تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 11:57
کد خبر : 60938

رشد ۱۲،۸ درصدی نقدینگی در ۵ ماه نخست ۱۴۰۰

رشد ۱۲،۸ درصدی نقدینگی در ۵ ماه نخست ۱۴۰۰

رییس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی در پایان مردادماه امسال به رقم ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. نرخ سود بازار بین بانکی در ۲۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۸.۶۵ درصد رسیده و حجم معاملات نیز در این

رییس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی در پایان مردادماه امسال به رقم ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. نرخ سود بازار بین بانکی در ۲۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۸.۶۵ درصد رسیده و حجم معاملات نیز در این بازه زمانی حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است. «اکبر کمیجانی» در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها افزود: باید بانک‌ها مدیریت نقدینگی و کنترل رشد ترازنامه خود را جدی بگیرند؛ چراکه این امر در بلندمدت بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون نقدینگی و تورم اثرگذار است.همچنین، نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد رشد یافت و بانک مرکزی در این مدت تلاش کرده است با انجام عملیات بازار باز از شتاب رشد نقدینگی کاسته شود. وی خواستار اقدامات جدی از سوی شبکه بانکی برای مدیریت نقدینگی و نیز کنترل اضافه برداشت‌ها شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که شبکه بانکی کنترل لازم را بر اضافه برداشت‌های خود نداشته باشند، این بانک ناگزیر به انجام اقدامات احتیاطی و نظارتی لازم خواهد بود.  کمیجانی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولت برگزار شده است، تصریح کرد: طی برگزاری این تعداد حراج، در مجموع ۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی توسط کارگزاری بانک مرکزی فروخته شده است. همچنین در همین زمینه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تعدیل‌های لازم درخصوص نرخ بازدهی اوراق انجام شده است.  وی تاکید کرد: برای اجرای کامل مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص کنترل ترازنامه شبکه بانکی، بانک‌ها باید حداقل ۳ درصد از کل سپرده‌هایشان را به صورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند و در این باره نیز ضروری است شبکه بانکی اهتمام لازم را به عمل آورد.  رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در خصوص نگهداری حداقل ۳ درصد مانده سپرده‌های خود به صورت اوراق مالی اسلامی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که حدود ۹۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی در پرتفوی بانک‌هاست که نسبت به مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۲.۴ درصد است. وی با اشاره به حجم تسهیلات پرداختی در پنج ماهه سال جاری و تأکید بر این نکته که بانک‌ها در خصوص تسهیلات‌دهی به بخش‌های مسکن، کشاورزی و صنعت اهتمام بیشتری داشته باشند، اعلام کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۹ میلیون و هفت هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۱.۳ درصد افزایش داشته است.  کمیجانی در زمینه خرید تضمینی گندم، گفت: شبکه بانکی در این زمینه عملکرد نسبتاً مطلوبی داشته است و از ابتدای سال، از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده برای این طرح، حدود ۱۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. همچنین از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی شامل گندم، حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی بانک‌ها برای این اقدام، تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   همچنین بنا به اعلام رییس کل بانک مرکزی طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۷۳۵ شرکت دانش بنیان پرداخت شده است. رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها مدیریت نقدینگی و کنترل رشد ترازنامه خود را جدی بگیرند و دقت و کنترل‌های لازم را در این باره داشته باشند؛ چراکه این امر در بلندمدت بر متغیرهای کلان اقتصادی اثرگذار است. دکتر کمیجانی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، از شبکه بانکی انتظار می‌رود همچون گذشته مساعی خود را برای مساعدت و خدمت رسانی به فعالیت‌های اقتصادی و هموطنان عزیز به کار گیرند و در این باره از هیچ تلاشی فرو نگذارند.  رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری همایش بانکداری اسلامی، این همایش را فرصت مغتنمی برای تبادل نظر میان صاحب نظران اقتصادی دانست و گفت: این همایش فرصتی بود که در قالب سخنرانی‌ها و ارایه مقالات به بسیاری از ابهامات، سوالات و انتقادات درباره نظام بانکی پاسخ داده شود. البته در این زمینه ضروری است مدیران عامل بانک‌ها به ابهامات، سوالات و انتقاداتی که درخصوص شبکه بانکی مطرح می‌شود، پاسخ دهند و در عین حال عملکرد نظام بانکی برای هموطنان تبیین شود.  دکتر کمیجانی با بیان اینکه حجم نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۹۲۱۴.۳ هزار میلیارد ریال رسید، تصریح کرد: این نرخ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین، نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۱ درصد رشد یافت. گرچه این رشد مطلوب نیست، اما بانک مرکزی طی این مدت تلاش کرده است با انجام عملیات بازار باز از شتاب رشد نقدینگی کاسته شود. رییس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به نرخ سود بین بانکی گفت: نرخ سود بازار بین بانکی در ۲۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۸.۶۵ درصد رسیده و حجم معاملات نیز در این بازه زمانی حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است. دکتر کمیجانی در ادامه خواستار اقدامات جدی از سوی شبکه بانکی برای مدیریت نقدینگی و نیز کنترل اضافه برداشت‌ها شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که شبکه بانکی کنترل لازم را بر اضافه برداشت‌های خود نداشته باشند، این بانک ناگزیر به انجام اقدامات احتیاطی و نظارتی لازم خواهد بود.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه تاکنون ۱۷ مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولت برگزار شده است، تصریح کرد: طی برگزاری این تعداد حراج، در مجموع ۳۲.۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی توسط کارگزاری بانک مرکزی به فروش رسیده است. همچنین در همین زمینه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تعدیل‌های لازم درخصوص نرخ بازدهی اوراق به عمل آمده است. به منظور اجرای کامل مصوبه شورای پول و اعتبار درخصوص کنترل ترازنامه شبکه بانکی، بانک‌ها باید حداقل ۳ درصد از کل سپرده‌هایشان را به صورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند و در این باره نیز ضروری است شبکه بانکی اهتمام لازم را به عمل آورد.  به گفته دکتر کمیجانی عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در خصوص نگهداری حداقل ۳ درصد مانده سپرده‌های خود به صورت اوراق مالی اسلامی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که حدود ۹۲۲.۸ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی در پرتفوی بانک‌هاست که نسبت به مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۲.۴ درصد است.

وی با اشاره به حجم تسهیلات پرداختی در پنج ماهه سال جاری و تأکید بر این نکته که بانک‌ها درخصوص تسهیلات‌دهی به بخش‌های مسکن، کشاورزی و صنعت اهتمام بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۹۰۰۷ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۱.۳ درصد افزایش داشته است. به گفته رییس کل بانک مرکزی ضروری است شبکه بانکی به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه ویژه داشته باشد. دکتر کمیجانی ضمن قدردانی از عملکرد بانک‌ها در زمینه خرید تضمینی گندم، گندم را کالایی استراتژیک خواند و گفت: در این زمینه شبکه بانکی عملکرد نسبتاً مطلوبی داشته است و از ابتدای سال، از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده برای این طرح، حدود ۱۵.۲۵ هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. همچنین از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی شامل گندم، حدود ۳۲۵۰ میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای این مهم تسهیلات پرداخت شده است. همچنین بنا به اعلام رییس کل بانک مرکزی طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۱۳.۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۷۳۵ شرکت دانش بنیان پرداخت شده است. گفتنی است در پایان رییس کل بانک مرکزی بر اهتمام بانک‌ها در زمینه بهبود زیرساخت‌های فناورانه شبکه بانکی در اتصال به سامانه‌های بانک مرکزی و تلاش مجدانه شبکه بانکی در اجرای قانون جدید چک تأکید کرد.وضعیت بازار بین بانکی، بهبود و اصلاح ترازنامه بانک‌ها و سایر مباحث پولی و بانکی از جمله مباحث طرح شده از سوی مدیران عامل بانک‌ها در این جلسه بود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....