تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 20:20
کد خبر : 112315

رسوب پول در بانک مرکزی

رسوب پول در بانک مرکزی

در هفته های اخیر حجم تزریق پول از سوی بانک مرکزی در بازار باز به مراتب بیشتر از بازار شبانه بوده و در بازار بین بانکی تنها هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده بنابراین نرخ سود موزون عملیات بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی نیز برابر با ۲۱٫۰۱ درصد بوده و برای

در هفته های اخیر حجم تزریق پول از سوی بانک مرکزی در بازار باز به مراتب بیشتر از بازار شبانه بوده و در بازار بین بانکی تنها هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده بنابراین نرخ سود موزون عملیات بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی نیز برابر با ۲۱٫۰۱ درصد بوده و برای هفته های متوالی در این مرز ثابت باقی مانده است.

اقتصاددان: رسوب نقدینگی در عملیات بازار باز در بانک ها به حداکثر خود رسیده و رکوردی بی سابقه راثبت کرد. موضوعی که به اعتقاد بسیاری می تواند با بالا بردن پایه پولی در کشور موجب رشد تورم شود.

روند عملیات بازار باز در مسیری بی سابقه

روند عملیات بازار باز در هفته های اخیر مسیر بی سابقه را طی کرده است. در این بازار بانک ها با وثیقه اوراق از بانک مرکزی اقدام به استقراض نقدینگی می کنند. این اوراق تاریخ سررسید معلوم و نرخ سود مشخصی دارد که همواره از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. تاریخی که دوسال است همچنان هفت روزه بوده و نرخ سود آن در ماه های اخیر در ۲۱ درصد ثابت مانده است.
با این حساب پول قرض گرفته شده باید دوباره از سوی بانک ها به بانک مرکزی عودت داده شود.

در نهایت دادوستد بانک ها با بانک مرکزی در این معاملات، رسوبی را در بانک مرکزی به همراه دارد که مستقیما در پایه پولی قرار گرفته و می تواند موجب رشد این شاخص شود.

 رسوب پول در بانک مرکزی

رکوردزنی در مانده نقدینگی نزد بانک ها در عملیات بازار باز

در هفته منتهی به ۱۹ دی ماه، مجموعا ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در بازار باز تزریق شده و در مقابل ۱۰۷ همت از سوی بانک ها عودت داده شد.

در نهایت طبق آمار و ارقام در این هفته خالص عملکرد بانک مرکزی در این هفته بسط حدودا ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول بوده است این میزان پولی است که در این هفته نزد بانک ها رسوب کرده و هنوز برگشت داده نشده است.

به همین طریق کسر کل پولی که بانک ها در معاملات برگشت داده اند از مجموع بسط های شکل گرفته در این بازار نشان دهنده مانده نقدینگی نزد بانک ها خواهد بود. این رقم در هفته اخیر به حدود ۹۵ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

این بیشترین میزان این شاخص از نیمه سال گذشته تاکنون بوده است. شاخصی که مستقیما در پایه پولی محاسبه شده و با رشد این متغیر تورم‌ساز در کشور می تواند منجر به افزایش تورم شود.

این در حالی است که بانک مرکزی در نظر دارد تا با بالا بردن معاملات بازار باز از رشد نرخ بهره بین بانکی جلوگیری کرده و این نرخ را در مرز ۲۱ درصد ثابت نگه دارد.

ثبات نرخ سود موزون در عملیات بین بانکی

کلا بانک مرکزی در دو بازار می تواند پاسخ گوی نیاز نقدینگی بانک ها باشد. در بازار باز و بازار بین بانکی. در بازار باز نرخ سود تزریق پول در سطح ۲۱ درصد ثابت مانده و نرخ سود اعتبارات قاعده مند این نهاد در بازار شبانه نیز در مرز ۲۲ درصد سه سال است که تغییری نداشته است.

باتوجه به آن که در هفته های اخیر حجم تزریق پول از سوی بانک مرکزی در بازار باز به مراتب بیشتر از بازار شبانه بوده و در بازار بین بانکی تنها هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده بنابراین نرخ سود موزون عملیات بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی نیز برابر با ۲۱٫۰۱ درصد بوده و برای هفته های متوالی در این مرز ثابت باقی مانده است

 رسوب پول در بانک مرکزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....