تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1400 - 11:48
کد خبر : 50769

رئیسی با ۹‌/ ‌‌۱۷ میلیون رأی رئیس‌جمهور شد

رئیسی با ۹‌/ ‌‌۱۷ میلیون رأی رئیس‌جمهور شد

دیدار روحانی با رئیس‌جمهور منتخب پس از اعلام نتایج انتخابات سید‌ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم شد. او با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای معادل ۶۲ درصد آرای رای‌دهندگان، رقبای خود را پشت‌سر گذاشت. او که هم‌اکنون ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد، با انتخابات روز جمعه، هشتمین رئیس‌جمهوری ایران است

دیدار روحانی با رئیس‌جمهور منتخب پس از اعلام نتایج انتخابات

سید‌ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم شد. او با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای معادل ۶۲ درصد آرای رای‌دهندگان، رقبای خود را پشت‌سر گذاشت. او که هم‌اکنون ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد، با انتخابات روز جمعه، هشتمین رئیس‌جمهوری ایران است و به روال معمول، از ۱۲ مرداد امسال یعنی ۴۵ روز دیگر، رسما در ۶۱ سالگی ردای ریاست‌جمهوری بر تن خواهد کرد.

 

p08 01 اقتصاددان نوشته

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از  دنیای اقتصاد ،   ساعتی پس از اعلام غیر‌رسمی این پیروزی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس‌جمهور مستقر به دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب در دفتر او رفت و ضمن تبریک به این منتخب، تاکید کرد: امیدوارم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند در دوران مسوولیتم جبران کنم. روحانی همچنین اعلام کرد از ۱۲ مردادماه آقای رئیسی، رئیس‌جمهور همه مردم ایران و همه ما خواهد بود و همه به طور کامل از او و دولت قانونی او حمایت خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری افزود: از امروز کاملا آماده هستیم تا هر لحظه و هر ساعت که لازم باشد من، وزرا و معاونان در خدمت ایشان باشیم تا دوران انتقالی به خوبی سپری شود و رئیس‌جمهور منتخب بتواند کابینه خود را تا پایان وقت مقرر آماده کند و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد. رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: بسیار خوشحالم که مردم عزیز ما به ندای آنان که به قهر با صندوق‌ها دعوت کرده بودند؛ توجهی نکردند و به ندای وجدان و کشور خود توجه و این انتخابات را خوب برگزار کردند. روحانی تاکید کرد: امیدوارم برادر عزیزم جناب آقای رئیسی بار سنگین مسوولیت اجرایی کشور را که در میان قوا سنگین‌ترین بار مسوولیت است با موفقیت بردوش بکشد.

او با بیان اینکه دولت از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید مسوولیت در اختیار دولت جدید قرار گیرد، کاملا در کنار رئیس‌جمهور منتخب است، اظهار کرد: دولت برای هرگونه همکاری، همراهی و اقدام لازم در این زمینه آمادگی کامل دارد.

رئیس‌جمهور با قدردانی از مردم برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رای گفت: به ملت بزرگ ایران به خاطر حضورشان پای صندوق‌های رای تبریک عرض می‌کنم. دیروز روز بسیار مهمی برای سرنوشت کشور بود که در آن مردم تا ساعاتی از بامداد پای صندوق‌های رای بودند و آرای خود را به صندوق‌ها ریختند.

او اضافه کرد: الحمدلله رئیس‌جمهور منتخب ما امروز شخصیتی است که در سال‌های اخیر در مناصب مهمی به‌ویژه در جایگاه ریاست قوه قضائیه حضور داشته است و در همه جلسات مهم کشور چه مربوط به فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سایر مسائل و جلسات مهم در کنار هم بوده‌ایم. روحانی تاکید کرد: ایشان کاملا از اوضاع کشور با خبر است و به‌ویژه به فراز و نشیب‌ها و مسائل این روزهای کشور از جمله کرونا و تحریم واقف است و امیدوارم کشور به بهترین شکل اداره شود و این بار سنگین مسوولیت روی دوش ایشان قرار گیرد و از خداوند برای ایشان در این مسوولیت طلب توفیق می‌کنم. او تاکید کرد: از همه افراد، نامزدها، صدا و سیما، فضای مجازی، مردم، ستاره‌ها و همه کسانی که به خوبی انتخابات را اجرا کردند از وزارت کشور تا شورای نگهبان و همه آنهایی که نسبت به تامین امنیت و نیز سلامت انتخابات کوشیدند، سپاسگزاری می‌کنم.

از ظرفیت دولت کنونی استفاده می‌کنم

به گزارش «ایرنا» سید‌ابراهیم رئیسی پس از حضور رئیس‌جمهوری در دفتر او، در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا سپاس و تشکر خود را به مردم عزیز، بزرگوار و زمان‌شناس ایران ابراز می‌کنم و خدا را به سبب اعتمادی که مردم به این طلبه خدمتگزار داشته‌اند، شاکر هستم. او افزود: با همکاری که جناب آقای روحانی و دولت در این مدت خواهند داشت از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد و با آنان نشست خواهم داشت.

رئیس‌جمهوری منتخب ادامه داد: از همه صاحب‌نظران و اندیشمندان می‌خواهم ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند. رئیسی افزود: در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحب‌نظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش ما گذاشته‌اند به بهترین شکل انجام دهیم.

دیدار رئیسی و قالیباف

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌جمهوری منتخب تاکید کرد: در دولت جدید همه تلاش خود را برای بازکردن گره‌های کشور به‌ویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به کار خواهیم بست.

او این اظهارات را پس از دیدار با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. رئیسی تاکید کرد: حتما با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحب‌نظران، برای شکل دادن دولت جدید به‌منظور باز کردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شده است، افزون شود و اعتمادشان به دولت روز به روز افزایش یابد و دولت و ملت در کنار هم یک زندگی بسیار روشن و دلنشین داشته باشند. او در این دیدار نیز از مردم تشکر کرد و گفت: از همه مردم عزیز کشور و نامزد‌های محترم که با شوق و اشتیاق در تجلی انتخاباتی پرشور نقش‌آفرینی کردند، سپاسگزاری می‌کنم. او گفت: به‌ویژه از نقش مقام معظم رهبری در راس همه در ایجاد زمینه چنین حضوری که همه مردم و جمهور در شکل‌گیری دولت جدید نقش ایفا کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم. رئیس‌جمهور منتخب همچنین از همه بزرگان، مراجع تقلید و نخبگان که در سخنان و اطلاعیه‌های خود تلاش کردند تا مردم حضوری گسترده در انتخابات داشته باشند، سپاسگزاری کرد و گفت: امیدوارم حضور مردم در پای صندوق‌های رای در کمک به دولت آینده بسیار نقش‌آفرین باشد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار تاکید کرد: مجلس با حفظ و رعایت کامل مقررات، قانون و استقلال قوا در اوج همدلی و همکاری برای حل مشکلات مردم با تلاش و کار جهادی در کنار دولت جدید خواهد کوشید. او ضمن تبریک به رئیسی و تشکر از مردم نجیب ایران که با حضور در انتخابات، حماسه دیگری آفریدند، گفت: مردم نشان دادند با وجود شرایط سخت کرونایی و مشکلات و معضلات اقتصادی که از مدت‌ها پیش به دلیل ناکارآمدی‌ها، با آن درگیر بودند، به ایران عزیز و انقلاب اسلامی پایبند بوده و آینده کشور و فرزندانشان برایشان مهم است. قالیباف ادامه داد: مجلس با حفظ و رعایت کامل مقررات، قانون و استقلال قوا در اوج همدلی و همکاری نزدیک برای حل مشکلات مردم و رونق و ثبات اقتصادی در کشور با تلاش و کار جهادی در کنار دولت جدید خواهد کوشید.

آمار نهایی انتخابات

سید ابراهیم رئیسی که عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران را از آن خود کرده است، پیش از این نیز یک بار در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده بود اما در آن رقابت، از حسن روحانی شکست خورد.

این بار اما در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری او توانست از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای ماخوذه، ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به دست آورد و به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شود. این آمار به صورت رسمی ساعت ۱۷:۳۰ دیروز از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام شد. به این ترتیب رئیسی با حدود ۶۲ درصد آرای رای‌دهندگان، پیروز میدان شد.

در این انتخابات، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند و از این تعداد، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای اخذ شده است. به این ترتیب مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری مشارکت ۸/ ۴۸ درصدی را به ثبت رساندند.

در این رقابت، پس از رئیسی، به ترتیب محسن رضایی با ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای، عبدالناصر همتی با ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای و سید‌امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی با ۹۹۹هزار و ۷۱۸ رای در پله‌های بعدی ایستادند.

تعداد آرای باطله در این دوره از انتخابات جالب توجه است؛ بر اساس آمار اعلامی وزیر کشو، ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای باطله در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اخذ شد؛ آرایی که تعداد آنها از نفر دوم این انتخابات بیشتر است.

هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هم همان دیروز نتایج این انتخابات را تایید کرد. بر اساس آنچه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس در هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرگزاری فارس گفت، هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست روز گذشته خود، نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به تصویب رساند و این گزارش توسط تک تک اعضای هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری امضا شد.

عادل آذر عضو ستاد اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز روز گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را یکی از بهترین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی خواند. به گزارش «ایسنا» او تاکید کرد که حتی یک شکایت در مورد رأی نگرفتن نداشتیم. عادل آذر افزود: از ساعت ۸:۱۵ الزامات رای‌گیری الکترونیکی در شعبه محل اخذ رای انجام می‌شد. گزارشی در مورد رای نگرفتن از حتی یک نفر نداریم و اگر چنین گزارشی وجود داشته باشد، آن را قبول نمی‌کنیم. علاوه‌بر این در مورد شعبی که سامانه در آنها قطع شد، رأی‌گیری متوقف نشد و اگر اختلالی وجود داشت به صورت دستی رأی اخذ می‌شد و بعد از درست شدن سامانه، رأی بعد از راستی آزمایی در سامانه ثبت می‌شد.

به گفته این عضو ستاد اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری، این انتخابات به جهت رویه و سلامت انتخابات در حد عالی برگزار شد.

 

download 4 4 اقتصاددان نوشته

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....