تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 21:26
کد خبر : 98582

رابطه پای مرغ با اقتصاد دانش بنیان

رابطه پای مرغ با اقتصاد دانش بنیان

مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivicoo.ir پس از ده ها سال تجربه علمی کاربردی به این نتیجه رسیده است اگر شفافیت در دولت مردمی و ایران قوی نهادینه نشود ، پس از گذشت چهل و سه سال از انقلاب ، همچنان در خانه اول باقی می مانیم و شبکه های رانت و مافیا

مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivicoo.ir پس از ده ها سال تجربه علمی کاربردی به این نتیجه رسیده است اگر شفافیت در دولت مردمی و ایران قوی نهادینه نشود ، پس از گذشت چهل و سه سال از انقلاب ، همچنان در خانه اول باقی می مانیم و شبکه های رانت و مافیا بر کشور مسلط و تداوم حکمرانی خواهند نمود ، برای نمونه ، در اواسط دهه هفتاد برای اولین بار کتاب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی علمی کاربردی را در دو جلد ۸۵۰ صفحه بعد از حدود دو سال تهیه و منتشر نمودیم ، اکثر اطلاعات را در اختیار داشتیم ولی حدود سی درصد الباقی اطلاعات را با جلساتی که با روسا و مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گذاشته شد بدست آوردیم ولی ، برای ارایه لیست شفاف فعالین تولیدی ، اقتصادی ، خدمات وابسته و…طفره می رفتند ، می فرمودند ، اگر ما اسامی سرمایه گذاران و کارخانه ها و کارگاه هایی که تاسیس کرده و یا خواهند نمود را برای درج در کتاب بدهیم ، بازار آن سرمایه گذار به هم خواهد خورد و رقبای دیگر وارد میدان می شوند و…، به مدیران ارشد مناطق آزاد و ویژه می گفتیم خوب این چه نوع منطقه آزادی است که شفاف سازی در آنها وجود ندارد و الی آخر…به هر حال با انواع شگرد و طرفند ، بدست آوردیم و کتاب به چاپ رسید و منتشر شد ، جالب اینجاست ، به خاطر اینکه هنوز صنعت اینترنت وارد ایران نشده بود ، درخواست برای خرید کتاب بعد از دو سال بیشتر شد ولی به علت با صرفه نبودن چاپ مجدد نشد ، و متوجه شدیم کتاب مذکور در کتابخانه حسبنیه ارشاد خیابان شریعتی موجود است و شده کتاب مرجع و آن را به بیرون برای مطالعه نمی دهند ، از آن زمان جرقه اهمیت نشر داده ها و تولید ، تامین ، مدیریت و پشتیبانی محتوا با توجه به انفجار اطلاعات پس از ورود اینترنت به ایران از اوایل دهه هشتاد در دستور کار قرار گرفت و به مرور مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivicoo.ir تاسیس و راه اندازی شد

حال پس از گذشت بیش از دو دهه از آن تاریخ ، چرا نام مرکز بسته بندی پای مرغ که صادرات داشته ، توسط سازمان نظام پزشکی استان لرستان ، اعلان نشده ، اصلا این روش صادرات و واردات مقطعی ورانتی و مافیا برای کشور خروجی داشته یا ….برای نمونه اکثر محصولات صادراتی ایران از شرکتهای پتروشیمی و وابسته به نهادهای دولتی است ، آنهم محصولاتی که ارزش افزوده آن از محل نفت و گاز خام بسیار پائین است با آن همه خواب سرمایه و سرمایه گذاری اولیه و کارمند ، مثل پتروشیمی شازند و…

 پیشنهاد مجمع اندیشکده ها

از طرف وزارت صمت ، یک سامانه شفاف صادرات و واردات که همه مردم بتوانند به آن مراجعه کنند و آماری را بدست آورند راه اندازی شود ، البته به شرطی که طبق معمول کاسبان تحریم نگویند محرمانه است و اگر افشا شود دشمنان سوء استفاده خواهند نمود ، اگر اینطور باشد ، صدها سال آینده ایران همچنان در جنگ اقتصادی خواهد بود ، چونکه  رقابت در اقتصاد ، تولید ، خدمات ، صادرات ، در اصل همان کلمه محترمانه  جنگ اقتصادی است ، که تمامی نخواهد داشت ، کلیه اطلاعات محصولات صادرات و واردات کشورهای جهان را در اختیار داریم ، بسم الله.

حکمرانی و مدیریت یک علم پیچیده است

 

مزیت های پای مرغ

تولید پوست مصنوعی ، داروهای بیولوژیکی، ژلاتین، ژله و اسپری شده و… از پای مرغ می‌تواند گزینه‌های مناسب اقتصادی باشد.

در این تحقیق محصولات با کیفیت بالا از منابع طبیعی به دست آمد. کیفیت حسی، خصوصیات شیمیایی و خواص فیزیکی ژلاتین استخراج شده از پای مرغ ، که با ژلاتین های تجاری مقایسه شد. فرآیند استخراج با استفاده از اسید استیک در غلظتی از ۰٫۳۱۸٪ تا ۳٫۶۸۲٪، زمان پردازش بین ۱٫۰ ساعت و ۸٫۴ ساعت و دمای استخراج بین ۴۳٫۳ درجه سانتیگراد تا ۷۶٫۸ درجه سانتیگراد انجام شد. پس از پایان هر آزمایش، بازده اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که در بهترین شرایط، بازده استخراج کلاژن بالای ۸ درصد بود و شامل ۷۸٫۵۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم پروتئین بود. کلاژن تجزیه و تحلیل شده توسط ICP-MS از ۹۹٫۴۴ درصد مواد معدنی درشت تشکیل شده است که برای سلامت انسان اهمیت زیادی دارند. تجزیه و تحلیل ATR-FTIR نشان داد که تقریباً ۷۰٫۹۰٪ از کل پروتئین پای مرغ کلاژن است، در حالی که در ژلاتین تجاری فقط ۳۰٫۳۱٪ کلاژن است.

هنگام مقایسه ژلاتین مرغ با ژلاتین تجاری، اکثر ویژگی های حسی مشابه بودند و ژلاتین مرغ توسط بیش از ۸۰٪ از مصرف کنندگان پذیرفته شد. علاوه بر این، فیلم‌های کلاژن به‌دست‌آمده از پای مرغ ، جذب آب، بو و ویژگی‌های بافتی مشابه مواد تجاری مانند لاتکس و سلوفان را نشان دادند. در نتیجه، به دلیل شباهت آن به پوست انسان، می توان از آن به عنوان یک درمان زیستی استفاده کرد

تقاضا و الزامات مصرف کنندگان و مقررات بین المللی برای محصولات غذایی اغلب به سمت محصولات سالم با کیفیت بهتر متمایل است. این نیازها شامل غذاهایی با ارزش غذایی بالا (مانند فیبر، پروتئین و ریز مغذی‌ها) و غذاهایی با جنبه‌های حسی عالی، کالری کمتر و با قند، نمک، چربی و سایر ویژگی‌های نامطلوب کم است. این سناریو تحقیقاتی را برای کشف منابع جدید غذا و استفاده از محصولات جانبی یا ضایعات تحریک کرده است. به این دلایل، علاقه به این محصولات غذایی جدید به نام غذاهای کاربردی وجود دارد.

در این زمینه، کلاژن و ژلاتین استخراج شده از منابع طبیعی در بسیاری از کاربردها به عنوان افزودنی های غذایی نشان داده شده اند و اخیراً در زمینه های دارویی و پزشکی مورد بررسی قرار گرفته اند. معمولاً محبوب‌ترین محصول تجاری ژلاتین پستانداران (خوک و گاو) است که به دلیل نگرانی‌های اجتماعی-فرهنگی و بهداشتی، گاهی در معرض محدودیت‌ها و تردیدهای بیشتری در بین مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. با این حال، به دلیل ارزش غذایی آن، تقاضا برای کلاژن و ژلاتین از پوست خوک از سال ۱۹۹۰ به تدریج در حال افزایش است . علاوه بر این، اخیراً مطالعات سایر منابع طبیعی برای کلاژن و ژلاتین از جمله پای اردک، ماهی و مرغ را مورد بررسی قرار داده است.

بنابراین، کلاژن و ژلاتین از منابع طبیعی مانند پای مرغ مستحق توجه ویژه است، زیرا اگرچه پای مرغ در کشورهای مختلف مواد زائد محسوب می شود، اما حاوی مواد مغذی مهمی است و دارای خواص مفید ضروری برای سلامتی است. در برزیل، پای مرغ به عنوان ضایعات صنعت طیور در نظر گرفته می شود، زیرا مصرف کنندگان برزیلی عادت به استفاده از محصولات جانبی مرغ مانند پای مرغ و لاشه ندارند .

بزرگترین تولید کننده مرغ در جهان ایالات متحده آمریکا است. برزیل به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گوشت مرغ از چین پیشی گرفت و در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید و در سال گذشته به بیش از ۱۳ میلیون تن رسید . با این حال، این قیمت تجاری بسیار پایینی را برای محصولات جانبی مانند پای مرغ، پر، پوست و استخوان ایجاد می کند. اگر مشخص شود که کلاژن جزء این محصولات فرعی است، تولید پوست مصنوعی، داروهای بیولوژیکی، ژلاتین، ژله و اسپری شده از پای مرغ می‌تواند گزینه‌های مناسب اقتصادی باشد.

محصولات اصلی صنعت طیور شامل حیوانات زنده، تخم مرغ و تکه های مختلف گوشت است. برخی از محصولات جانبی نیز معمولاً از لاشه، سبوس گوشت، پودر استخوان و پرها تولید می شوند تا ارزش افزوده به محصولات داشته باشند . در این راستا، مطالعاتی برای بهبود کیفیت و ارزش افزوده محصولات طیور از جمله با معرفی تکنیک های جدید برای جلوگیری از آلودگی میکروبی گوشت طیور انجام شده است ، روش‌های دیگر شامل بهبود در رژیم غذایی حیوان برای بهبود کیفیت گوشت و عملکرد لاشه است . استفاده از تکنیک های پرتو فرابنفش، مادون قرمز و گاما و تکنیک های بینایی کامپیوتری نیز برای کنترل کیفیت سینه مرغ استفاده شده است . در نهایت، این منجر به توسعه محصولات جدیدی مانند پخش ژله و شکلات از کلاژن پای مرغ شده است

 صادرات پای مرغ به قژاقستان ۳۰/۵/۱۴۰۱

علاوه بر پای مرغ، خوراک ‌ماهیان از دیگر فرآورده های تولیدی استان لرستان است که به سایر کشورها صادر خواهند شد.
مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۶۵ تن پای مرغ فرآوری و بسته بندی شده در یکی از مراکز بسته بندی استان به کشور قرقیزستان صادر شد.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان لرستان، “مصطفی زبردست” اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته و کسب کد IR توسط یک مرکز تولیدی استان زمینه صادرات پای مرغ از استان لرستان به کشور قرقیزستان ، فراهم شده است.

وی یکی از سیاست های اداره کل دامپزشکی را تسریع در روند صادرات در خصوص کلیه مواد خام دامی تولیدی در استان به سایر کشور های منطقه عنوان کرد.

مدیر کل دامپزشکی لرستان افزود: این اقدام علاوه بر تقویت و حمایت از مشاغل استان سبب ارز آوری حداکثری و حضور پررنگ استان لرستان در بازار های جهانی خواهد شد.

زبردست گفت: علاوه بر پای مرغ، خوراک ‌ماهیان از دیگر فرآورده های تولیدی استان لرستان است که به سایر کشورها صادر خواهند شد.

 

از سرگیری صادرات پای مرغ به چین

۱۳۹۴/۰۶/۷  رئیس سازمان دامپزشکی از بسترسازی برای آغاز صادرات پای مرغ و دیگر محصولات پروتئینی به چین خبر داد.

مهدی خلج همچنین درخصوص وضعیت صادرات محصولات و فرآورده‌های پروتئینی اظهار کرد: طی سال گذشته بیش از ۳۱ هزار مجوز بهداشتی صادرات محصولات فرآورده‌های پروتئینی از سوی سازمان دامپزشکی صادر شد و در همین بازه زمانی نیز حدود ۷۵۰۰ مجوز واردات نیز داده شده است.

خلج با اشاره به صدور ۶۴۰ هزار مجوز بهداشتی برای صادرات دام زنده سبک در پنج ماهه نخست امسال ادامه داد: پروتکل بهداشتی بین ایران و روسیه در مراحل نهایی قرار دارد و کد EC برای تعداد قابل توجهی از فرآورده‌های شیلاتی صادر شده است.
به گفته وی، اخیرا اولین محموله ۲۰ تنی میگو به روسیه صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی ضمن اظهار امیدواری از فراهم‌سازی بستر برای صادرات فرآورده‌های طیور به روسیه اظهار کرد: ممنوعیت صادرات به عراق نیز هفته گذشته حل شد و با پاکستان و آذربایجان برای صادرات در مراحل نهایی مذاکرات هستیم.

خلج از انجام مذاکرات نهایی برای صادرات انواع محصولات پروتئینی به چین خبر داد و گفت: در این زمینه اولین پرسش‌نامه ارسال شده از سوی چین تکمیل و برای آنها ارسال شد و دومین پرسش‌نامه در حال ارسال است که بتوانیم شرایطی برای صادرات مستقیم محصولات و فرآورده‌های طیور به این کشور ایجاد کنیم

و کسانی هم که خواستار صادرات پای مرغ به این کشور هستند نیز پس از این مذاکرات می‌تواند در این راستا اقدام کند.

 

 خلاصه تاریخچه پای مرغ در ایران

 

تولید و عمل آوری پای مرغ به منظور صادرات، صنعت نسبتاً جدیدی است که از اواسط دهه هفتاد در ایران رواج یافته است. پیش از آن اغلب پای مرغ حاصله از کشتارهای طیور به جز مقدار اندکی که به مصرف خوراک داخلی می رسید الباقی در واحدهای تبدیل ضایعات جهت خوراک طیور فرآوری می شد که این امر بازدهی سود بسیار کمی داشت.
از اوایل دهه هفتاد شمسی چند شرکت ایرانی اقدام به فرآوری و تولید پای مرغ به منظور صادرات نمودندکه به عنوان پیشتاز این امر باید به شرکت ایران تیهو اشاره کرد که نخستین بار به طور صنعتی و پیشرفته و در حجم انبوه به راه اندازی سالن تولید و فرآوری پای مرغ نمود و با جمع آوری پای مرغ از کشتارگاه ها و فرآوری و صادرات آن گام مهمی را در راستای شکوفایی این صنعت برداشت.
در ابتدا به علت شرایط داخلی و عدم وجود تکنولوژی مربوطه، بخش عمده ای از پروسه تولید توسط دست انجام می گرفت و از آنجا که ماشین آلات وارداتی به علت شرایط ویژه این صنعت در ایران و جدایی واحدهای عمل آوری از کشتارگاه ها قابل استفاده عملی نبود، با گذشت چند سال صنعتگران ایران از جمله  شرکتهایی اقدام به طراحی ماشین آلات مورد نیاز نمودند.
اینک به ویژه با توجه به افزایش نرخ ارز و رونق صادرات، این رشته تولیدی تبدیل به صنعت پویایی گردیده است که در سراسر کشور تعداد زیادی از افراد را در چرخه خود مشغول و منتفع داشته و منجر به تأسیس واحدهای تولید بسیار شده است.

مشکلات صادرات پای مرغ

مقصد اغلب محموله های پای مرغ صادر شده از سراسر جهان، کشور چین می باشد که این ماده غذایی یکی از مواد پروتئینی مورد علاقه آنان می باشد و به طرق مختلف در غذاهای سنتی خود آن را طبخ می نمایند. در صادرات این محصول به کشور چین و… دو مشکل مهم وجود دارد:

الف – عدم توجه صادرکنندگان به کیفیت

با توجه به اینکه بسیاری از صادرکنندگان ایرانی هنوز به طور عادت به پای مرغ به عنوان یک ماده غذایی بی ارزش نگاه می کنند، در فرآوری آن دقت لازم را به عمل نمی آورند و به مواردی همچون بار آلودگی، عدم وجود محصول معیوب و شرایط انجماد استاندارد آن توجه نمی کنند لذا در مقصد دچار مشکل می شوند به طوری که بسیاری از اوقات محموله را با قیمت بسیار نازل به فروش می رسانند یا بعضا محموله صادر شده توسط مراجع قانونی کشور چین و… ضبط و معدوم می گردد.

ب –دوره های وقفه در صادرات

به علت عدم عقد پروتکل قانونی مبنی بر صادرات پای مرغ از ایران به چین و…، کل محموله های صادره به طور غیر مستقیم از بنادر ثالث به آن کشور صادر می شود که هر از گاهی این موضوع با تغییر قوانین کشور چین و… منجر به وقفه های ادواری در امر صادرات می گردد. در نتیجه شرکت هایی که اقدامات لازم از جمله کاهش تولید یا تامین سرمایه در گردش لازم را نکرده باشند دچار مشکل می شوند.
جدا از مشکلات مذکور، تولید پای مرغ به منظور صادرات از ضریب سود بسیار بالاتری از سایر رشته های مشابه برخوردار است و با در نظر گرفتن مدیریت مطلوب و هم چنین ظرفیت تولید مناطق مختلف جغرافیایی سرمایه گذاری در این رشته توصیه می شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....