تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 12:49
کد خبر : 128072

رئیس جمهور: نرخ واقعی ارز را مشخص می‌کنیم

رئیس جمهور: نرخ واقعی ارز را مشخص می‌کنیم

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۷ خرداد ۱۳۶۳؛ اعلام شرایط واگذاری ۲۹۰۰ دستگاه آپارتمان در شهرک آپادانا

چگونگی مشارکت بانک مسکن در امر خانه‌سازی، فروش خانه‌های ساخته شده و دریافت سپرده‌های جدید مردم اعلام شد.

جواد بستانیان، مدیرعامل بانک مسکن درباره فروش خانه های ساخته‌شده توسط این بانک و واگذاری آن به متقاضیان گفت: براساس تصویب هیات مدیره بانک، خانه هایی که بانک احداث می کند به صاحبان پس‌انداز واگذار خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری حدود ۳۰۰۰ دستگاه از این واحدهای مسکونی فروخته و یا پیش‌فروش خواهد شد که در چند مرحله به صاحبان حساب پس‌انداز مسکن واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: حداقل شرایط واگذاری این واحدها به متقضایان داشتن امتیاز استفاده از تسهیلات، به میزان سه میلیون ریال در حساب پس‌انداز برنامه‌ای و یا حساب پس‌انداز مسکن، داشتن حداقل ۲ فرزند تحت تکفل، مجوز خرید مسکن و نداشتن واحد مسکونی برای خود و همسر و فرزندان تحت تکفل متقاضی از سال ۱۳۵۸ به بعد می‌باشد که با توجه به اولویت‌ها مرحله اول واگذاری آن به زودی در روزنامه‌های کشور اعلام خواهد شد.

۱۷ خرداد ۱۳۷۳؛ رئیس‌جمهور: نرخ واقعی ارز را مشخص می‌کنیم

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در گفت و گوی مطبوعاتی و رادیو و تلویزیون گفت: سیاست‌های جدیدی که از هفته قبل به اجرا درآمده، به دنبال سیاست‌های تک‌نرخی شدن ارز است و بنا داریم که با متعادل کردن عرضه و تقاضا، نرخ واقعی ارز را مشخص کنیم.

ایشان افزود: پیش‌بینی می‌شود که نرخ ارز در روزهای آینده پایین‌تر از نرخ فعلی ارز در بازار آزاد باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست خصوصی‌سازی در کشور سوال کرد، رئیس جمهوری در پاسخ اظهار کرد: خصوصی‌سازی سیاستی است که از برنامه اول آغاز شده و در برنامه دوم نیز ادامه خواهد یافت و ما این سیاست را براساس قانون اسلامی به طور تدریجی انجام می دهیم.

رئیس جمهوری درباره جلب مشارکت سرمایه گذاری خارجی گفت: اجرای این سیاست براساس قوانین ما مانعی ندارد و کسانی که مایل باشند در محدوده قانون اساسی سرمایه گذاری کنند، پذیرفته می شوند.

بسیجیان می‌توانند در فعالیت های اقتصادی مشارکت فعال داشته باشند

سردار سرتیپ افشار، فرمانده نیروی مقاومت بسیج با حضور در بیمه مرکزی ایران و شرکت در گردهمایی ماهانه فرماندهان پایگاه‌های بسیج وزارت امور اقتصادی و دارایی و ادارات تابعه، بار دیگر به هدف اصلی تشکیل بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج یک نهاد برخاسته از بطن مردم است؛ بنابراین همیشه آمادگی لازم برای مقابله با توطئه‌های داخلی و خارجی را داشته و خواهد داشت.

برادر افشار ضمن تاکید بر حضور بسیجیان در تمام فعالیت‌های اجتماعی آنها را به شرکت فعال و جدی در ارائه طرح‌های اقتصادی منطبق با اهداف و استراتژی سازمان‌های متبوع خود فراخواند و اظهار کرد: شما بسیجیان که مشغول کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان های تابعه آن هستید، می‌توانید با مشارکت در ارائه طرح‌های نو اقتصادی قدم موثری در راه خدمت به دولت و ملت عزیز ایران بردارید.

۱۷ خرداد ۱۳۸۳؛ پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار بدهی‌های بیمه خدمات درمانی از محل حساب ذخیره ارزی

جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور سران سه قوه و اکثریت اعضا تشکیل شد.

پس از استماع دیدگاه‌های مختلف، اعضا به شرح ذیل تصمیم‌گیری کردند: به هیات وزیران اجازه داده می شود معادل ریالی ۲۵۰ میلیون دلار از مجموع مجوزهای داده‌شده برداشت از حساب ذخیره ارزی را برای پرداخت بدهی های بیمه خدمات درمانی هزینه نماید.

۱۷ خرداد ۱۳۹۳؛ حرکت از بانکداری بدون ربا به بانکداری اسلامی

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، از تلاش‌های دولت برای خروج از رکود اقتصادی و کاهش تورم خبر داد و گفت: در سال جاری به دلیل افزایش صادرات نفتی ورودی های ارزی کشور تقویت شده است.

ولی ا… سیف، رئیس کل بانک مرکزی در سفری یک روزه به قم با برخی از علما و مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

وی درخصوص جمع‌بندی این سفر گفت: در این دیدارها از رهنمودهای ایشان بهره مند شده و همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و تورم خدمت مراجع تقلید ارائه شد. وی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها و نظرات مراجع تقلید به‌ویژه درخصوص دریافت دیرکرد در بانک ها گفت: مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وجود ندارد، ولی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارد.

دولت به دنبال مقصر برای گرانی خودرو

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت باز هم از مخالفت با افزایش قیمت خودرو گفت اما در کنار آن از جایگاه قانونی شورای رقابت نیز صحبت به میان آورد، شورایی که می‌گوید طبق محاسباتش، خودرو باید گران شود.

نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت از یک سو بر طبل مخالفت با افزایش قیمت خودرو کوبید و ازسوی دیگر بر جایگاه قانونی شورای رقابت برای قیمت‌گذاری تاکید کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان این دو موضوع متناقض، نشان می‌دهد.

دولت نمی خواهد انگ گرانی خودرو را به خود بچسباند و به نوعی به دنبال یک مقصر اصلی برای این ماجرا است.

به اعتقاد کارشناسان، دولت خود نیز می داند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت‌ خودرو اجتناب‌ناپذیر است، اما نمی خواهد زیر بار آن برود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....