تاریخ انتشار : جمعه 5 شهریور 1400 - 21:14
کد خبر : 58787

رشد اقتصاد دیجیتال در سال کرونا

رشد اقتصاد دیجیتال در سال کرونا

در این روزها که درگیری دنیا با ویروس کرونا ادامه دارد و هر روز خبری از موج تازه همه‌گیری در کشورهای مختلف منتشر می‌شود، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد گزارشی در مورد تأثیر همه گیری کرونا روی تجارت دیجیتال در دنیا ارائه داد. بر مبنای این گزارش در دنیایی که دسترسی مردم به

در این روزها که درگیری دنیا با ویروس کرونا ادامه دارد و هر روز خبری از موج تازه همه‌گیری در کشورهای مختلف منتشر می‌شود، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد گزارشی در مورد تأثیر همه گیری کرونا روی تجارت دیجیتال در دنیا ارائه داد.
بر مبنای این گزارش در دنیایی که دسترسی مردم به تکنولوژی‌های جدید دنیا بسیار محدود است و استفاده از فرصت‌های اقتصاد دیجیتال برای همه میسر نیست، در نتیجه همه گیری کرونا دنیا با چالش‌های بیشتری در مسیر دیجیتالی شدن روبرو شده است. البته باوجوداینکه همه گیری کرونا باعث شد تا سرمایه‌گذاری در توسعه تکنولوژیکی در بسیاری از کشورهای دنیا کاهش پیدا کرد، در کشورهایی که زیرساخت‌های دیجیتالی فراهم بود، فرصتی برای توسعه تجارت الکترونیک فراهم شد.
گزارش آنکتاد نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا با نرخ ۴.۳ درصد تنزل پیدا کرد و ارزش تجارت کالا هم با کاهش ۹ درصدی همراه بود. در این سال ارزش تجارت خدمات در جهان با افت ۱۵ درصدی همراه بود که نشان از بحران بزرگ در اقتصاد دنیا داشت. اما با وجود این شاخص‌های منفی، آمارها خبر از افزایش سهم تجارت الکترونیک در تجارت کالا و خدمات در دنیا دارد. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۴ درصد از تجارت دنیا به‌صورت الکترونیک انجام می‌شد ولی در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۱۷ درصد از تجارت دنیا در دنیای دیجیتال انجام می‌شد.
در کشور چین که اولین کشور درگیر با ویروس کرونا و اولین کشور کنترل‌کننده همه‌گیری کرونا در دنیا بود، سهم تجارت الکترونیک به کل تجارت در فاصله اوت سال ۲۰۱۹ تا اوت سال ۲۰۲۰ از ۱۹.۴ درصد به مرز ۲۴.۶ درصد افزایش پیدا کرد. در کشور قزاقستان خرده‌فروشی در فضای آنلاین در این بازه یک ساله از ۵ درصد کل تجارت کشور به مرز ۹.۴ درصد افزایش یافت.

دانلود اپلیکیشن‌های خرید آنلاین هم افزایش یافت

توصیه به خانه نشینی و پرهیز از حضور در محل‌های پر جمعیت سبب شد تا بسیاری از مردم دنیا در یک سال گذشته خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند. به همین دلیل دانلود اپلیکیشن‌های خرده‌فروشی آنلاین در دنیا با سرعت بالایی افزایش پیدا کرده است. دولت تایلند در گزارش اخیر خود اعلام کرد دانلود اپلیکیشن‌های تجارت آنلاین در این بازه یک‌ساله ۶۰ درصد رشد کرد. در این سال آموزش از راه دور، شرکت در کنفرانس‌های علمی آنلاین، شرکت در فضاهای تفریحی و سرگرمی دیجیتال و در نهایت خرید آنلاین با سرعت زیادی رشد کرد. نرخ رشد استفاده از فضای آنلاین در سال ۲۰۲۰ بالاتر از مجموع رشد در فاصله شش سال گذشته بود.
آنکتاد در این گزارش نوشت: باوجوداینکه همه گیری کرونا تأثیر منفی روی اقتصاد و تمامی بخش‌های زندگی ما داشته است ولی تأثیر آن روی اقتصاد دیجیتال مثبت بود. تجارت دیجیتال رشد کرد و سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن‌ها رشد کرد. در این سال توجه به‌ضرورت از میان برداشتن محدودیت‌ها و موانع تجارت الکترونیک در دنیا بیشتر شد و انتظار می‌رود این روند در سال‌های آتی هم ادامه داشته باشد.

تهدیدها و فرصت‌های اقتصاد دیجیتال در سال کرونا

 

نکته دیگری که در گزارش آنکتاد موردتوجه قرار گرفته است، تهدیدها و فرصت‌هایی است که اقتصاد دیجیتال در این سال فراهم کرده است. تهدیدهایی از محل حملات سایبری، کم بودن اطلاعات و مهارت افراد در استفاده از دنیای دیجیتال برای انجام کار و حتی خرید در فضای آنلاین، عدم وجود مهارت لازم در افراد در حفاظت از اطلاعات شخصی ایجاد می‌شود.
از جمله فرصت‌هایی که در سال گذشته در نتیجه توسعه اقتصاد دیجیتال ایجاد شد، به دلیل دسترسی به بازارهای وسیع‌تر و ارتباط برقرار کردن با افراد در سراسر دنیا ایجاد شد. در نتیجه توسعه فضای دیجیتال در سال گذشته سهم خرده فروشی آنلاین در دنیا رشد کرد و اقتصاد دیجیتال بزرگ‌تر شد.
البته در سال گذشته اتوماسیون و توسعه استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی در دنیا باعث شد تا شمار زیادی از نیروهای کاری ساده در دنیا بیکار شوند. رشد بیکاری و نگرانی در مورد کاهش درآمد مردم در این سال موجب شد تا دنیا با بحران بیکاری بزرگی روبرو شود. بحرانی که با افزایش آگاهی مردم نسبت به فضای دیجیتال و اطلاع یافتن در مورد امکان اشتغال در این شرایط می‌توان آن را کنترل کرد ولی در شرایط فعلی چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....