تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 - 21:53
کد خبر : 49909

رشد بی سابقه هزینه وام مسکن در خرداد ماه +نمودار

رشد بی سابقه هزینه وام مسکن در خرداد ماه +نمودار

در هفته اخیر روند قیمت وام مسکن صعودی بوده و قیمت اوراق به مرز ۶۰ هزار تومان نزدیک تر شد. رشد روزانه هزینه اخذ وام دراین هفته در میان تمام روزهای ۱۴۰۰ بی سابقه بوده است اقتصاددان: هزینه وام مسکن تا ابتدای هفته اخیر روندی نوسانی را ثبت کرد. در این هفته اما ارقام مسیری

در هفته اخیر روند قیمت وام مسکن صعودی بوده و قیمت اوراق به مرز ۶۰ هزار تومان نزدیک تر شد. رشد روزانه هزینه اخذ وام دراین هفته در میان تمام روزهای ۱۴۰۰ بی سابقه بوده است

اقتصاددان: هزینه وام مسکن تا ابتدای هفته اخیر روندی نوسانی را ثبت کرد. در این هفته اما ارقام مسیری صعودی داشته و رکوردی جدید را در این حوزه به ثبت رسانید.

در انتهای هفته قبل قیمت متوسط هر ورق ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان به دست آمد که نهایتا در پایان این هفته به مرز ۶۰ هزارتومان نزدیک شد.

هزینه وام مسکن در هفته سوم خرداد ۱۴۰۰

در دریافت وام مسکن، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق هستند بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها از ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در روز شنبه به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در روز چهارشنبه افزایش پیدا کرد.

این رقم در ابتدای این دوره برای متاهلین ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثبت شده بود که در انتهای هفته با نزدیک به ۲ میلیون تومان افزایش در انتهای هفته به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تومان رسید. با توجه به اینکه نرخ سود واقعی به مبلغ اولیه پرداخت شده نیز وابسته بوده بنابراین با تغییر قیمت اوراق این رقم نیز تغییر خواهد کرد.

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند رفتاری همانند با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص مجموع هزینه هایی که مجردین باید در طول این سالها درقبال اخذ وام بپردازند باتوجه به قیمتهای روز چهارشنبه برابر با ۱۷۷ میلیون تومان و این رقم برای متاهلین برابر با ۳۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

رشد بی سابقه هزینه وام مسکن در خرداد ماه +نمودار

افزایش نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. با توجه به آنکه متقاضیان وام مسکن در قبال اخذ وام دو هزینه را پرداخت می کنند بنابراین دیگر نرخ سود در همان حد اسمی ۱۷٫۵ درصد نخواهد بود.

در همین خصوص نرخ سود برای متقاضیان از ۲۰٫۵ درصد روز شنبه ۱۵ خرداد به ۲۰٫۸ درصد در آخرین روزکاری هفته اخیر رسید. با این حساب نرخ سود همچنان از میزان اسمی خود در حال دورتر شدن است.اما اتفاق مهم این هفته در بررسی رشد روزانه قیمت وام رقم خورده است

رشد بی سابقه هزینه وام مسکن در خرداد ماه +نمودار

رکورد زنی رشد قیمت وام مسکن در سال ۱۴۰۰

از ابتدای سال جاری تا کنون همواره به دلیل تقاضای کمتر و بالاو پایین شدن های عرضه اوراق تقریبا قیمت وام روندی نزولی بود و درقالب اوقات در کانال ۵۰ هزار تومان ثبت شده است. در اتفاقی کم سابقه در هفته سوم خرداد اما قیمت هر کدام از برگه های تسه تقریبا ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده و به مرز ۶۰ هزار تومان رسید. روند رشد روزانه قیمت ها نشان میدهد که اوراق تسهیلات وام مسکن در ۲۱ خرداد ماه تقریبا ۶٫۹ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد روزانه و جهشی که متغیر خرید وام در این روز به ثبت رسانده رکورد بیشترین رشد قیمتها در روزهای سال جاری بوده است.

هم اکنون بررسی ها نشان می دهد که چنانچه رفتار افزایشی هزینه وام مسکن ادامه پیدا کند رشد روزانه آن نیز دوام داشته و در این صورت در کانال ۶۰ هزار تومان قرار خواهد گرفت.

رشد بی سابقه هزینه وام مسکن در خرداد ماه +نمودار

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....