تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 20:54
کد خبر : 114510

روزهای سخت مردم خوی

روزهای سخت مردم خوی

پس از گذشت یک هفته از وقوع زلزله ۹/۵ ریشتری خوی، هنوز شرایط مردم از لحاظ اسکان و مسائل روحی و روانی به دلیل پس‌لرزه‌های متداوم بهبود نیافته است. از طرفی مردم خوی هفته جاری را با ترس و وحشت از وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگتر سپری کردند و همین امر موجب حضور مردم شهر ۴۵۰ هزار

پس از گذشت یک هفته از وقوع زلزله ۹/۵ ریشتری خوی، هنوز شرایط مردم از لحاظ اسکان و مسائل روحی و روانی به دلیل پس‌لرزه‌های متداوم بهبود نیافته است. از طرفی مردم خوی هفته جاری را با ترس و وحشت از وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگتر سپری کردند و همین امر موجب حضور مردم شهر ۴۵۰ هزار نفری در خیابان شده است. همچنین با توجه به سرمای هوا و بارش برف، فضای شهرستان خوی و مناطق زلزله‌زده بسیار سنگین است. زلزله‌زدگان به ‌شدت عصبانی هستاند و وضعیت روحی مناسبی ندارند. براساس گزارش‌های رسمی خانه‌های شهری ۱۰ تا ۷۰ درصد تخریب شده‌اند اما خانه‌هایی که در روستاها بودند به‌طور صد درصد تخریب شده‌اند. خانه‌های روستای تپه‌باشی که کانون اصلی زمین‌لرزه خوی بوده، به صورت گسترده تخریب شده‌ است. به همین دلیل برخی اهالی خوی به دلیل اسکان نامناسب، منطقه را ترک کردند و به شهر یا روستاهای اطراف پناه بردند. در حالی مقامات رسمی از توزیع چادر در میان زلزله‌زدگان سخن گفتند که بسیاری از مردم زندگی در چادر آن هم در هوای منفی ۶ درجه را طاقت‌فرسا روایت کردند و از کمبود امکانات شکایت دارند. با اینکه کمک‌های مردمی به این شهرستان زیاد بوده، اما به دلیل تخریب عظیم خانه‌ها تنها ارگان‌های دولتی و به ویژه بنیاد مسکن می‌توانند به مساله ورود کنند، چراکه در حال حاضر اصلی‌ترین نیاز مردم بازسازی خانه‌هایی است که طی سال‌ها زحمت به دست آورده‌اند اما در یک لحظه به ویرانه تبدیل شده است. در این میان برخی مسوولان درست عمل نکردند، مردم بعد از چند روز در حالی که در غم نان و آب هستند از یک طرف نمی‌دانند در شهر بمانند یا بروند، وسایل خانه را به امید چه کسی رها کنند. زلزله‌زدگان بر این عقیده‌اند که اگر دولت به یاری آنها نرسد تلفات جانی ناشی از سرما خواهند داشت. این در حالی است که به گفته زلزله‌زدگان نه تنها اسکان مناسبی برای گذران سرما ندارند، بلکه آب و غذای گرم هم موجود نیست.
«علیرضا شهیدی» رییس سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: با تلاش کارشناسان، گسل اصلی زلزله خوی شناسایی شد و این زلزله کاملا منشاء طبیعی داشته است.
وی با اشاره به تاریخچه وقوع زمین‌لرزه در خوی اظهار کرد: از سال ۱٨۴۳ میلادی تاکنون هفت زلزله در خوی ثبت شده که بزرگترین آنها ۶ ریشتر بوده است. امسال سه زلزله با بیش از ۱۵۰ پس‌لرزه ثبت شده که نشان می‌دهد این گسل در حال تخلیه انرژی خود است.
شهیدی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا زلزله قابل شناسایی نیست، افزود: هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند که وقوع زلزله را می‌توان پیش‌بینی کرد. باید ساخت و سازها در حریم گسل‌ها متوقف و نظارت بر آیین‌نامه‌های این حوزه بیشتر شود.

فقط یک چادر با نان خشک دادند

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  یکی از زلزله‌زدگان با اشاره به وضعیت سخت زندگی در چادر آن هم در دمای منفی ۶ درجه گفت: توزیع چادر و اقلام، حساب شده نبوده است. یک خانواده ۳ چادر امدادی گرفته اما ۵ خانواده بدون چادر مجبور شدند در یک چادر شخصی بمانند. برخی مسوولان توان مدیریت یک شهر را ندارند، یک هفته از وقوع زلزله می‌گذرد اما هنوز چادر‌های ما روی گل و لای و سرمای طاقت‌فرسا نصب است. وسط برف بدون کوچک‌ترین امکاناتی با زن و بچه تنها مانده‌ایم، فقط یک چادر خالی با نان خشک داده‌اند. هیتر و وسایل گرمایشی برقی برای افرادی امثال ما که در خیابان چادر زده‌اند، فایده ندارد. آنهایی که به کمپ اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در شهرک ولیعصر رفته‌اند هم وضعیت بهتری از ما ندارند، چراکه به دلایل نامعلوم برق آنها را هم یک ساعت وصل می‌کنند، اما ۵ ساعت قطع است. از زلزله قبلی وسایل گرمایشی را به ما امانت داده بودند اما حالا پس گرفته‌اند. وی افزود: به صورت نامنظم مقداری غذا میان زلزله‌زده‌ها توزیع می‌کنند، اما غذای گرم نیست! در این سرما اگر غذا گرم باشد هم سرد می‌شود، متاسفانه برخی از غذاها کیفیت ندارند، یک وعده می‌دهند یک وعده نمی‌دهند. بدتر از آن عدم وجود آب گرم است. در این مدت توانسته‌ایم به راحتی حمام کنیم. وسایل گرمایشی کم است، چادر کم است، چند خانواده داخل یک چادر هستیم، وسایل بهداشتی نداریم، غذای گرم نمی‌دهند. این تمام مشکلات ما است.

مردم حق دارند گلایه کنند

«مردم حق دارند گلایه کنند.» این سخنان محمد مخبر در حاشیه بازدید از کمپ اسکان موقت زلزله‌زدگان شهر فیرورق است. او که برای بازدید و ارزیابی میزان خسارت زلزله به شهرستان خوی سفر کرده بود، با وضعیت بحرانی منطقه روبه‌رو شد و با بیان اینکه امکانات و اقلام مورد نیاز برای بخشی از مردم در قسمتی از شهر یکسان توزیع نشده است، گفت: «دستور داده شد مشکلات منطقه در شهر نیازسنجی شده و اقلام مورد نیاز بین آنها تقسیم شود. مردم زلزله‌زده خوی حق دارند گلایه کنند. بخشی از انتقادات مردم نسبت به روند امداد‌رسانی کاملا بجا بوده و طی روز‌های آینده این کمبود‌ها و کاستی‌ها را جبران خواهیم کرد.» اما به غیر از معاون اول رییس‌جمهور یکی از امدادگرانی که نخواست نامش فاش شود گفت: مردم واقعا حق دارند، آنها در شرایط سختی هستند، زلزله واقعا تأسفبار بود، حجم خرابی‌ها و خسارات زیاد است، به دلیل پس‌لرزه‌ها مردم نمی‌توانند به خانه‌های خود برگردند، درخواست‌های مردمی زیاد است، غذای گرم میان مردم به درستی توزیع می‌شود اما حجم نارضایتی‌ها زیاد است. کمک‌های امدادی زیادی انجام گرفته اما چون حجم درخواست‌ها بالاست، جوابگو نیست. وسایل گرمایشی، پتو، مواد غذایی، وسایل بهداشتی از مهم‌ترین نیازهای مردم منطقه است هر چند تا الان کمک‌های زیادی انجام شده اما به دلیل نیاز بالا جوابگو نیست.
وی افزود: دو نفر از کشته‌شدگان این زمین‌لرزه مرد بودند و دیگری یک دختر ۱۱ ساله بود که دیوار خانه بر سرش آوار شده است. یکی از کشته‌شده‌ها هم اهل زرآباد در حوالی شهرستان خوی بوده است. گروه‌های امدادی در حالی شبانه‌روز کار می‌کنند که به دلیل جمعیت زیاد آسیب‌دیده نیاز شدید به نیروی انسانی داریم. البته از نهادهای مردمی و خیرین درخواست می‌کنیم به جای ارسال لباس‌های دسته دوم در میان زلزله‌زدگان که نوعی توهین‌آمیز است، پتو و لباس‌های نو و تمیز ارسال کنند.

۲۰ نفر داخل یک چادر زندگی می‌کنیم!

«۲۰ نفر داخل یک چادر زندگی می‌کنیم!» این را یکی دیگر از زلزله‌زدها  گفت و ادامه داد: چادر به مقدار کافی در میان مردم توزیع نشده است، به همین دلیل در برخی مواقع ۲۰ نفر در یک چادر زندگی می‌کنیم. هنوز لوازم گرمایشی نداریم، شب‌ها باید اینجا باشید ببینید داخل چادر نمی‌توان طاقت آورد. به خاطر بارش باران و برف چادرها به طور کلی خیس شدند. هنگان خوابیدن تمام بدن‌مان از سرما تیر می‌کشد. همه مسوولان می‌آیند جلوی دوربین‌ها وعده می‌دهند بعد می‌روند و فراموش می‌کنند، چند روز است درست و حسابی نخوابیده‌ایم، غذای درست و حسابی نخورده‌ایم. اشکالی ندارد تحمل می‌کنیم اما آواره در خیابان مانده‌ایم و نمی‌توانیم داخل خانه‌هایمان برویم، معطل مانده‌ایم زیر برف و سرما!
وی افزود: شایعه بیشتر از خرابی‌های زلزله روح و روان مردم را به هم ریخته است. می‌گویند زمین‌لرزه شدیدتری در راه است، تا الان هم همه شایعات به واقعیت تبدیل شده است.

نمی‌توانیم به شما رسیدگی کنیم

۴۰۰ خانوار بدون چادر زیر برف ماندند؛ این را یکی دیگر از زلزله‌زدگان گفت و اظهار کرد: روستای زاویه حسن‌خان به دلیل وقوع زلزله خسارت زیادی دید. تعداد مصدومان‌مان هم بالا بود. یکی از جان‌باختگان هم مربوط به این روستاست. این در حالی است که تاکنون ۱۵۰ چادر دریافت کردیم اما چه فایده ۴۰۰ خانوار بدون چادر ماندند. هیچ اقلامی هم نداریم؛ نه نانی، نه پتویی و… هیچی نداریم.
وی افزود: از برخی مسوولان مربوطه پیگیری کردم، گفتند؛ وضعیت خوی خراب است و ما نمی‌توانیم به شما رسیدگی کنیم. برایم جای تعجب دارد که آمار ارگان‌های مختلف متغیر است و وقتی پیگیر می‌شوم هر ارگانی در مورد توزیع چادرها آمار متفاوت می‌دهد. زلزله‌زدگان وضعیت اسفناکی دارند و مردم نگران خانه‌های‌شان هستند که چه زمانی درست می‌شود! با توجه به سرما هیترهای برقی و گرمایشی هم آنطور که باید نداریم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....