ویروس کرونا یک بار دیگر در حال تسخیر استان مازندران است. براساس گزارش‌ها طی یک هفته اخیر تعداد مراجعات بیماران و مجموع بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در مازندران دو برابر شده است. رنگ نارنجی کرونایی نیز بار دیگر به مازندران بازگشته و تعداد شهرهای با رنگ زرد کرونایی هم افزایش یافته است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که وضعیت کرونایی شهرستان کلاردشت در غرب مازندران به رنگ نارنجی یا پرخطر رسیده است که به معنای بستری روزانه بیش از ۶ نفر در ۱۰۰هزار نفر جمعیت است. به گزارش «ایرنا»، تعداد شهرستان‌های با رنگ زرد کرونایی مازندران از دو شهرستان به ۹ شهرستان رسیده است. بر این اساس در حال حاضر رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، چالوس، آمل، قائمشهر، سوادکوه، ساری و نکا در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. یعنی در این شهرستان‌ها آمار بستری روزانه بابت ابتلا به کرونا بین چهار تا ۶ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر است. وضعیتی که از خیزش شدید کرونا در این استان خبر می‌دهد.  همه اینها درحالی است که پیش از این روز سوم تیرماه حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از افزایش آمار ابتلا در استان مازندران خبر داده بود. موضوعی که خود را در سایه مسافرت‌های تابستانی به این استان و البته عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی حالا آشکار کرده است.

در همین ارتباط روز گذشته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن اعلام افزایش روند مراجعه بیماران سرپایی و بستری مبتلا به سویه جدید اُمیکرون مسوم به BA۵ در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اعلام کرد که ۴۰ درصد آزمایش ابتلا به کرونا در مسافران هوایی به مازندران تاکنون مثبت بوده است.  عباس علی‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد آزمایش ابتلا به کرونا در مسافران هوایی به استان تاکنون مثبت بوده است‌، افزود: این آزمایش نشان می‌دهد موج جدیدی از سویه اُمیکرون BA۵ در مازندران در حال شیوع است.  ازهمین‌رو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران همزمان با افزایش آمار بیماران با گذراندن مصوبه‌ای ماسک زدن را برای تمامی کارکنان ادارات و ارائه‌دهندگان خدمات الزامی کرده است.  کرونا درحالی این روزها یک بار دیگر در مازندران می‌تازد که سال گذشته در موج پنجم کرونا و همه‌گیری دلتا، یکی از استان‌هایی بود که با تلخ‌ترین همه‌گیری ویروس روبه‌رو شده بود به‌طوری که در مرداد ماه ۱۰۲۹ نفر در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

تب تند کرونا در سیستان‌وبلوچستان

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،    البته این تنها مازندران نیست که با موج شدید کرونا مواجه شده است. به گفته حبیب غزنوی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روند افزایشی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ادامه دارد به‌طوری که در هفته‌ گذشته تعداد موارد مثبت آزمایشگاهی در این استان بیش از ۷ برابر شده است. غزنوی در جلسه ستاد بحران کرونا اظهار کرد: در هفته منتهی به روز دوشنبه تعداد موارد مثبتی که در سیستان و بلوچستان شناسایی شده ۲۰۳ مورد بود و این در حالی است که تعداد موارد مثبت در هفته‌ قبل از آن تنها ۳۰ مورد بوده است.

ابتلای چند نماینده مجلس به کرونا

از سوی دیگر موج جدید کرونا نمایندگان مجلس را نیز گرفتار کرده است تا آنجا که روز گذشته علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ابتلای چند نماینده مجلس به ویروس کرونا خبر داد. همچنین به گفته محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعدادی از نمایندگان به کرونا مبتلا شده و در خانه استراحت می‌کنند.

نگرانی از مسافران حج و ترکیه

کرونا در حالی در کشور در حال پیشروی است که نگرانی‌ها از شیوع بیشتر کرونا پس از بازگشت حجاج به کشور به دلیل روند صعودی کرونا در دنیا افزایش یافته است. این افزایش نگرانی‌ها در شرایطی است که با توجه به روند افزایشی کرونا در کشورهای همجوار و ازدحام حجاج در مناسک حج احتمال گردش بیماری کرونا و انتقال آن به سایر نقاط وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه ترکیه تمام قوانین کرونایی خود را برای گردشگران لغو کرده و این روزها نیز با موج جدید کرونا روبه‌رو شده است، مسافران ورودی از ترکیه نیز به نگرانی‌ها دامن زده است.  درهمین حال با توجه به هشدارها نسبت به پیک هفتم کرونا در کشور، روز گذشته مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ با بیان اینکه وارد یک موج جدید از کرونا شده‌ایم، گفت: متاسفانه پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده باز هم افزایش موارد سرپایی، بستری و مرگ کرونایی را خواهیم داشت و مشخص هم نیست که چه زمانی به قله این موج برسیم. از سوی دیگر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران گفت: دو تا سه هفته آینده برای ما بسیار سخت خواهد بود.

آسترازنکا در حال جمع‌آوری از مراکز

اما بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۸۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۴۰۶ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی هفت بیمار نیز جان خود را از دست دادند. در همین حال به نظر می‌رسد آمار واکسیناسیون کرونا در کشور با توجه به فراخوان وزارت بهداشت درحال افزایش است همچنان‌که در شبانه‌روز گذشته ۹۶ هزار و ۶۲۸ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۰ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۵۷۲ دز رسید.  محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت نیز روز گذشته با تاکید بر اینکه همچنان بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، گفت: واکسن سینوفارم هم هنوز در مراکز واکسیناسیون است که در رصد آمار روزانه نشان می‌دهد آمار قابل توجهی از آمار تزریق روزانه را به خود اختصاص می‌دهد. واکسن آسترازنکا نیز مدتی است که محدود تزریق می‌شود و بیشتر افرادی که قرار است سفر خارجی داشته باشند این واکسن را تزریق کرده‌اند. واکسن آسترازنکا عملا در حال جمع شدن از مراکز است، به زودی تاریخ انقضای آخرین محموله هم می‌رسد و عملا تنها واکسن خارجی که از یک هفته آینده در کشور خواهیم داشت، واکسن سینوفارم است.