تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 14:29
کد خبر : 5894

روز مثبتی دیگر برای شاخص کل/ بورس سبزپوش به استقبال انتخابات رفت

روز مثبتی دیگر برای شاخص کل/ بورس سبزپوش به استقبال انتخابات رفت

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین ؛ در ۵ دقیقه ابتدایی معاملات امروز، شاخص کل جهشی بیش از ۲هزار و ۶۰۰ واحد داشت و تا ساعت ۱۲:۰۰ با شیب ملایم‌تر به رشد خود ادامه داد. در نیم ساعت پایانی کمی فشار عرضه در برخی نمادهای بزرگ بورسی بیشتر شد و در پایان معاملات امروز،

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین ؛ در ۵ دقیقه ابتدایی معاملات امروز، شاخص کل جهشی بیش از ۲هزار و ۶۰۰ واحد داشت و تا ساعت ۱۲:۰۰ با شیب ملایم‌تر به رشد خود ادامه داد. در نیم ساعت پایانی کمی فشار عرضه در برخی نمادهای بزرگ بورسی بیشتر شد و در پایان معاملات امروز، در نهایت شاخص کل بورس تهران با ۶۶۳۴ واحد رشد نسبت به روز گذشته در مقدار ۴۷۸هزار و ۷۵۴ واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۳هزار و ۴۹۵ واحدی در مقدار ۱۵۵هزار و ۶۸۳ واحد بسته شد. شاخص فرابورس هم ۹۰ واحد رشد کرد و در مقدار ۶هزار و ۲۰۶ واحد ایستاد.

پتروشیمی پارس (پارس)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) و پالایش نفت تهران (شتران) به ترتیب تأثیرگذارترین نمادهای بورسی روی رشد شاخص کل بودند. «فخاس»، «حکشتی»، «رمپنا» و «وبملت» سایر نمادهای تأثیرگذار بورسی بودند. گروه‌های شیمیایی، خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها امروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

امروز شرکت پدیده شیمی قرن با نماد «قرن» نیز در فرابورس عرضه شد و به هر کد معاملاتی ۶۸ سهم معادل ۱۱۵هزار تومان اختصاص یافت.

اجلاس FATF و پایان دور اول فرآیند انتخابات مجلس دو فاکتوری هستند که می‌توانند روند هفته آینده بورس تهران را تحت تأثیر قرار دهند. در صورت اضافه‌شدن ایران به لیست سیاه FATF، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت نرخ طلا و ارز صعودی و بازار سهام نزولی شوند. البته افزایش نرخ ارز در میان‌مدت موجب تعدیل مثبت سود شرکت‌های صادراتی بورس ایران می‌شود و این مسأله به تنهایی پتانسیل تزریق مجددا جو مثبت به بازار سهام را دارد. البته در این فرضیه متغیرهای سایر پیشامدهای سیاسی مانند تهدید و جو روانی پس از پیوستن ایران به لیست سیاه نادیده گرفته شده است.

پیروزی احتمالی جریان تندرو در انتخابات مجلس که به زعم برخی ناشی از مهندسی فرآیند گزینش کاندیداها برای شرکت در انتخابات است، خبر خوبی برای بازار سرمایه نخواهد بود و همین مسأله نیز به تنهایی می‌تواند روی روند بورس اثر منفی بگذارد. البته نقدینگی افسارگسیخته و غیرقابل‌پیش‌بینی تزریق شده در ماه‌های اخیر، ممکن است چنین رخدادهایی را نیز نادیده بگیرد.

ویروس کرونا همچنان بازارهای جهانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. ساعتی پیش خبری نیز منتشر شد که احتمال ابتلای ۲ نفر در قم به این ویروس در حال بررسی است. با وجود آن که قیمت‌های جهانی همچنان با سطوح دو ماه گذشته خود فاصله دارند، ولی ادعای چینی‌ها در کنترل اوضاع موجب بهبود نسبی سطح تقاضای کامودیتی‌ها شده است. البته انتشار گزارش‌های بیشتر ابتلا به این بیماری در ایران می‌تواند بازار سرمایه را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....