تاریخ انتشار : دوشنبه 31 خرداد 1400 - 11:30
کد خبر : 50886

روابط واشنگتن- مسکو در عصر بایدن

روابط واشنگتن- مسکو در عصر بایدن

پوتین به دولت دموکرات‌ها چگونه نگاه می‌کند؟ کرملین و برخی دیگر در مسکو با خوش‌بینی محتاطانه به روابط آمریکا و روسیه می‌نگرند اما دو طرف هنوز باید به دنبال زمینه‌های مشترک در مورد طیف گسترده‌ای از اختلافات سیاسی باشند. «مارک اپیسکوپوس» در گزارش ۱۹ ژوئن برای نشنال‌اینترست نوشت؛ در هفته‌های منتهی به اجلاس ۱۶ ژوئن

پوتین به دولت دموکرات‌ها چگونه نگاه می‌کند؟

کرملین و برخی دیگر در مسکو با خوش‌بینی محتاطانه به روابط آمریکا و روسیه می‌نگرند اما دو طرف هنوز باید به دنبال زمینه‌های مشترک در مورد طیف گسترده‌ای از اختلافات سیاسی باشند. «مارک اپیسکوپوس» در گزارش ۱۹ ژوئن برای نشنال‌اینترست نوشت؛ در هفته‌های منتهی به اجلاس ۱۶ ژوئن میان روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه در ژنو، مقام‌های کرملین در مورد انتظارات حداقلی از این نشست به همقطاران آمریکایی خود پیوستند.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،   دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران گفت: «روشن است که جنبه‌های منفی که طی این سال‌ها بر روابط ما سایه افکنده همچنان وجود دارد، بنابراین رسیدن به درکی مشترک بر روی طیف گسترده‌ای از اختلافات در یک نشست دشوار است.» اما پیام پسکوف بعد از این نشست مثبت‌تر بود: «ما از همان آغاز در مورد انتظارات غیرمعقول در مورد این نشست هشدار داده بودیم اما اکنون می‌توانیم بگوییم که – ابتدا بر اساس ارزیابی‌های رئیس‌جمهور- این نشست با نشانه‌ها و پالس‌هایی مثبت به پایان رسید.» پوتین هم به نوبه خود نه‌تنها از محتوای این نشست ابراز رضایت کرد بلکه برداشت شخصی و تحسین‌آمیز خود را هم از همتای آمریکایی‌اش ارائه داد.

پوتین گفت: «تصویری که در رسانه‌های ما و حتی رسانه‌های آمریکایی ارائه شده هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.» پوتین اتهامات روانه شده به سوی او از جانب بایدن و منتقدان روس را رد کرد. همچنین اتهاماتی که نصیب رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود را هم رد کرد؛ اتهاماتی که باعث شده برخی بایدن را «گیج و سردرگم» بنامند. پوتین اما در پاسخ به منتقدان گفت: «او سفری طولانی داشته؛ یک اقیانوس را پشت‌سر گذاشته و از مناطق زمانی مختلف عبور کرده است. پس حتی اگر من هم چنین پروازی داشته باشم، این پرواز می‌تواند من یا هر فرد دیگر را هم از حالت تعادل برای مدتی خارج سازد.»

او همتای آمریکایی خود را فردی «حرفه‌ای» نامید. پوتین افزود: «وقتی با او کار می‌کنید باید دقیق و محتاط باشید تا چیزی را از قلم نیندازید. می‌توانم اطمینان دهم که او شوکه نمی‌شود و آرامش دارد و این برای من کاملا روشن بود.» رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «بار دیگر می‌گویم که او می‌داند چه می‌خواهد و این کار را هم ماهرانه انجام می‌دهد.» فراتر از تحسین بایدن، ناظران روس به نتایج مذاکرات میان دو رهبر واکنشی نه چندان گرم و نه چندان سرد نشان دادند.

«دمیتری آبزالف»، دانشمند و عالم سیاسی روس می‌گوید امروز دیگر دهه ۹۰ نیست. او افزود: «آنها امروز باید با ما مذاکره کنند. اگر این یک ضرورت نبود، هیچ‌کس چنین نمی‌کرد.» روزنامه‌نگار دیگر روس «الکسی نائوموف» می‌گوید این مذاکرات منجر به «reset‌» در روابط دو کشور نخواهد شد بلکه بیشتر موجب «relaunch» بر مبنای احترام متقابل میان سطوح بالای رهبری روسیه و آمریکا خواهد بود.

همچنین یک برداشت عمومی وجود دارد مبنی‌بر اینکه پوتین به دلیل تایید صریح حمایت واشنگتن از «مینسک» به یک پیروزی تاکتیکی دست یافت هرچند ناظران روس با بدبینی به این مساله می‌نگرند. سناتور روس «الکسی پوشکوف» توافق دو رهبر برای آغاز مذاکره در مورد امنیت سایبری را ستود اما ابراز نگرانی کرد که مسکو ممکن است اجلاس هلسینکی در سال ۲۰۱۸ را تکرار کند.

او گفت: «ترامپ در هلسینکی ایجاد یک گروه کاری در مورد امنیت سایبری را مورد بحث قرار داد. ما آماده آن بودیم‌ اما وقتی ترامپ پس از دیدار با پوتین به واشنگتن بازگشت، دموکرات‌های کنگره و رسانه‌ها یک هیجانی را به‌راه انداختند: چطور می‌توانی با دشمن مذاکره کنی؟ ترامپ هم از این مذاکره پا پس کشید. اکنون به‌نظر می‌رسد که این ایده درست بود.»

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

ع

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....