تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1402 - 17:39
کد خبر : 127897

ربات ها به برگزاری حج کمک می کنند

ربات ها به برگزاری حج کمک می کنند

عربستان برنامه عملیاتی حج را اعلام کرد؛ مقامات این کشور می‌گویند «این بزرگترین عملیات حج پس از همه‌گیری کرونا است.» اقتصاددان: برای اولین بار از زمان همه‌گیری کووید -۱۹، میلیون‌ها زائر حج مناسک خود را در مسجدالحرام به جای خواهند آورد. عربستان پیش‌بینی کرده است امسال نزدیک به دو میلیون نفر در حج شرکت کنند.

عربستان برنامه عملیاتی حج را اعلام کرد؛ مقامات این کشور می‌گویند «این بزرگترین عملیات حج پس از همه‌گیری کرونا است.»

اقتصاددان: برای اولین بار از زمان همه‌گیری کووید -۱۹، میلیون‌ها زائر حج مناسک خود را در مسجدالحرام به جای خواهند آورد. عربستان پیش‌بینی کرده است امسال نزدیک به دو میلیون نفر در حج شرکت کنند. از ایران نیز حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر در حج حضور خواهند داشت.

مقامات مذهبی عربستان سعودی در یک نشست خبری برنامه‌های بزرگترین عملیات زیارتی را تشریح کردند. به گفته این مقامات، در حج امسال ۱۴ هزار نفر به همراه هزاران نیروی داوطلب در دو حرم مکه و مدینه مستقر خواهند شد تا به میلیون‌ها زائر و نمازگزار رسیدگی کنند.

رییس اداره کل امور حرمین شریفین در عربستان گفت که بزرگترین برنامه عملیاتی حج با تمرکز بر اهداف استراتژیک سال ۲۰۲۴ و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان انجام می‌شود.

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری است. عربستان سعودی در نظر دارد سالانه تعداد زائران و گردشگران را از ۸ میلیون تا ۸۰ میلیون افزایش دهد. همچنین قصد دارد زیرساخت‌ها، مانند فرودگاه‌های نو در جده و طائف و بزرگراه‌ها را توسعه دهد. افزون‌بر آن، توسعهٔ زیرساخت‌های شهر مکه و سرمایه‌گذاری در مناطق اطراف مسجدالحرام را نیز جز برنامه دارند.

عبدالرحمن السدیس ـ رییس اداره کل امور حرمین شریفین ـ در نشست خبری که توفیق الربیعه ـ وزیر حج و عمره عربستان ـ نیز حضور داشت، برنامه عملیاتی حج را تشریح کرد و گفت: خرسندیم برنامه عملیاتی خود را برای موسم حج امسال اعلام کنیم. انتظار می‌رود مسجدالنبی در مدینه، اکنون که همه‌گیری کووید-۱۹ به پایان رسیده است، میلیون‌ها زائر داشته باشد.

او افزود: برنامه عملیاتی حج مطابق با سیستم خدمات یکپارچه انجام خواهد شد. این طرح، بر اساس تجربیات حج‌های گذشته، یک سال در حال تهیه بوده است. بر اساس آن هزاران فرصت داوطلبانه فراهم خواهد شد و ۳۰۰ هزار جلد قرآن در مسجد جامع مکه و مسجد النبی در مدینه توزیع خواهد شد. بیش از ۳۵ هزار ساعت کارگاه آموزشی روخوانی و حفظ قرآن همراه با پخش شبانه‌روزی علمی و توجیهی به ۱۰ زبان برگزار می‌شود و تمهیداتی برای ارائه خدمات ترجمه، راهنمایی و پاسخ به سؤالات زائران به ۵۱ زبان اندیشیده شده است.

رییس اداره کل امور حرمین شریفین گفت: در کارهای داوطلبانه، بیش از هشت هزار فرصت داوطلبانه در حرمین شریفین در ۱۰ حوزه و بیش از ۲۰۰ هزار ساعت داوطلب در حج فراهم شده است.

«السدیس» گفت: هدف ریاست جمهوری عربستان توزیع ۴۰ میلیون لیتر آب زمزم در حرمین شریفین (مکه و مدینه) از طریق بیش از ۳۰ نقطه و حداقل دو میلیون بطری در روز است. علاوه‌بر این از فناوری دیجیتال، اپلیکیشن‌ها و روبات‌ها برای کمک به بهبود تجربه عبادت‌کنندگان استفاده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....