تاریخ انتشار : یکشنبه 20 بهمن 1398 - 21:20
کد خبر : 5565

رشد کم‌جان شاخص کل بورس/ ترمز حرکت پرشتاب بازار سهام کشیده شده است؟

رشد کم‌جان شاخص کل بورس/ ترمز حرکت پرشتاب بازار سهام کشیده شده است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین، معاملات امروز بازار سهام با رشد ۱۸۳۹ واحدی شاخص کل بورس در ۵ دقیقه ابتدایی آغاز شد. ولی رفته‌رفته فشار عرضه‌ها به خصوص در نماد شرکت‌های کوچکتر بیشتر شد که این مسأله موجب حمایت برخی از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در نیم‌ساعت دوم بازار شد و مقداری از فشار

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین، معاملات امروز بازار سهام با رشد ۱۸۳۹ واحدی شاخص کل بورس در ۵ دقیقه ابتدایی آغاز شد. ولی رفته‌رفته فشار عرضه‌ها به خصوص در نماد شرکت‌های کوچکتر بیشتر شد که این مسأله موجب حمایت برخی از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در نیم‌ساعت دوم بازار شد و مقداری از فشار عرضه کاهش یافت. از حوالی ساعت ۱۰:۱۰ شاخص کل و شاخص هم‌وزن دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند و اولی با شیب ملایم نزولی و دومی با شیب ملایم صعودی تا پایان معاملات بازار به مسیر خود ادامه دادند. در نهایت شاخص کل بورس با ۱۷۷۶ واحد افزایش نسبت به روز گذشته در مقدار ۴۵۴هزار و ۶۱۸ واحدی بسته شد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۵۵ واحد رشد در مقدار ۱۴۷هزار و ۴۷۲ واحدی آرام گرفت. شاخص فرابورس نیز تنها با ۱۱ واحد رشد نسبت به روز قبل در عدد ۵هزار و ۷۵۹ بسته شد.

نماد «فارس» به تنهایی با ۱۱۱۴ واحد تأثیر مثبت روی شاخص کل، تأثیرگذارترین نماد بورسی بازار امروز بود. پالایش نفت تهران (شتران)، فولاد خراسان (فخاس) و سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) نمادهایی بودند که به همراه «فارس»، یک‌تنه توانستند از منفی‌شدن شاخص کل در معاملات امروز جلوگیری کنند. بانک ملت (وبملت) و مخابرات ایران (اخابر) نیز بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص بورس داشتند.

گروه خودرو امروز در حالی بیشترین ارزش معاملات را میان گروه‌های صنعتی به خود اختصاص داد که عمده نمادهای این گروه از جمله نماد دو غول خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) در محدوده قرمز به کار خود پایان دادند. پس از پایان معاملات، ایران‌خودرو بالأخره پیشنهاد افزایش سرمایه خود را در کدال ثبت کرد و رقم افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصد است.

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات امروز بازار سهام، صف خریدشدن مجدد «وآوا» از اواسط بازار بود. نمادی که با رشد خیره‌کننده‌اش پس از عرضه اولیه، روزهای متوالی با صف فروش سنگین به معاملاتش پایان می‌داد، امروز از صف فروش به صف خرید رسید. به اعتقادات اکثر تحلیلگران، قیمت سهام این شرکت بورسی همچنان حباب بزرگی دارد.

در حالی که بازارهای جهانی هم‌اکنون در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برند، تغییری در وضعیت شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا ایجاد نشده و به آمار قربانیان این ویروس همچنان اضافه می‌شود. تنها متغیری که می‌توان به آن برای رشد بیشتر بورس امید داشت، نقدینگی است.

در حال حاضر بسیاری از گروه‌های صنعتی در بورس ایران گرفتار حباب واضح قیمتی هستند و در صورت وفادارنماندن نقدینگی‌های تزریق‌شده به بازار در چند ماه اخیر، شاهد اصلاحی زمانی و عمیق در بازار سهام خواهیم بود. این در حالی است که برخی تحلیلگران خوشبین بازار، در صورت تداوم روند اخیر ورود نقدینگی به بازار، شاخص کل ۸۰۰هزار واحدی را برای پایان سال آینده وعده داده‌اند که کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....