تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 13:22
کد خبر : 94691

رشد تولید صنایع غذایی منفی شد

رشد تولید صنایع غذایی منفی شد

در میان صنایع اصلی شرکت های بورسی بالاترین نرخ رشد خرداد ماه ۱۴۰۱ در گروه خودرو سازی و قطعات رخ داده است، نرخ رشد این گروه ۱۸ درصد برآورده شده که نسبت به اردیبهشت ماه بالغ بر ۱۰ درصد افزایش داشته است. اقتصاددان: بنا به آخرین گزارش منتشر شده از پژوهشکده پولی و بانکی از

در میان صنایع اصلی شرکت های بورسی بالاترین نرخ رشد خرداد ماه ۱۴۰۱ در گروه خودرو سازی و قطعات رخ داده است، نرخ رشد این گروه ۱۸ درصد برآورده شده که نسبت به اردیبهشت ماه بالغ بر ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اقتصاددان: بنا به آخرین گزارش منتشر شده از پژوهشکده پولی و بانکی از تراز نامه ۲۸ شرکت بورسی در خرداد ۱۴۰۱، رشد تولید صنعتی پس از چندین ماه رشد منفی یا در محدوده صفر درصد، مثبت به ثبت رسیده است.

رشد تولید در آخرین ماه از بهار امسال ۲٫۶ درصد برآورده شده که تقریبا در دوازده ماه گذشته بیشترین نرخ رشد محسوب می شود. در میان بخش های اصلی صنایع، بخش خودروسازی و قطعات بالاترین رشد را به ثبت رسانده است، رشد این گروه در خرداد ۱۸ درصد بوده است.

همچنین رشد تولید صنایع غذایی در خرداد ماه نیز مانند اردیبهشت ماه منفی بود، رشد این بخش در زمره منفی ترین نرخ های رشد در چند ماه گذشته است. به عقیده برخی از کارشناسان، یکی از علت های گرانی های اخیر در مواد غذایی به علت رشد منفی در تولید صنایع غذایی است.

روند صعودی در تولید رشد صنعتی

آمار ها نشان می دهد رشد تولید صنعتی در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ منفی بوده است، اما با شروع زمستان همان سال رشد به مرور روند صعودی به خود گرفت. تا جایی که در انتهای سال به حدود ۲ درصد هم رسید، این در حالیست که در ابتدای سال ۹۸ این نرخ در محدوده منفی ۷ درصد بوده است. البته در فروردین ماه رشد تولید به شکل قابل توجهی کاهش یافت، پیش بینی می شود این رشد منفی به دلیل سیکل زمانی بوده است.

این روند صعودی در سال ۹۹ ادامه یافته و بیشترین رشد در سال ۹۹ در میانه های سال رقم خورده است، البته بررسی ها نشان می دهد پس از سقوط بورس، یعنی از بازه مرداد ماه به بعد کمی این شاخص صعودی شده است. با شروع سال ۱۴۰۰ شاهد رشد بسیار بالای شاخص تولید شرکت های بورسی بودیم تا جایی که رشد ماهانه فروردین به نزدیکی ۲۰ درصد هم رسید. می توان گفت که علت عمده این رشد به دلیل کاهش این شاخص تولید در فروردین ۹۹ بوده است.

فراز و فرود رشد تولید در یکسال گذشته

بنا به گزارش اکوایران، روند صعودی رشد تا خرداد ماه سال گذشته ادامه یافت و رقم رشد در آخرین ماه از بهار سال ۱۴۰۰ به حدود ۸ درصد رسید. با شروع تابستان شاهد ایجاد روند نزولی در شاخص رشد بودیم تا جایی که رشد در مرداد ماه به صفر درصد نیز رسید. به غیر از شهریور ۱۴۰۰ که رشد تنها برای یک ماه مثبت شد، از مرداد ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال رشد تولید صنعتی شرکت های بورسی منفی با صفر درصد بوده است.

تقریبا پس از ۸ ماه تجربه رشد منفی یا در محدوده صفر، در آخرین ماه بهار سال جاری رشد تولید صنعتی مثبت به ثبت رسید. نرخ رشد خرداد ماه ۲٫۶ درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین رشد به ثبت رسیده در دوازده ماه گذشته است.

 رکوردزنی خودروسازی در بهار 1401

رشد خودرو و قطعات دو رقمی شد

در میان صنایع اصلی شرکت های بورسی بالاترین نرخ رشد خرداد ماه ۱۴۰۱ در گروه خودرو سازی و قطعات رخ داده است، نرخ رشد این گروه ۱۸ درصد برآورده شده که نسبت به اردیبهشت ماه بالغ بر ۱۰ درصد افزایش داشته است. با وجود اینکه رشد بخش ماشین آلات و تجهیزات در خرداد ماه نسبت اردیبهشت کاهش یافته، هنوز هم رشد این بخش به طور قابل توجهی بالاست به گونه ای که پس از گروه خودروسازی و قطعات بالاترین نرخ رشد را در خرداد امسال به ثبت رسانده است.

بخش های منسوجات، لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی و صنایع دارویی نیز از جمله گروه هایی هستند که رشد مثبت را در خرداد ماه ثبت کرده اند. رشد بخش صنایع شیمیایی هم در ماه گذشته مثبت برآورد شده، این در حالیست که رشد این گروه طی ماه ها متمادی منفی بوده است.

وضعیت ناخوشایند در صنایع غذایی و کاغذی

رشد بخش محصولات کاغذی در خرداد ماه نزدیک به منفی ۲۰ درصد به ثبت رسیده است، این پایین ترین نرخ رشد در میان شرکت های بورسی صنعتی در ماه پایانی بهار ۱۴۰۱ است. بررسی ها نشان می دهد رشد این گروه در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت حدود ۵ درصد منفی تر شده است، به بیان ساده تر وضعیت تولید بخش محصولات کاغذی وخیم تر شده است. در جایگاه دوم بدترین نرخ رشد خرداد ماه نیز با منفی ۱۶ درصد بخش صنایع غذایی قرار دارد، با وجود اینکه نرخ رشد این گروه در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت کمی از شدت منفی بودنش کاسته شده است اما هنوز هم وضعیت در صنایع غذایی مساعد نیست.

نرخ رشد تولید بخش کانی های فلزی نیز در خرداد ماه منفی برآورد شده است با این تفاوت که نسبت به اردیبهشت ماه شدت منفی بودن به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. رشد بخش های محصولات فلزی و برقی نیز در خرداد ماه منفی به ثبت رسیده است، این در حالیست که رشد این دو بخش در اردیبهشت ماه مثبت بوده است.

 رکوردزنی خودروسازی در بهار 1401

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....