تاریخ انتشار : یکشنبه 3 آذر 1398 - 14:27
کد خبر : 2866

رفع تعهد ارزی شرکت‌های قیرساز در گروی گزارش سازمان بورس/۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در سازمان امور مالیاتی مسدود شد

رفع تعهد ارزی شرکت‌های قیرساز در گروی گزارش سازمان بورس/۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در سازمان امور مالیاتی مسدود شد

به اذعان فعالان بخش خصوصی، یکی از چالش های اصلی این بخش، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است. اما این مشکل زمانی بیشتر خودنمایی می کند که مانعی همچون استرداد ارزش افزوده صادرات از سمت سازمان امور مالیاتی به گره کور تبدیل می شود. در این میان اما برخی صادرکنندگان همچنان به بهانه تعهد

به اذعان فعالان بخش خصوصی، یکی از چالش های اصلی این بخش، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است. اما این مشکل زمانی بیشتر خودنمایی می کند که مانعی همچون استرداد ارزش افزوده صادرات از سمت سازمان امور مالیاتی به گره کور تبدیل می شود. در این میان اما برخی صادرکنندگان همچنان به بهانه تعهد ارزی، مبالغ سنگینی را در نزد سازمان امور مالیاتی سپرده کرده اند که سازمان های متولی بر صادرات ریالی این تولیدکنندگان صحه گذاشته اند. در نتیجه به دلیل صادرات ریالی، این واحدهای تولیدی نباید متعهد ارزی شناخته شوند.

در این رابطه محسن ورزشکار رئیس انجمن قیر ایران نیز از مسدود شدن بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی شرکت‌های صادرکننده قیر به بهانه ارزش افزوده صادرات خبر داد و گفت: متاسفانه از سال ۹۷ تاکنون سازمان امور مالیاتی مبالغی که تحت عنوان ارزش افزوده صادرات از صادرکنندگان قیر اخذ نموده، مسترد نکرده و این امر سبب بلوکه شدن بخش عمده‌ای از سرمایه در گردش این شرکت‌های تولیدی شده است.

وی ریشه اصلی این موضوع را بحث تعهد ارزی شرکت‌های تولیدکننده قیر عنوان کرد و گفت: ما از اساس با این نوع تعهد ارزی مخالف هستیم چراکه صادرات قیر الزاما از طریق بورس کالای ایران انجام می‌شود و در این بازار قیمت‌گذاری به صورت ریالی بوده، قراردادها بصورت ریالی و تسویه حساب‌ها نیز به صورت ریالی انجام می‌شود.

ورزشکار افزود: علاوه بر موارد اشاره شده، به این موضوع نیز باید توجه داشته باشیم که بورس کالای ایران اساسا امکان دریافت ارز را ندارد. در نتیجه باتوجه به دلایل ذکر شده صادرات قیر در زمره صادرات ریالی قرار دارد و به دنبال آن نباید شرکت‌های قیرسازی بعنوان متعهد ارزی شناخته شوند.

وی در ادامه افزود: انجمن قیر ایران در این رابطه پیگیر موضوع رفع مسدودی از بانک مرکزی بود که بانک مرکزی نیز در خصوص صحت صادرات ریالی قیرسازان از بورس اوراق بهادار استعلام کرده اما هنوز پاسخی از بورس مبنی بر رفع تعهد ارزی واحدهای تولیدکننده قیر به بانک مرکزی نرسیده است. البته در این بین بورس کالا نیز بر عدم دریافت ارز از سوی فروشندگان کالا در این بازار صحه گذاری کرده است.

در نتیجه آن طور که از شواهد مشخص است، تعیین و تکلیف استراداد ارزش افزوده صادرات واحدهای تولید کننده قیر در گروی تایید سازمان بورس به بانک مرکزی در خصوص عدم تعهد ارزی این واحدها است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....