ولادیمیر زلنسکی در پیام ویدئویی خود تصریح کرد که عملیات موفق نیروهای اوکراینی در چند جبهه دیگر ادامه دارد. روسیه پس از یک روز سکوت اذعان کرد که نیروهای اوکراینی پیروزی‌‌هایی در جبهه در نزدیکی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین به‌دست آورده‌‌اند. ویتالی گانچف، مقام اداری تحت حمایت روسیه در منطقه خارکیف گفته است: در تلاش هستیم پیشروی «دشمن را تا حد امکان به تاخیر بیندازیم؛ اما چندین شهرک در حال حاضر به تصرف نیروهای اوکراین درآمده است.» ویتالی گانچف در ادامه اضافه کرده است، غیرنظامیان از چند شهر از جمله ایزیوم، یکی از پایگاه‌های اصلی طرفداران روسیه و مرکز لجستیکی مهم در این استان، در حال تخلیه هستند. الکسی آرستویچ، مشاور ولادیمیر زلنسکی نیز در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، اظهار کرد که نیروهای روسی در شهر ایزیوم تقریبا محاصره شده‌‌اند. الکسی آرستویچ با استناد به آنچه او به‌عنوان گزارش‌های خط مقدم توصیف کرد، گفت که صدها نیروی روسیه تاکنون کشته شده‌‌اند و صدها نفر دیگر به اسارت گرفته شده‌‌اند.

روسیه از زمان حمله به اوکراین در اسفندماه سال گذشته تاکنون در حدود یک‌پنجم خاک این کشور را تصرف کرده است. روسیه از حمله نظامی خود به اوکراین به‌عنوان «عملیات ویژه» برای خلع سلاح اوکراین یاد می‌‌کند. در همین حال، وزارت دفاع روسیه ویدئوهایی از اعزام نیروهای خود به منطقه منتشر کرده است. در این ویدئو‌‌ها حرکت ستون‌‌های نظامی در بزرگراه‌ها به سمت منطقه نشان داده شده است. از سوی دیگر، مقامات اوکراینی ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌‌دهد سربازان پرچم‌‌های این کشور را در مناطق بازپس گرفته‌شده به اهتزاز درآورده‌‌اند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت: «ما اکنون شاهد هستیم که نیروهای اوکراینی در مناطق خارکیف و خرسون موفقیت‌‌هایی به‌دست آورده‌‌اند که این بسیار، بسیار دلگرم‌کننده است.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب‌‌نشینی در حال تلاش برای تخلیه پرسنل مجروح و تجهیزات نظامی آسیب‌‌دیده در نزدیکی خارکیف هستند. از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌‌اند. سربازان اوکراینی روز جمعه عکس‌‌هایی را منتشر کردند که ظاهرا در مجاورت کوپیانسک بوده است. این یکی از مهم‌ترین مراکز تحت تصرف روس‌‌ها بوده است. ویتالی گانچف، رئیس اداره شهری که در کرملین مستقر شده است، از زنان و کودکان خواست تا با نزدیک شدن نیروهای اوکراینی محل را تخلیه کنند. به گزارش ریانووستی، یک خبرگزاری دولتی روسیه، گانچف گفت که این شهر تحت حملات مداوم راکتی نیروهای مسلح اوکراین است.

اسارت یک ژنرال روسی؟

همزمان با انتشار این اخبار، رسانه‌های اوکراینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی حدس می‌‌زنند که یک فرمانده ارشد روسی به اسارت نیروهای اوکراینی درآمده است. به گزارش وبگاه نیوزویک، تصاویر و ویدئوهای به اشتراک گذاشته‌شده در توییتر و تلگرام ظاهرا ژنرال آندری سیچه‌‌ووی را در میان گروهی از نیروهای روسی نشان می‌‌دهد که دستبند زده شده به اسارت نیروهای اوکراینی درآمده است و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌‌گوید آنها در نزدیکی بالاکلیا در منطقه خارکیف هستند. در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیاری به شباهت یکی از مردان اسیر شده با سایر تصاویر سیچه‌‌ووی اشاره کردند. نکستا تی‌‌وی، تصویری از این ژنرال ادعایی را در کنار تصویر قبلی از سیچه‌‌ووی در حساب کاربری‌‌اش در توییتر منتشر کرد. در این توییت آمده است: «به نظر می‌‌رسد که نیروهای مسلح اوکراین نه «سرهنگ دوم معمولی»، بلکه فرمانده گروه «غرب»، ژنرال آندری سیچه‌‌ووی را دستگیر کرده‌‌اند. با این حال هنوز دستگیری این مقام عالی‌‌رتبه نظامی روسیه توسط مقامات اوکراین تایید نشده است.

04-01 copy