تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 16:40
کد خبر : 11653

رشد نرخ سهم‌ها با چاشنی عدم کنترل دلار

رشد نرخ سهم‌ها با چاشنی عدم کنترل دلار

برای بازار امروز ادامه روند صعودی قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. تا زمانی که قیمت ارز کنترل نشود و تعدیل نشود، همچنان شاهد رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود. آنچه در بازار دیروز گذشت به گزارش اقتصاددان:روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی بازار سرمایه بودیم. در حالی که در یک ساعت ابتدایی بازار شاهد

برای بازار امروز ادامه روند صعودی قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. تا زمانی که قیمت ارز کنترل نشود و تعدیل نشود، همچنان شاهد رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود.

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش اقتصاددان:روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی بازار سرمایه بودیم. در حالی که در یک ساعت ابتدایی بازار شاهد روندی منفی بودیم، در ادامه بازار و با انتشار خبر‌هایی مبنی بر رشد قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان، مجددا شاهد روند مثبت و سنگین بازار بودیم و شاخص کل با بیش از ۳۰ هزار واحد رشد همراه بود.

شاخص کل در پایان معاملات دیروز به یک میلیون و ۶۵۵ هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد که با اندکی همت دیگر توسط دولت تدبیر و امید و افزایش چند هزار تومانی دیگر دلار در بازارها، شاخص دو میلیون که از سوی خبرگزاری دولت به عنوان رویا تعبیر شده بود، به زودی دست یافتنی باشد.

شاخص کل هم وزن رشد کمتری را تجربه کرد و با ۱.۱۶ درصد افزایش به ۴۶۹ هزار و ۹۲۰ واحد رسید.
ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در معاملات روز گذشته به ۲۲۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
روز گذشته شاهد رکورد شکنی جدید ارز در بازار تهران بودیم. قیمت هر دلار آمریکا به مرز ۲۲ هزار تومان رسیده و این موضوع منجر به قفل شدن معاملات در تمامی بازار‌ها شده و با توجه به رهاشدگی بازار‌ها و نبود هیچ چشم اندازی در خصوص آینده قیمت ارز، فروشندگان کالا‌ها از ارائه قیمت و محصول به خریداران اجتناب می‌کنند.

رئیس دولت نیز در این بین صرفا به بررسی کم و کیف ساختمان واحد ریاست جمهوری پرداخته و خبری از کنترل و بازرسی‌ها و ارائه توضیحات در خصوص وضعیت آشفته و طاقت فرسا توسط دولت مردان نیست.

روز گذشته شاهد ارائه طرح سوال از رییس جمهور با بیش از ۱۳۰ سوال بودیم. با توجه به جلسه پرتنش روز گذشته مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر خارجه همراه بود، به نظر می‌رسد که روز سوال از رئیس جمهور، روزی تاریخی برای نمایندگان و کشور باشد. انتظار می‌رود که رئیس دولت مجددا به ارائه برخی اطلاعات و آمار نادرست و مبهم بپردازد و خروج آمریکا از برجامرا علت العلل تمامی مشکلات کشور بداند و صحبتی از عدم اجرای قوانین توسط دولت ننماید و اهمال خود و همکارانش را در دوره ۷ سال سپری شده از دولت نادیده بگیرد. در این بین، برخی سخنان حاکی از عزم برخی نمایندگان در خصوص استیضاح روحانی مطرح است.

در خصوص نرخ ارز، رئیس بانک مرکزی توضیحاتی ارائه نمود. رئیس کل بانک مرکزی اعلام نمود که تلاطم این روز‌های بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضا‌های تجمیع شده ماه‌های قبل، وافزایش عرضه درنیما تعدیل خواهد شد.

گزارش های خوبی ازافزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی وصادرات غیرنفتی وخبر‌های مثبت ازآزادشدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده ام که روندتأمین ارز را متحول خواهد کرد. صادرکنندگان تکیه گاه اصلی ارزآوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیارد‌ها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. از فردا، باهماهنگی بانک مرکزی، قوه محترم قضائیه، وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده اند، در لیست‌های ۱۰ نفره برای توضیح درمورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه روند صعودی قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. تا زمانی که قیمت ارز کنترل نشود و تعدیل نشود، همچنان شاهد رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود.ع/بورس نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....