خودرو گذاشتیم اول آنکه خودرو باید نو باشد، دوم باید خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی داشته باشد و همراه با وارداتش انتقال فناوری صورت گیرد.   سه شرط اصلی وزیر صمت  برای واردات خودرو  سیدرضا فاطمی‌امین درباره انبارهای دپوی خودروهای خارجی در بنادر

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: شرایطی را برای واردات خودرو گذاشتیم اول آنکه خودرو باید نو باشد، دوم باید خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی داشته باشد و همراه با وارداتش انتقال فناوری صورت گیرد.

  سه شرط اصلی وزیر صمت  برای واردات خودرو 

سیدرضا فاطمی‌امین درباره انبارهای دپوی خودروهای خارجی در بنادر کشور که این روزها با عنوان «کشف انبار خودروی خارجی» درباره‌شان صحبت می‌شود و اقدامات وزارت صمت در خصوص ساماندهی این انبارها گفت: این انبارها از سال‌های قبل وجود دارند و مساله‌ای نیست در واقع قاعده تجارت دنیا این است؛ یعنی یک پس‌کرانه‌هایی ایجاد می‌شود و در بسیاری از کشورها، بنادری در این زمینه وجود دارد و اصلا این بنادر به منظور همین کار هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در وهله اول کالا را وارد و در این بنادر نگهداری می‌کنند که این کار قبل از کمرگ است، واردکننده هم هزینه انبارش را پرداخت و بعد این کالا را به جای دیگر منتقل می‌کند. حال اگر کالایی را بخواهند حاضر کنند برای این‌ کار باید آزمایش‌هایش را انجام دهند، گاهی این آزمایش‌ها دیر انجام می‌گیرد که این کار باعث یک موجودی انبار ناخواسته و نادرست می‌شود.

وی افزود: زمانی یک فردی کالایی را از قبل در گمرک می‌گذارد که بردارد و ببرد و اصلاً ثبت سفارش هم نکرده که ممکن است خودرو، لوازم خانگی و ظروف شیشه‌ای و هر چیزی که می‌خواهد باشد آن مساله‌ای برای ما نیست.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در مورد هر کالایی که از این به بعد بخواهد وارد کشور شود واردکننده باید قواعد کشور را رعایت کند، تاکید کرد: قواعد کشور چیست، باید ثبت سفارش صورت گیرد. تا امروز ما اجازه ثبت سفارش برای واردات خودرو را نمی‌دادیم و هر خودرویی هم که وارد می‌شد، به بازار نمی‌آمد اما در حال حاضر ثبت سفارش باز شده است.

  سه شرط اصلی برای واردات خودرو چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   وی خاطرنشان کرد: شرایطی را برای واردات خودرو گذاشتیم اول آنکه خودرو باید نو باشد و دست دوم نباشد. باید خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی داشته باشد و همراه با وارداتش انتقال فناوری صورت گیرد. با این شرایط است که واردات خودرو می‌تواند صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ممکن است خودرویی ۲ ماه پیش پشت گمرک آمده باشد یا یک خودرویی ۲ ماه بعد بیاید دیگر فرقی نمی‌کند یعنی آن چیزی که آن طرف گمرک است اصلاً به لحاظ حقوقی کالای گمرکی وارداتی محسوب نمی‌شود دپو و به نوعی موجودی انبار در آنجا اصلاً مساله‌ای نیست که بخواهیم رویش متمرکز شویم، شرایط واردات را باید داشته باشد.

وی درباره همکاری وزارتخانه متبوعش با برنامه ابلاغی توسعه هفتم از سوی مقام معظم رهبری گفت: همکاران ما کار خود را از ۲ الی ۳ ماه پیش آغاز کردند و کلیه احکامی که مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت است در حال تدوین است که در قالب لایحه به مجلس داده می‌شود

  سرنوشت نامعلوم ۲۴۰۰ خودروی خارجی در گمرک

این در حالی است که تکلیف حدود ۲۴۰۰ خودروی خارجی مانده در گمرک همچنان مشخص نیست و درحالی که تعدادی از آنها در مراجع قضایی درحال پیگیری هستند، مدتی است که از فروش تعداد دیگری از این خودرو‌ها به مناطق آزاد کیش و قشم صحبت به میان آمده است. از طرف دیگر گمرک از تعیین تکلیف بیش از هزار خودرو توقیفی در گمرک طی روز‌های آینده خبر داده است.

عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، با اشاره به وضعیت خودرو‌های وارداتی معتقد است: این خودرو‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته خودرو‌های قاچاق هستند که برای فروش نیاز است که رای قطعی از مرجع قضایی به مرجع رسیدگی‌کننده صادر شود یا دستور فروش داشته باشد. خودرو‌ها مربوط به پرونده ثبت سفارش خودرو‌ها در دادگاه انقلاب تهران است. دستوراتی صادر شده است، زمانی که مقدمات فراهم شود از سوی وزیر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: دسته دیگر خودرو‌های متروکه هستند که وضعیت آنها در مصوبه‌ای توسط دولت درحال بررسی است. اگر دولت مصوب کند این خودرو‌ها به مناطق آزاد کیش و قشم فروخته خواهد شد. این موضوع مورد تقاضای دبیرخانه مناطق آزاد هم هست.

تعیین تکلیف بیش از هزار خودروی توقیفی در گمرک طی روز‌های آینده

در این راستا، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اخیرا اعلام کرده است که: بر اساس تصمیمات اخذ شده و مکاتبات دادستانی قرار است بیش از ۱۰۶۲ دستگاه خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش در اماکن بندری و گمرکات کشور، طی روز‌های آینده برای مزایده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.

وی افزود: گمرک ایران با ابلاغ تصمیم دادستانی برای ۱۰۶۲ خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش از گمرکات اجرایی خواست تا فرایند تحویل خودرو‌های مذکور را به نماینده سازمان اموال تملیکی برای انجام مزایده انجام دهند. خودرو‌های فوق اتومبیل‌هایی هستند که فاقد ثبت سفارش بودند که باید تعیین تکلیف آنها به زودی مشخص می‌شد.

به گفته او، بر اساس رای دادگاه و بخشنامه ششم شهریور گمرک باتوجه به دعوتنامه‌ای که دادستانی تهران برای مزایده ۱۰۶۲ دستگاه خودرو پرونده موسوم به ثبت سفارش انجام شده است و قرار شد در گمرکات انزلی، قم، بندر لنگه، گمرک غرب تهران، گمرک تهران (شهریار)، استان فارس، بوشهر، گناوه، شهید باهنر هرمزگان، مازندران و خرمشهر که این خودرو‌ها در این اماکن بندری و گمرکات هستند که باید فرایند تحویل خودرو‌ها تا ۲۷ شهریور از این اماکن به نمایندگان سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی حداکثر تکمیل شود.

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی گمرک، لطیفی گفت: بر اساس مکاتبه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران به گمرکات اجرایی از روز دوشنبه ۲۲ شهریور به مدت ۱۰ روز ادارات استاندارد و محیط زیست می‌بایست نماینده خود را به محل نگهداری خودرو‌های فوق اعزام کنند تا گواهی تایید را برای راهور صادر کنند.

سخنگوی گمرک کشور ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت ترخیص خودرو‌هایی که حجم موتور آنها بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده یا خودرو‌های امریکایی یا خودرو‌هایی که به سفارش امریکا ساخته شدند ممنوع است و ظاهرا سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز برای خودرو‌های قاچاق یا فاقد مدارک مثبته ورود برای این نوع خودروها، انهدام فنی را دنبال می‌کند و موتور‌های این خودرو‌ها نیز جهت استفاده از فناوری‌های موجود در اختیار دانشکده‌های مهندسی و فنی کشور قرار خواهد گرفت تا دانشجویان در حوزه‌هایی همچون مهندسی معکوس از آنها استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، خودرو‌های وارداتی دپو شده از سال‌ها قبل از ممنوعیت واردات و در نتیجه تصمیم یک‌باره برای ممنوعیت، در گمرک بلاتکلیف باقی مانده‌اند. در این راستا، بیش از ۱۲ هزار خودروی دپو شده در گمرک که در نهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن ترخیص شد، ولی بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌هاست در انبار‌ها مانده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....