تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آبان 1401 - 18:01
کد خبر : 107571

دیدارهای فشرده شی با رهبران جهان نشان دهنده جذابیت دیپلماسی کشورهای بزرگ است

دیدارهای فشرده شی با رهبران جهان نشان دهنده جذابیت دیپلماسی کشورهای بزرگ است

شی جین پینگ روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس G20، با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، مارک روته نخست وزیر هلند، سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا، مکی سال رئیس جمهور سنگال، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، پدرو سانچز رئیس جمهور اسپانیا و آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین دیدار

شی جین پینگ روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس G20، با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، مارک روته نخست وزیر هلند، سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا، مکی سال رئیس جمهور سنگال، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، پدرو سانچز رئیس جمهور اسپانیا و آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین دیدار کرد.

همچنین از زمان شیوع کووید-۱۹، این اولین باری بود که رهبر چین چنین ملاقات‌های حضوری فشرده‌ای با رهبران خارجی در خارج از کشور داشته است، که نشان می‌دهد چین به طور گسترده در صحنه جهانی مورد استقبال قرار گرفته زیرا دیپلماسی اصلی آن توجه به رویداد مهم چندجانبه است.

شی در دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که دو طرف باید برای روابط دوجانبه با نگاهی به آینده در سطح عالی برنامه ریزی کنند، به منافع اصلی و نگرانی های اصلی یکدیگر احترام بگذارند، همکاری های عملی را عمیق تر کنند و برای پیشرفت مستمر تلاش کنند. وی همچنین به زمینه های سنتی همکاری و حضور فعالانه چین در زمینه انرژی سبز، نوآوری های علمی و فناوری و سایر زمینه ها برای همکاری اشاره کرد.

شی گفت چین امیدوار است فرانسه اتحادیه اروپا را تشویق کند تا به سیاست مستقل و مثبت چین متعهد بماند. چین آماده همکاری با فرانسه برای حمایت از اندونزی در میزبانی اجلاس موفق G20 بالی، افزایش ارتباطات و هماهنگی در مورد موضوعاتی از جمله واکنش آب و هوا و حفاظت از تنوع زیستی است و به طور مشترک از چندجانبه گرایی واقعی حمایت می کند.

رئیس جمهور چین همچنین در دیدار با مارک روته، نخست وزیر هلند، ابراز امیدواری کرد که روابط چین و اروپا بهترپیش برود. شی گفت که چین امیدوار است هلند نقش سازنده ای در حفاظت از چندجانبه گرایی، پیشبرد فضای باز و همکاری اروپا و ایفای نقش فعال در روابط پایدار و سالم چین و اروپا ایفا کند.

شی در دیدار با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، گفت چین امیدوار است هماهنگی با اسپانیا را در چارچوب گروه ۲۰ و دیگر پلتفرم های چندجانبه افزایش دهد و به طور مشترک با چالش هایی از جمله تغییرات آب و هوایی، انرژی و بحران غذا مقابله کند. او همچنین امیدوار است که اسپانیا نقش فعالی در تقویت روابط چین و اتحادیه اروپا ایفا کند.

کوئی هونگ جیان، مدیر دپارتمان مطالعات اروپایی در چین گفت که این دیدارها پیام روشنی را ارسال می کند و آن امید به روابط چین و اروپا باغلبه بر چالش است و اینکه دو طرف باید به استقلال استراتژیک پایبند بوده و به یکدیگر احترام بگذارند.

کوئی گفت: «اصرار چین بر اصل عدم مداخله و رد شدن توسط ایدئولوژی‌های مختلف، بازتاب راهبرد خودمختاری استراتژیک اروپا است که توسط فرانسه پیش می‌رود و انتظار می‌رود اعضای اتحادیه اروپا نقش سازنده‌تری در روابط چین و اتحادیه اروپا ایفا کنند.»

شی در دیدار با آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، شخصیتی که روابط چین با او در سال های اخیر به شدت بدتر شده است، بر اهمیت ارتباطات صریح برای کاهش اختلافات تاکید کرد و گفت که دو کشور هیچ تضاد منافع عمده ای ندارند بلکه دارای اقتصادهای بسیار مکمل هستند و دارای آرمان های مشترک حفاظت از اهداف و اصول منشور ملل متحد هستند.

شی هنگام گفتگو با یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، گفت که چین و کره جنوبی باید مذاکرات دوجانبه توافقنامه تجارت آزاد را تسریع بخشند، همکاری در تولید با فناوری پیشرفته، داده های بزرگ و اقتصاد سبز را تعمیق بخشند و به طور مشترک از سیستم تجارت آزاد بین المللی و زنجیره های تامین جهانی محافظت کنند. چین همچنین با سیاسی کردن فعالیت های اقتصادی یا تعمیم مسئله امنیتی مخالف است.

ایالات متحده با استفاده از مکانیسم هایی مانند چهارگانه و «استراتژی هند و اقیانوس آرام» تلاش‌هایش را برای مهار چین و تحریک متحدانش در آسیا-اقیانوسیه افزایش داد. اخیراً، گزارش شده است که ایالات متحده یک اتحاد تراشه برای ایجاد سد نیمه هادی در برابر سرزمین اصلی چین تشکیل داده و کشورهایی مانند کره جنوبی را در یک دوراهی قرار داده است.

با این حال، به گفته کارشناسان، این فعالیتهای دیپلماتیک فشرده رئیس جمهور چین نشان می‌دهد که برخی از ایده‌ها و اصول پیشنهادی چین برای روابط بین‌الملل بیشتر مورد استقبال و پذیرش کشورهای سراسر جهان از جمله ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی قرار گرفته است. ایده پیشنهادی چین برای ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای نوع بشر، برخلاف هژمونی آمریکایی بیشتر مورد استقبال در جهان قرار گرفته است.

کارشناسان خارجی و چینی می گویند، پشت این کانون توجه جهانی، روند اصول دیپلماتیک پیشنهادی چین است که قلب ها و ذهن ها را در دنیایی به شدت نامطمئن و بی ثبات به دست آورده است.

چین به عنوان یک قدرت جهانی امروز یک سیستم روابط بین المللی را بر اساس دیدگاه چندجانبه گرایی ایجاد می کند. ورونیکا ساراسواتی، گردآورنده واحد مطالعه چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی اندونزی، روز سه شنبه به گلوبال تایمز گفت: توسعه مشترک، ارزشی که چندجانبه گرایی ارائه می دهد.

چین برخلاف دیدگاه یکجانبه گرایی که سایر کشورها را حذف می کند، بر احترام به سایر کشورها و همچنین مشارکت عادلانه تاکید می کند زیرا هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی استوار بایستد. ساراسواتی گفت که در میان ناملایمات جهانی و رکود اقتصادی بین المللی، قطعاً این اصل “شمعی در تاریکی” است. امید زیادی در نوری که چین به جهان می آورد وجود دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که چین کشورهای دیگر را به عنوان شریکی برای توسعه با یکدیگر قرار می دهد و ایجاد شراکت های اقتصادی محترمانه و غیر سلطه گرانه به عنوان نیروی اصلی در اصول سیاست خارجی چین است.

رئیس جمهور چین موضع چین در قبال بحران اوکراین را تشریح کرد. شی در دیدار با مکرون به این نکته اشاره کرد که موضع چین در این مورد روشن و ثابت است: چین از آتش بس، توقف درگیری و گفتگوهای صلح حمایت می کند. جامعه بین المللی باید شرایطی را فراهم کند تا این اتفاق بیفتد. چین همچنین به کار خود برای ایفای نقش سازنده ادامه خواهد داد.

وی در دیدار با رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی و فرناندز رئیس جمهور آرژانتین بر تعمیق همکاری تحت مکانیسم های چندجانبه مانند بریکس و پیشبرد طرح کمربند و جاده پیشنهادی چین از طریق گسترش همکاری در بخش هایی مانند کشاورزی، انرژی و زیرساخت ها و همچنین در زمینه های مختلف تغییرات آب و هوایی تاکید کرد.

کوئی گفت: این نشان دهنده چیستی دیپلماسی چند وجهی ما است. ما بر اساس ایدئولوژی های مختلف خطکشی نخواهیم کرد و اقداماتی را برای تحقق وعده های خود به جامعه بین المللی انجام خواهیم داد. فرقی نمی کند که در مورد بهبودی پس از اپیدمی باشد یا بحران اوکراین، کشورهای بیشتری متوجه شده اند که چین نقش فعال و سازنده ای ایفا می کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....