تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 22:30
کد خبر : 61575

راهبردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه صنعت و تجارت

راهبردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه صنعت و تجارت

فرهاد تقوامنش در خصوص راهبردهای ساماندهی برخی چالش‌های کنونی صنعت و تجارت بیان داشت: اگرچه همسو بودن سیاست‌های تجاری و صنعتی در اولویت قرار دارد اما باید در این مسیر به اجرای صحیح استراتژی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت توجه ویژه داشت. فرهاد تقوامنش تحلیلگر ارشد صنایع و معادن و فضای کسب و

فرهاد تقوامنش در خصوص راهبردهای ساماندهی برخی چالش‌های کنونی صنعت و تجارت بیان داشت: اگرچه همسو بودن سیاست‌های تجاری و صنعتی در اولویت قرار دارد اما باید در این مسیر به اجرای صحیح استراتژی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت توجه ویژه داشت.

فرهاد تقوامنش تحلیلگر ارشد صنایع و معادن و فضای کسب و کار با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با رویکرد جدیدی در حوزه صنعت و تجارت می‌تواند تحول آفرینی کند و براین اساس باید اولویت‌هایی را در نظر بگیرد، عنوان کرد: باید پذیرفت زمانی در تجارت می‌توان به رشد دست یافت که صنعت هم به موازات آن مسیر توسعه را طی کند و البته عکس این موضوع نیز وجود دارد. بر این اساس با چنین تعریفی، سیاست‌هایی در حوزه تجارت و صنعت باید اتخاذ شود که به یکدیگر ضربه نزنند. از این‌رو ضروری است، سیاست‌های تجاری در راستای رشد صنعت باشد و سیاست‌های تجاری هم بتواند توسعه صنعتی را رقم بزند

استراتژی جایگزینی واردات

تقوامنش افزود: بدین جهت در مقطع فعلی یکی از محورهایی که باید به آن توجه مضاعف شود، ساماندهی سیاست واردات است. دولتمردان باید تلاش کنند که استراتژی جایگزینی واردات ادامه پیدا کند و از صنایع داخلی حمایت شود. بر این اساس واردات با هدف تأمین نیازهای ضروری کشور در صورت نداشتن امکان تولید داخل مد نظر قرار گیرد.

تولید برای صادرات

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  وی داشتن نگاه صادراتی بلندمدت را به عنوان یک پیش شرط ضروری در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی برشمرد و گفت: برای تحقق چنین امری، تولیدکنندگان باید خود را ملزم به تولید کالای صادراتی کنند؛ تولید برای مصرف داخلی استراتژی قابل قبولی نیست چرا که با این رویکرد نمی‌توان وارد بازار جهانی شد و با سایر کشورها رقابت کرد.

امکان کاهش رانت و فساد

این تحلیلگر صنعت و فضای کسب و کار در خصوص راهبردهای ساماندهی برخی چالش‌های کنونی صنعت و تجارت بیان داشت: اگرچه همسو بودن سیاست‌های تجاری و صنعتی در اولویت قرار دارد اما باید در این مسیر به اجرای صحیح استراتژی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت توجه ویژه داشت.

تقوا منش تأمین نقدینگی تولید از ظرفیت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه را مورد تأکید قرار داد و گفت: البته در این روند سیستم‌های مالیاتی هم باید در جهت رشد تولید باشد. وی برخورد قانونی و قاطع با فعالیت‌های نامولد را مد نظر قرار داد و افزود: اجرایی شدن این دیدگاه یکی از راهکارهای مطلوب برای کاهش رانت و فساد به‌شمار می‌آید. در شرایط کنونی فعالیت‌های نامولد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد سود دارند و سود تولید کمتر از ۲۰ درصد است. تداوم این روند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

تمرکز ویژه بر اهلیت اقتصادی و فنی

تقوامنش اجرا نشدن منطقی فرامین اصل ۴۴ را به عنوان پاشنه آشیل بحران اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن صحیح این الگوی مدرن اقتصادی بسیاری از چالش‌های کنونی تحریم‌های ظالمانه کاهش می‌یافت. اگرچه در این خصوص حرکت به سمت کوچک سازی دولت و کاهش قابل توجه تصدیگری پیشنهاد می‌شود، اما باید در نظر داشت که در روند اجرای خصوصی‌سازی باید درشاخص‌های اهلیت اقتصادی و فنی متقاضیان تجدید نظر اساسی شود تا شاهد تکرار بحران‌های واگذاری‌های چند سال اخیر نباشیم.

ضرورت ایجاد بانک‌های توسعه‌ای

این تحلیلگر صنعت و فضای کسب و کار با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های بنگاه‌های اقتصادی بر تولید رقابتی متمرکز شود، تصریح کرد: بر این اساس بانک‌ها نیز باید تغییر رویه در سیاست‌های خود دهندو از بنگاه داری خارج و برحمایت جدی از تولید متمرکز شوند. در مجموع برای تحقق این دیدگاه ضروری است که به سمت ایجاد بانک‌های توسعه‌ای برویم که آنها در خدمت تولید باشند؛ بانکی که نمی‌تواند چنین خدمتی را بدهد بهتر است که کرکره آن پایین کشیده شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوستدار ایران چهارشنبه , ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

درود بیکران
چرا از توانایی های این برادر بزرگوار (جناب دکتر فرهاد تقوامنش) در کابینه دولت استفاده نمی شود
تعجب آوره بخدا … مگه چند تا از این مدیرهای پاکدست، تلاشگر و خستگی ناپدر، باالاخص متخصص و متفکر حوزه صنعت و معدن و تجارت هستن همین کارارو می کنیم می پرن اونوره آب
واقعا جای تاسف هست بحال کشور ، قدر افراد دلسوز و سالم را نمی

حسینی شنبه , ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶

دکتر فرهاد تقوامنش یکی از خوبان عالم هستن هم از نظر اخلاق مداری، انسانیت و هم از نظر مدیریت… ایشان یکی از مدیران جهادی و تو حوزه صنعت ، معدن،تجارت و سیاست بسیار توانمند و متخصص هستن
شاید بخاطر اینکه رئیس ستاد صمت تهران آقای رئیسی بودن استفاده نشده

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....