تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 23:58
کد خبر : 31359

رونمایی از مشخصات «سیگنال»

رونمایی از مشخصات «سیگنال»

 آیا از واتس‌اپ به سیگنال برویم؟ واتس‌اپ می‌گوید کاربران یا اشتراک داده‌های خود با فیسبوک را بپذیرند یا جمع‌کنند و بروند. این موضوع اعتراض بسیاری از کاربران در سطح جهان را برانگیخته است و برخی از کوچ به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله سیگنال می‌گویند. آیا این پیام‌رسان امن است؟ از زمانی که واتس‌اپ سیاست‌های جدید

 آیا از واتس‌اپ به سیگنال برویم؟

واتس‌اپ می‌گوید کاربران یا اشتراک داده‌های خود با فیسبوک را بپذیرند یا جمع‌کنند و بروند. این موضوع اعتراض بسیاری از کاربران در سطح جهان را برانگیخته است و برخی از کوچ به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله سیگنال می‌گویند. آیا این پیام‌رسان امن است؟

از زمانی که واتس‌اپ سیاست‌های جدید خود را اعلام کرد و کاربران را سر دو راهی پذیرش آنها یا حذف این پیام‌رسان قرار داد، کاربران زیادی در سطح دنیا نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ، از برخی چهره‌های شناخته شده حوزه فناوری گرفته تا تعدادی از کاربران عادی، نسبت به این تصمیم واتس‌ اپ اعتراض کردند و از کوچ به پیام‌رسان‌ دیگر سخن گفتند.

در این میان نام یک پیام‌رسان بیشتر از بقیه به گوش می‌رسد؛ سیگنال. دیجیاتو از افزایش چهار هزار درصدی دانلود این پیام‌رسان در روزهای اخیر خبر داده است.

سیگنال را از جمله امن‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا دانسته‌اند که نسبت به برخی از همتایان خود دسترسی‌های بسیار کمتری را از کاربران طلب می‌کند.

تلگرام هم این روزها مورد توجه کاربران قرار گرفته و میزان کاربران آن از مرز ۵٠٠ میلیون نفر گذشته است؛ این پیام‌رسان امروز با ارسال پیامی به کاربران خود به این رقم اشاره کرد.

در ایران، تلگرام با وجود فیلتر شدن، پیام‌رسانی شناخته شده است اما سیگنال کاربران زیادی ندارد؛ ولی این در روزهای اخیر نام آن زیاد به گوش می‌رسد.

دو پیام‌رسان مشابه با یک تفاوت مهم

جواد آزادی، کارشناس حکمرانی فضای مجازی، در مورد تفاوت سطح امنیت واتساپ و سیگنال به تجارت‌نیوز می‌گوید: هر دو پیام‌رسان مدعی بالاترین سطح رمزنگاری یعنی رمزنگاری سرتاسر یا کلاینت به کلاینت یا end-to-end هستند.

او البته به یک تفاوت مهم بین آنها اشاره می‌کند؛ سیگنال پیام‌رسانی منبع باز هست و می‌توان ادعای آن را اثبات کرد اما ادعای واتساپ قابل اثبات نیست و کدهای نرم‌افزاری آن صرفا برای توسعه‌دهندگان و مالکان این پیام‌رسان قابل ‌رویت است.

حفظ حریم خصوصی، حق کاربران است

کارشناسان تصمیم واتس‌اپ درباره اشتراک داده‌های کاربران خود با فیسبوک را نقض حریم شخصی آنها می‌دانند و به همین دلیل به این سیاست انتقاد دارند.

جواد آزادی، حفظ حریم خصوصی در پیام‌رسان‌ها را حق مردم می‌داند و تاکید می‌کند این موضوع را صرفا نباید در فناوری رمزنگاری جست؛ بلکه دولت وظیفه دارد تا علاوه بر ایجاد این سطح از فناوری‌ها، تضمین‌های لازم دیگر را نسبت با شرکت‌های پیام‌رسان ایجاد کند تا مردم در برابر اقداماتی نظیر این اقدام واتساپ این‌گونه بی‌پناه نباشند.

گسترش پیام‌رسان‌ها با حمایت دولت؟

این کارشناس حکمرانی فضای مجازی توضیح می‌دهد امنیت ارتباطات و اطلاعات و حفظ حریم خصوصی جزء حقوق اصلی شهروندان محسوب می‌شود و چه در اصل ۲۵ قانون اساسی و چه در فتوای مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است.

به گفته او علی‌رغم اینکه این اصل مهم در لایه سیاستی کشور پذیرفته شده این تکلیف دولت است که آن را تا لایه فناوری امتداد دهد؛ اما موضوع دستخوش بازی‌های سیاسی شده و به‌جای اینکه تامین حقوق مردم در موضوع پیام‌رسان‌ها دنبال شود، شاهد رفتارهای متناقض مسئولان هستیم.

آزادی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را متولی اصلی تامین زیرساخت‌های فاوا در کشور می‌داند و معتقد است از فناوری‌های رمزنگاری غفلت شده است و می‌توانستیم این سطح از فناوری را در پیام‌رسان‌های داخلی خودمان به وجود آوریم.

او در پایان سخنان خود این سؤال را مطرح کرده است که چه تضمینی وجود دارد که سیگنال هم پس ‌از اینکه مخاطب خود را پیدا کرد، تغییر سیاست ندهد و سطح دسترسی خود را به داده‌های مردم ما افزایش ندهد؟

البته برخی کارشناسان و فعالان اکوسیستم فناوری اطلاعات معتقدند توسعه پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌هایی چون پیام‌رسان‌های داخلی، لزوما با حمایت مادی و معنوی مقام‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی اتفاق نمی‌افتد.

photo 2021 01 13 16 22 53 1 اقتصاددان نوشته

اینفوگرافیک سایت دیجیاتو از اطلاعات ذخیرشده کاربران توسط چهار پیام‌رسان وایبر، واتس‌اپ، تلگرام و سیگنال

 

 

به عبارت دیگر، با دستور از بالا نمی‌توان اعتماد افکار عمومی را به پیام‌رسان‌های بومی جلب کرد و آنها باید با تلاش خود و مدل کسب و کاری دقیق به این مهم دست یابند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....