تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1401 - 22:16
کد خبر : 92391

رابطه دو طرفه مذاکرات و دلار

رابطه دو طرفه مذاکرات و دلار

 نرخ دلار امروز در بازار آزاد ارز (منظور همان نرخ غیررسمی مد نظر دولت و بانک مرکزی است) مسیر نزولی را در پیش گرفته است و برخی از فعالان بازار ارز احتمال افت بیشتر نرخ دلار را به واسطه اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای محتمل می‌دانند. تقریبا بر همه فعالان اثر مذاکرات و اخبار مذاکرات

 نرخ دلار امروز در بازار آزاد ارز (منظور همان نرخ غیررسمی مد نظر دولت و بانک مرکزی است) مسیر نزولی را در پیش گرفته است و برخی از فعالان بازار ارز احتمال افت بیشتر نرخ دلار را به واسطه اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای محتمل می‌دانند. تقریبا بر همه فعالان اثر مذاکرات و اخبار مذاکرات هسته‌ای بر نرخ دلار آشکار است. در این میان شاید کمتر به اثر نوسان نرخ دلار بر شروع و پایان مذاکرات هسته‌ای توجه می‌شود. دلار در یک سال گذشته هر بار اوج گرفته است اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شده است و شاید همین دو دوره گذشته (دی ۱۴۰۰ و وضعیت فعلی) به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. منظور این است که هر جا نرخ دلار در بازار آزاد ارز (همان بازار غیررسمی مدنظر رییس بانک مرکزی) اوج گرفته است تلاشی برای آغاز دوباره مذاکرات مشاهده شده است. شاید همزمان بودن نوسان نرخ دلار و اخبار مذاکرات اتفاقی باشد ولی به هر حال این موضوع چندین بار مشاهده شده است.

اثرپذیری دلار از نتیجه مذاکرات مشخص است

یکی از نکات بدیهی که شاید در سال‌های گذشته مقاومتی در برابر آن وجود داشت اثرپذیری دلار از مذاکرات هسته‌ای است. حافظه فعالان اقتصادی از همزمانی نوسان شدید نرخ دلار و جهش نرخ تورم با تحریم اقتصاد کشور به تنهایی شاید برای حساسیت بالای ارز به اخبار مذاکرات کافی است. در خصوص اثر واقعی مذاکرات بر بازار ارز هم مشخصا تحریم‌ها در مرحله اول با کاهش ارزهای نفتی به صورت همزمان کسری تراز تجاری را تقویت می‌کند و همچنین بر شدت کسری بودجه دولت می‌افزاید و این موضوع نیز به تنهایی برای توجیه اثر واقعی تحریم بر نرخ دلار کافی است. بر این اساس تقریبا برای همه اثر منفی تحریم بر التهاب بازار ارز و اقتصاد کشور مشهود است. این موضوع البته به هیج وجه ناکارآمدی سیاست‌گذاری اقتصادی را رد نمی‌کند و شکی در وضع بد سیاست‌گذاری اقتصاد کشور در چند دهه گذشته نیست.

مذاکرات از دلار اثر می‌پذیرد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  گرچه اثر دلار از مذاکرات مشخص است اما یک فرضیه دیگر این‌که آیا مذاکرات نیز از روند نرخ دلار اثر می‌پذیرد؟ به یک سال گذشته که نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که دقیقا زمانی‌که دلار در سطوح بسیاری پایینی قرار داشته است و در عین حال اخبار مذاکرات کاملا مثبت و نوید یک توافق زودهنگام وجود داشته ناگهان اخبار بد از مذاکرات منتشر شده است (به افت نرخ دلار در خرداد ۱۴۰۰ و انتظار برای نهایی شدن توافق هسته‌ای توجه کنید). پس از آن دلار دوباره با توقف مذاکرات به واسطه انتخابات ریاست جمهوری ایران اوج گرفت و با رشد نرخ دلار بود که چند ماه با تاخیر دوباره مذاکرات آغاز شد. در ادامه اما دوباره مذاکرات متوقف شد و دلار در بازار ارز اوج گرفت. همزمان با اوج‌گیری نرخ دلار در بازار آزاد بود (در دی‌ماه ۱۴۰۰) که دوباره خبر از آغاز مذاکرات در ماه‌های پایانی سال منتشر شد. با این حال در سال ۱۴۰۰ مذاکرات به نتیجه نرسید و دلار دوباره اوج گرفت تا این‌که در هفته‌های گذشته دلار از سقف تاریخی عبور کرد. نرخ دلار غیررسمی به بیش از ۳۳ هزار تومان رسید. حالا دوباره در پایان هفته گذشته شاهد اخبار از احتمال آغاز دوباره مذاکرات هستیم. این موارد باعث شده که این شائبه ایجاد شود که علاوه بر اثرپذیری دلار از نتیجه مذاکرات، نرخ دلار نیز بر روند مذاکرات و تصمیمات مذاکره‌کنندگان اثرگذار است.

دلار این بار در انتظار نتیجه می‌ماند؟

حالا سوال این است که این بار هم دلار با انتظار برای احیای برجام مسیر تند نزولی را در پیش می‌گیرد؟‌ در صورت نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات هسته‌ای مشابه دوره‌های قبل واکنش نرخ دلار چگونه خواهد بود؟‌

کارشناسان عنوان می‌کنند که با توجه به حافظه و تجربه یک سال گذشته فعالان بازار ارز از مذاکرات بی‌نتیجه، احتمالا نرخ دلار صرفا با اخبار مثبت مذاکرات افت محسوس را تجربه نکند و در انتظار نتیجه مشخص از مذاکرات بماند. در عین حال این موضوع مطرح می‌شود که نگرانی اصلی از آن‌جاست که این بار اگر مذاکرات به نتیجه نرسد میزان التهاب در بازار ارز به مراتب از هفته‌های گذشته بیشتر خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....