تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 - 15:01
کد خبر : 57201

ردپای طالبان در افزایش قیمت دلار

ردپای طالبان در افزایش قیمت دلار

قیمت طلا در روز جمعه خود را بالا کشید. این امر در افزایش قیمت سکه و نه در کوچک شدن اندازه حباب آن منعکس شد. جهت کلی انتظارات در بازار سکه افزایشی است. اقتصاددان: قیمت دلار در هفته گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد و و بالای مرز حساس ۲۶ هزار و ۳۰۰

قیمت طلا در روز جمعه خود را بالا کشید. این امر در افزایش قیمت سکه و نه در کوچک شدن اندازه حباب آن منعکس شد. جهت کلی انتظارات در بازار سکه افزایشی است.

اقتصاددان: قیمت دلار در هفته گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد و و بالای مرز حساس ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان پایدار ماند. قیمت دلار بازار آزاد که در آخرین ساعات معاملات روز چهارشنبه روی ۲۶ هزار و ۵۲۰ تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز ۲۶ هزار و ۳۷۰ تومان بود.

قیمت دلار در ابتدای معاملات امروز قدری عقب‌گرد کرده بود، اما مرز ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست نداد. قیمت دلار در ادامه معاملات رشد کرد و در آخرین ساعات معاملات نیمه اول روز روی ۲۶ هزار و ۶۲۰ تومان قرار گرفت.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت دلار در این روزها را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد. ناآرامی‌ها در افغانستان و پیشروی طالبان در این کشور به عنوان یک نیروی صعودی بر قیمت دلار عمل می‌کند.

از سوی دیگر بانک مرکزی از طریق عرضه دلار در بازار متشکل نوسانات نرخ دلار را تعدیل می‌کند. در روزهای پایانی هفته گذشته مقدار عرضه دلار به طور معناداری از سطح متوسط بالاتر بود و باید دید آیا بانک مرکزی در هفته جاری نیز این رویه را ادامه خواهد داد یا خیر.

عدم اطمینان نسبت به مذاکرات احیای برجام و سیاست‌های دولت جدید ایران در مورد روابط تجاری، کنترل نرخ ارز، تدابیر مربوط به کسری بودجه و تورم نیز روند قیمت دلار در میان‌مدت و بلند مدت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بازگشت طلای جهانی

قیمت طلای جهانی در روز جمعه دو هفته قبل یک شوک منفی خورد و تا اواسط هفته گذشته نتوانست به مدار صعود برگردد، در روز چهارشنبه قیمت طلا قدری خود را بالا کشید و در آخرین ساعات معاملات آن روز در حوالی ۱۷۵۰ دلار قرار گرفت.

قیمت طلا در روز جمعه نیز تغییرات مثبت را به ثبت رساند و در آخرین ساعات معاملات روز جمعه در نزدیکی ۱۷۸۰ دلار قرار گرفت.

واکنش سکه به رشد قیمت طلا

شوک منفی قیمت طلای جهانی باعث شده بود که سکه امامی تحت فشار قرار گیرد و اندازه حباب آن بزرگ شود. اندازه حباب سکه در مقاطعی از هفته گذشته در نزدیکی ۷ درصد قرار گرفته بود.

قیمت سکه ظهر روز پنج‌شنبه در نزدیکی ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار داشت. رشد طلا در روز جمعه باعث شد قیمت سکه هفته را با ثبت تغییراتی مثبت آغاز کند. قیمت سکه امامی در حوالی ساعت ۱۱ صبح ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود. در این مقطع قیمت دلار ۲۶ هزار و ۴۳۰ تومان بود.

اندازه حباب سکه با این حساب نزدیک به ۶ درصد (۵٫۸۱ درصد ) به دست می‌آید. با افزایش قیمت طلای جهانی اندازه حباب سکه به صورت معنادار کاهش نیافت، بلکه قیمت سکه بالا رفت. این امر ناشی از وجود انتظارات افزایشی در بازار سکه بود.

قیمت سکه در ادامه معاملات باز هم رشد کرد و تا ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان نیز بالا رفت. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات نیمه اول امروز روی ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز قدری از نرخ عصر روز گذشته پایین‌تر بود. قیمت دلار بالای مرز حساس ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشت.

قیمت دلار در طول معاملات نیمه اول امروز رشد کرد و بالای قیمت عصر روز چهارشنبه قرار گرفت. قیمت طلای جهانی در روز جمعه قدری بالا کشید. اثر افزایش قیمت طلا نه در کوچک شدن محسوس اندازه حباب سکه، بلکه در افزایش قیمت آن منعکس شد. این امر از وجود انتظارات افزایشی در بازار حکایت دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....