تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 شهریور 1399 - 11:28
کد خبر : 18024

دو فوریتی ها نیازمند فوریت!

دو فوریتی ها نیازمند فوریت!

متاسفانه مدتهاست اقتصاد کشور دست به گریبان بحران های مقطعی است. گاهی بازار مسکن ملتهب می شود، زمانی دیگر شاهد آشفته بازار ارزی هستیم، در مقطعی بازار طلا با رشد وحشتناک رو به رو می شود، در یک مقطع خودرو بدون توجه به شرایط کشور و جهان گران می شود، در مقطعی دیگر لوازم خانگی

متاسفانه مدتهاست اقتصاد کشور دست به گریبان بحران های مقطعی است. گاهی بازار مسکن ملتهب می شود، زمانی دیگر شاهد آشفته بازار ارزی هستیم، در مقطعی بازار طلا با رشد وحشتناک رو به رو می شود، در یک مقطع خودرو بدون توجه به شرایط کشور و جهان گران می شود، در مقطعی دیگر لوازم خانگی رشد سرسام آور می یابد و خلاصه اینکه هر از چند گاهی اقتصاد کشور درگیر هرج و مرج در یک بخش می شود، اما تاسف آور زمانی است که بحران یقه همه بخشهای اقتصادی را بگیرد. در این شرایط همه آحاد جامعه زیان می بینند و تنها بخشی از اقشار خاص صاحب منفعت های کلان می شوند.

باور مردم به مجلس یازدهم

به گزارش اقتصاددن به نقل از تجارت : از روزی که مجلس یازدهم تشکیل شد، باور عمومی مردم بر این بود که تحولات بزرگی در عرصه اقتصادی کشور واقع خواهد شد، چرا که این نمایندگان در تبلیغات انتخاباتی خود، تنها به شعارهای اقتصادی می پرداختند و رفع مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم را هدف تبلیغات خود قرار داده بودند. به همین دلیل مردم گمان می کردند با روی کار آمدن مجلس یازدهم، حرکتی عظیم برای رفع مشکلات اقتصادی رقم خواهد خورد. اما آنچه تا امروز شاهد آن هستیم، بدتر شدن اوضاع اقتصادی است، با نگاهی به آمارها متوجه می شویم که تا قبل از تشکیل مجلس یازدهم، بازار خودرو اینقدر آشفته نبود، قیمت سکه و طلا این روند صعودی را نداشت، قیمت مسکن بدین اندازه رشد وحشتناک نکرده بود و خلاصه آنکه اقتصاد تا بدین اندازه شاهد هرج و مرج و بی برنامگی نبود. البته اینکه توقع داشته باشیم همه بحرانها به دست مجلس رفع شود، هم بی انصافی و هم خوش خیالی است، اما واقعیت آن است که مجلس شورای اسلامی به عنوان دستگاه قانونگذار و ناظر، نقش مهمی در تنظیم وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد.

نمایندگان همه کاره

امروزه نمایندگان مجلس در همه زمینه ها اظهارنظر میکنند، از قراردادهای ورزشی تا واگذاری های خصوصی سازی تا عرصه سیاست خارجی و قیمت خودرو، مسکن و تمام موارد از زیر نظر نمایندگان مجلس می گذرد. نتیجه اینکه نمایندگان مجلس هر کجا که احساس کنند، مشکلی وجود دارد، در قالب طرحهای یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی به آن بحث ورود می کنند و آنجا نیز که احساس کنند، چالش جدی نیست، طرح ها را به صورت عادی مطرح میکنند. از زمانی که مجلس یازدهم روی کار آمد، فوریت طرح سوال از رئیس جمهور و استیضاح را در دستور کار قرار داد. گویا بنا دارد قره مجریه را بهعنوان مسبب اصلی تمام بحرانهای اقتصادی محاکمه کند، اما استیضاح رئیس جمهور متوقف شد تا بخشهای دیگر مطرح شود.

چالش مسکن در دستور کار

بی شک بخش جدی مشکلات اقتصادی، در حوزه مسکن نمود می کند، به نوعی که بیش از ۱۴۰ شغل و حرفه از طریق مسکن فعال می شود و صنایع بزرگی را به حرکت در می آورد و این ارقام نشان می دهد که رکود در بازار مسکن، تبعات اقتصادی وحشتناکی دارد. از سوی دیگر بی توجهی دولت در ساخت و ساز در تمامی ۷ سال گذشته باعث شده بود معضل گرانی مسکن، باری بر دوش اجارهنشینان باشد و در نهایت حقوق بگیران را از داخل شهرها رانده و به حاشیه نشینی وادار کند. در نتیجه این واقعیت اسفبار، مجلس یازدهم طرح دوفوریتی مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرد. از آنجا که این طرح دو فوریتی بود، می بایست به سرعت تصویب و اجرا شود، اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و این طرح بین شورای نگهبان و مجلس پاسکاری می شود. از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن کرد. این طرح اگرچه با موافقان و مخالفان بسیاری رو به رو شد، اما در نهایت با ۱۶۹ رای موافق به تصویب رسید تا چالش دوفوریتی ها ادامه داشته باشد.

دوفوریتی های بی خاصیت

مشکل طرح های دو فوریتی این است که پس از تصویب آنها اتفاقی در عرصه مربوطه رخ نمی دهد. به عبارت بهتر اگر ارادهای بر اجرا نباشد، طرحهای دو فوریتی وقت تلف کردن است. نکتهای که در مورد این طرح ها وجود دارد، رفتارهای احساسی طراحان است، نمایندگانی که این طرح ها را تهیه و اقدام به جمعآوری امضا میکنند، قبل از آنکه این طرح را به صحن علنی بیاورند، لازم است زیرساختها، برنامهریزی، هماهنگی، اتاق فکر و بسیاری از موارد را پیشبینی کرده باشند، نه آنکه باور ذهنی خود را به عنوان طرح ارائه کنند. اگر این رفتارهای نمایندگان ادامه داشته باشد، طرح دوفوریتی پس از مدتی جایگاه، خاصیت و ارزش خود را از دست میدهد و نه تنها بر بازار تاثیری نمی گذارد، بلکه دستاویزی برای تخریب مجلس قرار میگیرد.

معضل شعار زدگی

نمایندگان مجلس یازدهم زمانی وارد بهارستان شدند که مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری داشتند و شعارهای این نمایندگان فساد ستیزی، مبارزه با حقوق های نجومی، رانتخواری و سواستفاده های کلانی بود که بحران های اقتصادی را سبب می شد. بنابراین مردم به این باور رسیده بودند که با ورود نمایندگان مجلس یازدهم، انقلابی در حوزه رانت خواری و فساد ستیزی رخ می دهد. اولین سخنرانی قالیباف به عنوان رییس و مصاحبه های جنجالی نمایندگان منتخب، نشان می داد که ارادهای جدی برای ساماندهی وضعیت کشور به وجود آمده است. مردمی که این اظهارات را می شنیدند، احساس آرامش می کردند، زیرا باور عمومی بدان جا رسیده بود که تورم به زودی کاهش خواهد یافت و بساط گرانی جمع می شود، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

مجلس درگیر فاز دوفوریتی

اینکه مجلس در فاز دوفوریتی افتاده، اما مردم بازخوردی از این دو فوریت ملاحظه نمی کنند، باعث می شود فوریت ارزش و جایگاه خود را از دست بدهد. لازمه موفقیت دو فوریت در اجراست، در حالی که اختلاف بیشتر از همکاری و همراهی خودنمایی می کند. گاهی حرفهایی از سوی سران قوا شنیده میشود که بیانگر ناهماهنگی و گاهی چوب لای چرخ گذاشتن است. هنگامی که رئیس یک قوه طرحی را پیشنهاد میکند، اما روسای دو قوه دیگر از آن طرح به شدت انتقاد میکنند، بیانگر آن است که هیچ هماهنگی وجود ندارد و همین تضادها باعث ناامیدی در بین مردم می شود.

طرحهای دو فوریتی نیازمند اتاق فکر

در بیشتر موارد نمایندهای بر اساس ذوق، مطالعه شخصی یا باور قلبی خود پیشنهادی را در مجلس مطرح می کند، آن را در قالب مذاکرات دوستانه با دیگر نمایندگان مطرح و اقدام به جمعآوری امضا می کند تا به طرح دو فوریتی تبدیل می شود. اما هنگامی که این طرح مطرح می شود و مورد انتقاد کارشناسان و صاحب نظران قرار می گیرد، تازه اشکالات آن روشن می شود. در حالی که بهتر آن است این طرح های دو فوریتی قبل از آنکه به صحن علنی ارائه شود، از سوی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی و سیاسی با مشورت بزرگان کشور تبدیل به طرحی پخته شود، سایه روشن ها و تبعات مثبت و منفی آن و تاثیری که روی سایر بخش ها و قوانین مربوطه می گذارد، نحوه اجرایی شدن آن و بسیاری موارد دیگر بررسی، سنجیده و پیشبینی شود. این در حالی است که بیشتر طرح های دو فوریتی هنگامی که مطرح می شود، با انتقاد نمایندگان داخل صحن مجلس به یک فوریتی یا حتی عادی تبدیل میشود و چنانچه به تصویب برسد، مانند طرح مالیات بر خانه های خالی، از سوی شورای نگهبان اعاده می شود.

ناکارآمدی دوفوریتی ها لطمه به اعتماد مردم

مردم امروز به لطف فضای مجازی در جریان انواع اخبار از جمله مصوبات مجلس قرار می گیرند. آنچه امروز رخ می دهد این است که مردم مطلع می شوند نمایندگان دائم طرح های دوفوریتی تصویب می کنند، اما هیچ خاصیتی از این دوفوریتی ها مشاهده نمی شود. هنگامی که قیمت مسکن به صورت سرسام آور بالا می رود و نمایندگان یا منتقدان اعلام میکنند فردی ۷۰۰ آپارتمان احتکار کرده یا بانکها دهها هزار آپارتمان را برای گرانفروشی نگهداری کرده و در بازار دلالی حضور دارند، مردم گمان می کنند با طرح دو فوریتی مالیات بر خانه های خالی، این آپارتمان ها در بازار عرضه میشود و به زودی قیمت ها سقوط خواهد کرد، اما با کمال تاسف قیمتها روند صعودی خود را طی کرده و میکند اما هنوز طرح مالیات بر خانه های خالی بین شورای نگهبان و مجلس پاسکاری می شود. با این روند نه تنها مشکلات مردم حل نمیشود، بلکه کارآمدی مصوبات مجلس زیر سوال می رود و حتی به جایگاه مجلس خدشه وارد می شود.

فوریت هیاهو نیست

مفهوم فوریت یعنی قرار است به صورت ویژه و اورژانسی عملی اتفاق بیفتد تا چالش جدی و خطرناک به سرعت حل شود. مجلس نیز هنگامی که در آیین نامه، فوریت را تصویب کرده، یعنی در وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی کشور چالشی به وجود آمده که نیازمند است به فوریت به آن ورود کرد و دارویی برای این درمان تعریف شود. منظور از دو فوریتی یعنی آن که به سرعت در صحن علنی مجلس تصویب شود، به تایید نهایی برسد، شورای نگهبان آن را تایید و دولت آن را اجرا کند. فوریتها نباید در هیاهو گم شود و اصل ماجرا به فراموشی سپرده شود. اگر طرح دو فوریتی به شورای نگهبان می رود و تصویب نمیشود، یعنی این طرح به اندازه کافی چکشکاری نشده بوده و فردی که طراح این طرح است یا کسانی که به حمایت از ای طرح میپردازند، دقت لازم را نداشته اند. این طراحان به جای آنکه فقط زیر طرح را امضا کنند، می توانند در آن مورد بررسی و نظر دهند تا چالشها به حداقل ممکن کاهش یابد و حتی افراد منتقد به این طرحها ورود کنند. فردی که طرح دو فوریتی در دست دارد، می تواند به شورای نگهبان مراجعه کند یا از دیگر نمایندگان اظهار نظر بخواهد و یا حتی کارشناسان منتقد و مخالف خود را به چالش دعوت کند تا ایرادات طرح برطرف شود، نه آنکه به صورت احساسی و هیجانی طرحی را تهیه کنند و انتظار داشته باشد بدون در نظر گرفتن مشکلات و چالش های بعدی، به تصویب برسد.

نتیجه گیری

بی شک نمایندگان مجلس به ویژه پس از وعده هایی که داده اند، دغدغه دارند و میخواهند مشکلات اقتصادی، سیاسی و بخش های دیگر کشور را حل کنند، اما قرار نیست با احساسات مردم بازی کنند. اینکه پیشنهاد بدهند کاری صورت بگیرد و مردم را امیدوار کنند، اما در عمل اتفاق نیفتد، اعتماد عمومی به بازی گرفته می شود و قبل از آنکه مجلس یازدهم به سال اول فعالیت خود برسد، اعتماد و جایگاه خود را در بین مردم از دست خواهد داد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....