تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399 - 11:22
کد خبر : 18495

روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت نقدینگی کشور

روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت نقدینگی کشور

پورابراهیمی، ­رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت نقدینگی کشور است که چنانچه امکان جذب صحیح نداشته باشد روانه فعالیت هایی می شود که می تواند چالش جدی بدنبال داشته باشد. محمد رضا پور ابراهیمی افزود: جنس رفتار بنگاه داری در کشور چندین دهه در دوران انقلاب اسلامی و

پورابراهیمی، ­رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت نقدینگی کشور است که چنانچه امکان جذب صحیح نداشته باشد روانه فعالیت هایی می شود که می تواند چالش جدی بدنبال داشته باشد.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: جنس رفتار بنگاه داری در کشور چندین دهه در دوران انقلاب اسلامی و قبل از آن بانک محور بوده، اما اکنون بتدریج به سمت بازار سرمایه حرکت می کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار، پورابراهیمی افزود: مشارکت مردم در بازار سرمایه، آزاد سازی سهام عدالت و رویکردهای اقتصادی در این ارتباط ایران را به یک کشور خاص تبدیل کرده در منطقه از نظر ظرفیت های که در بازار سرمایه وجود دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: کشورمان به لحاظ شرایط اقتصادی و وضعیت تولید نقدینگی در شرایطی قرار دارد که چنانچه مدیریت نقدینگی انجام نشود، درهم ریختگی می تواند شکل بگیرد و پیامد بازارهای موازی طلا، ارز، مسکن و به تازگی خودرو را به دنبال دارد.

وی گفت: امروز بازار سرمایه یک فرصت استثنایی است و باید از این فضا مراقبت لازم را به عمل آورد که چنانچه این مهم انجام نشود، این فرصت می تواند به یک تهدید برای اقتصاد تبدیل شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت معدنی کشور مورد استفاده قرار گرفته و در واقع ۸۵ درصد هنوز به بهره برداری نرسیده و برای این امر باید فعالیت جدی انجام شود.

وی در نقد رویکرد عرضه اولیه در بورس گفت: منظور از عرضه اولیه اینکه برای نخستین بار پروژه تعریف شود، نه اینکه شستا را در چهار قالب با شرکت های مختلف عرضه کردیم.

پورابراهیمی گفت: پیشنهاد می کنم ایمیدرو برنامه مشخص ۶ ماه دوم امسال را در دستور کار قرار دهد و انتظار می رود برای وزارت صنعت هم یک نفر مسوولیت را عهده دار شود و کار را پیش ببرد.

پورابراهیمی همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت : یکی از ویژگی های بازار سرمایه ما این است که بخش عمده ای از سرمایه در بازار متعلق به حقوقی ها است یعنی حدود ۸۰ درصد این بنگاه ها یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دولت متصل هستند بنابراین ما باید سهام شناور را افزایش بدهیم که این کمکی برای حضور افراد در بازار است.

وی افزود: حضور حقوقی ها سبب می شود بازار کم تر دچار دگرگونی شود بنابراین حقوقی ها باید وظیفه خود را در جهت بازار گردانی انجام دهند صمن اینکه ما در مجلس از تک تک حقوقی ها در خصوص عملکردشان باز خواست خواهیم کرد.

پور ابراهیمی اضافه کرد : از آنجایی که بازار سرمایه همیشه با نوسان مواجه بوده مردم نباید دیدگاه کوتاه مدتی در آن داشته باشند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سید جمشید اوشال جمعه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

سلام
لطفا و مشخصا اعلام کنید
۱- نقدینگی چیست و‌ چگونه تولید میشود و
۲- این حجم بسیار بزرگ نقدینگی که تولید میشود دست چه اشخاصی است ؟
۳- چرا دولت و حاکمیت بظاهر نمیتوانند این حجم نقدینگی را کنترل و مدیریت کنند و از آن برای اداره کشور مالیات بگیرند ؟
در تحلیل این خبر این سئوال پیش می آید که ، با حجم تولید روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان و با ضریب هرمی تورم ۴۰٪ در پایان یک سال حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی تولید میشود که اگر دولت توانمند و مدیر و مدبر باشد میتواند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از این حجم نقدینگی داشته باشد .
در این صورت و با گرفتن مالیات از نقدینگی علاوه بر مدیریت نقدینگی دولت میتواند بخش هایی از درآمدهای خود را تامین‌ نماید .
حاکمیت و دولت اگر بخواهند می‌توانند از تهدید مخرب نقدینگی تولید فرصت و‌ثروت نمایند
اما افسوس که‌کار دست اهلش نیست ؟
با احترام – اوشال

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....